A Google megkérdőjelezhetetlenül a világ egyik legnagyobb és legfontosabb IT vállalata, ennek ellenére van néhány olyan szegmens, mint a közösségi média illetve az e-kereskedelem, ahol a komoly erőfeszítések ellenére sem sikerült nagyobb áttörést elérniük. Ugyan évek óta próbálkoznak észrevehető szeletet kihasítani az elektronikus kereskedelem piacából, de továbbra is jelentős versenyhátrányban vannak a konkurenciával szemben.
Meglátva a lehetőséget koronavírus hatására felpörgő piacban, most ismét komoly elánnal kezdtek bele a fejlesztésekbe. A hátrány ledolgozására most a Google Buy jutalékrendszerének beszántásával, valamint olyan külső partnerek beengedésével próbálkoznak, mint a Paypal és a Shopify. A kérdés az, elég lesz-e mindez a szárnyaló Amazonnal szemben.
A cég július végén jelentette be, hogy lemondanak a Google Buy programjukban résztvevő kereskedőknek felszámított jutalékról, és díjmentesen elérhetővé teszik számukra a lehetőséget, hogy a Google saját felületein, közvetlenül a keresőből értékesítsék termékeiket. Így a felhasználók anélkül vásárolhatnak a Google Buy alkalmazáson, hogy át kellene kattintaniuk a kereskedő oldalára.
A Google stratégiaváltásának nyitányaként már a tavaszt azzal kezdte, hogy az amerikai piacon elérhető Google Shoppingon ingyenesen megjelenítette azoknak a kereskedőknek a termékeit, akik készek voltak megfelelő formátumban listázni a náluk elérhető árucikkeket. Az igazi kérdés azonban az, mire lesz ez elég a kijárási korlátozások hatására erőteljesen növekvő Amazonnal, vagy éppen az amerikai piacon szintén jóval komolyabb részesedéssel bíró Walmarttal szemben.
A Google Shopping legkomolyabb problémáját az elemzők a meglehetősen sajátosan értelmezett és igen magas kiszállítási díjakban, valamint a meglehetősen kaotikusra sikeredett felhasználói felületben látják. A zavaros checkout-folyamat, a magas szállítási díjak és az ezek ellenére meglehetősen hosszadalmas kiszállítás mind-mind olyan tényezők, amelyek megoldása nélkül sokan még a fenti új ígéretek fényében is kétségesnek tartják, hogy a Google szolgáltatása versenyképes lehet a konkurenciával szemben.
Annak ellenére, hogy a Google a világ piacvezető keresője, a legtöbb amerikai felhasználó az Amazonon kezdi a megvásárolni kívánt termékek keresését, amely nem mellesleg egyre nagyobb piaci részesedést szerez a Facebook és Google által uralt online marketing és felhőalapú szolgáltatások piacából is. Nem kis mértékben ennek köszönhető, hogy a cégnél egyre komolyabb erőforrásokat fordítanak az e-kereskedelmi szolgáltatások fejlesztésére.
Az Amazon egykosaras megoldásával ugyanis könnyen összehozható a 25 dollár értékű megrendelés, amely az Egyesült Államokban már ingyenes házhozszállítást eredményez, míg ugyanehhez a Google Shopping rendszerében minden kereskedőnél legalább 35 dollárt szükséges elkölteni, a különböző kereskedőktől rendelt termékek ára pedig nem adódik össze. Az Amazon Prime előfizetés esetén pedig már másnapi kiszállítás is kérhető, nem beszélve az ezzel járó további szolgáltatásokról.
Nem véletlen, hogy az Amazon Prime 112 millió amerikai előfizetője az ország vásárlóképes lakosságának kétharmadát jelenti, és a cég teljes e-kereskedelmi piaci részesedése 34,5 százalékos, amely – ha lehet hinni az előrejelzéseknek – év végére már elérheti a 37 százalékot. Ezzel szemben a Google piaci részesedését még csak nem is mérik a szektorban.
De nemcsak vásárlók szempontjából áll borzalmasan a Google e-kereskedelmi fronton. Míg az Amazonon 2019 folyamán 1,1 millió aktív kereskedő értékesített sikeresen terméket, addig a Walmart piacterén ez 13000 eladónak, a Google Shopping rendszerében pedig csupán összesen 3700 kereskedőnek sikerült – többnyire olyanoknak, akik minden létező platformon, többek között az Amazon és Best Buy rendszerében is jelen vannak termékeikkel.
A Google számára olyannyira nehezen megy az e-kereskedelmi piacra történő belépés, hogy már a cég kutatás-fejlesztési laboratóriumát, az Area 120-at is megpróbálták bevetni a cél elérésének érdekében. A Google innovatív megoldásokat fejlesztő csoportjának terméke idén júliusban került éles tesztelési fázisba, ekkor mutatták be az általuk fejlesztett videós vásárlási platformot, a Shoploopot.
A Shoploop az Instagram Shopping és Tik-Tok e-kereskedelmi csatornáinak mintájára létrehozott szolgáltatás, amelyen 90 másodperc alatti interaktív termékbemutató videókat hozhatnak létre a felhasználók. A legérdekesebb ebben az, hogy a korábban repülő autók és kiterjesztett valóság mindennapi felhasználását elősegítő fejlesztéseket végző részleg egy év alatt kifejlesztett szolgáltatásában tulajdonképpen semmi érdekes nincs: pusztán egy már nagyon is nyilvánvaló és létező trendet próbál meglovagolni, innovatívnak vagy újszerűnek aligha lehet nevezni. Azt azonban biztos jelzi, ha a Google leginnovatívabb kutatás-fejlesztési részlege is e-kereskedelmi termékeket fejleszt, a cég komolyan veszi az előtte álló kihívásokat, és belátta egyre növekvő hátrányát az e-kereskedelmi szektorban az Amazonnal és versenytársaival szemben.
Az igazi kérdés persze az, hogy sikerül-e a Google számára az áttörés. Erről azonban nehéz lenne jóslatokba bocsátkozni: ahogy a kereskedelemben mindig, ezt végső soron a vásárlók döntik majd el.