A plázák és nagyáruházak alkonya: az online értékesítés visz mindent?

Plázák alkonya

Nem is olyan régen, a kétezres évek elején még az volt a trend az Egyesült Államokban, hogy egyre nagyobb és nagyobb áruházak épültek, hogy a kedves vásárlók egy tető alatt, lehetőleg egy helyen költsék el a pénzüket, intézzék el bevásárlásaikat.

A mindent vagy semmit alapon indított beruházások az utóbbi évtizedben elsősorban a válság miatt háttérbe szorultak, a boltok által elfoglalt területek mérete pedig zsugorodásnak indult. Ez persze nem jelentette azt, hogy a kereskedelmi bővülés leállt volna, sőt: a válság után magához térő kiskereskedelmi piacon egyre nőtt a kínálat.

2018-ban 27000-rel több kiskereskedelmi egység szolgálta ki a vásárlókat az USA-ban 2007-hez, az utolsó, válság előtti teljes évhez képest. 2017 decembere és 2018 utolsó hónapja során azonban 2248-al csökkent a hagyományos üzletek száma, és ezzel együtt tovább csökkent ezeknek az egységeknek az átlagos területe is.

Ez az utóbbi adat – mármint a méretcsökkenés – az utóbbi években tapasztalható trend kezdete. A kiskereskedelmi növekedés motorjai ugyanis az olyan kis méretű üzletek, mint a filléres diszkontok vagy a vegyesboltok voltak.

A 2008 őszén kitört és világon végigsöprő amerikai bankválság hozták el a nagy alapterületű boltok alkonyát. 10 évvel ezelőtt egy átlagos amerikai üzlet mérete még átlagosan 976 négyzetméter volt. Jelenleg ez már majd öt százalékkal alacsonyabb, mintegy 933 négyzetméter.

Ezzel együtt nem minden nagy alapterületű kiskereskedelmi egység sínylette meg a válságot. A nagykereskedelmi kiszolgálók száma például mindössze egy százalékkal nőtt 2007-hez képest, mégis hatalmas forgalmat bonyolítanak. Az amerikaiak által csak warehouse clubként aposztrofált, nagykereskedelmi kiszerelésben, olcsón értékesítő egységek, melyek a három nagy Costco, Sam’s Club illetve BJ’s Wholesale Club által üzemeltetett nagy alapterületű diszkontok forgalmát csak felpörgette a pénzügyi válság és népszerűségük azóta sem csökken.

Az utóbbi években nyílt kiskereskedelmi egységek mintegy háromnegyede tehát kis alapterület üzlet volt, és ezzel együtt megváltoztak a fogyasztói szokások is. A sikeresen megkapaszkodó új üzletek kulcsa általában a kis formátum, vagy a magasabb hozzáadott értékekkel operáló, luxus kategóriás termékek voltak.

Hiába nyílt ugyanis az elmúlt évtizedben mintegy 2300 új szupermarket az USA-ban, melyek többsége online házhoz szállítást is vállal, ezek azonban korántsem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket és értek el akkora profitot, mint kisebb társaik. Ebben a kategóriában is csak a nagyon olcsó termékeket, vagy a prémium szolgáltatásokat kínáló láncok voltak sikeresek, mint a Trader Joe’s, a Sprout’s, a Whole Foods, az ALDI, a Lidl vagy a Save-a-Lot.

Az amerikai vásárlók pedig egyre inkább leszokni látszanak a nagy bevásárlásokról is, és a pakold tele az autó mentalitás helyett egyre inkább teret nyer a kis kosaras bevásárlás. A vásárlók a megmaradt pénzüket pedig (inkább) éttermekben, illetve online, az e-kereskedelemben költik el.

Az e-kereskedelem hatása

Letagadhatatlan tény, hogy az amerikai online vásárlás lehetősége és az e-kereskedelem felvirágzása komoly szerepet játszott a hagyományos kiskereskedelem visszaszorulásában. Míg 2017-ben összesen 50,5 milliárd dolláros forgalmat bonyolítottak az amerikai belföldi e-kereskedők, addig 2018-ban ez a volumen már 65,2 milliárd dollár volt, amely közel 28 százalékos bővülés az egy évvel korábbihoz képest.

Az elmúlt három évben a növekedési ütem az online kereskedelemben szinte folyamatosan 30 százalék körül volt. A legnagyobb csapásokat a szórakoztató elektronikával, ruházattal, könyvekkel és játékokkal foglalkozó hagyományos kereskedők szenvedték az online kereskedelemmel szemben.

Vulnerability to ecommerce scale
Forrás: U.S. Retail Hot Buttons & U.S. Shopping Insights, Q1 2019; Nielsen TDLinx

A több pontos értékesítés is egyre nagyobb szeletet hasít ki magának a kereskedelemből, különösen népszerűek az amerikai felhasználók körében az olyan megoldások, mint a click-and-carry akciók, amikor a felhasználók az online kiválogatott termékeket aztán maguk szedik össze és szállítják haza áruházból.

Annyi azonban biztosnak látszik, hogy az online kereskedelem bővülése tovább folytatódik majd és a kiskereskedőknek folyamatosan alkalmazkodniuk kell (majd) az egyre hatékonyabb e-kereskedőkkel szemben. Leginkább akkor lehet esélyük arra, hogy becsalogassák a vevőket újra a boltba, ha maguk is élnek az online értékesítés és marketing eszközökkel és beszállnak a többcsatornás értékesítési modellbe. Kemény dolguk lesz, hiszen 2019 első három hónapjában annyi kiskereskedelmi egységet zártak be az Egyesült Államokban, mint tavaly egész évben.

mm
Jóbi Attila

Online marketing menedzser, újságíró, média menedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!