A svéd Klarna a BNPL piac zászlóshajója. A cég aktuálisan 14 százalékos bruttó piaci növekedést, összesen pedig százmilliónál is több európai ügyfelet tudhat magáénak.
A BNPL (Buy Now Pay Later, vagyis vásárolj most, fizess később) hitelmegoldások világszerte erősen terjednek az utóbbi években, különösen az Egyesült Államok és Nagy-Britannia piacait nézve. A mikrohitelek főként a legfiatalabb korosztály körében népszerűek, hiszen könnyen, egy gombnyomással teszik elérhetővé az áhított termékeket, és a szolgáltatók nem nagyon firtatják a vásárló hitelképességét. Ez természetesen kockázatokat is rejt magában, ami a brit piacon már kezd aggasztó jeleket mutatni.
A Statista adatai szerint 2023-ban 99 ország kereskedőinél érhető el a svéd cég szolgáltatása – köztük van Magyarország is, ahol jelenleg 1294 weboldal kínálja ezt a lehetőséget. További érdekesség, hogy az olyan, hazai oldalakon, ahol BNPL opciót lehet igénybe venni, 94,9 százalékban a Klarna is választható. Az itthoni webshopok tehát kevesebb mint 10 százaléka kínál BNPL-t. Aki viszont igen, ott szinte mindenhol jelen van a cég.
Az IKEA után itt az újabb svéd csoda?
A Klarna közleménye szerint Európában 2023 második negyedévében 14 százalékkal növekedett a rajtuk keresztül lebonyolított tranzakciók értéke az előző év hasonló időszakához képest. Emellett elérték a százmilliós európai ügyfélszámot, több mint 470 ezer kereskedővel léptek partnerségre. Utóbbiak között van a TIER, a MandMDirect és a Deichmann is. A cég újabb szektorokba történő terjeszkedéssel tudta megerősíteni pozícióit, illetve egy új fizetési megoldást is elindított Pay Now néven, amelynek segítségével a felhasználók azonnal kifizethetik a rendeléseiket. A tranzakcióinak több mint egyharmada már ezzel az opcióval valósult meg.
„Fantasztikus látni ezt a tartós, fenomenális növekedést Európa-szerte – a GMV 14 százalékkal nőtt a régióban. Míg más, kisebb szereplők csökkentik elkötelezettségüket, vagy teljesen elhagyják a régiót, mi megduplázzuk a részesedésünket, tovább erősítve pozíciónkat Európában és az Egyesült Államokban”
– nyilatkozta Sebastian Siemiatkowski, a Klarna vezérigazgatója.
AI vezérelt mobil app
További érdekesség, hogy a Klarna mobilalkalmazása már nemcsak a fizetésről szól, hanem termékajánlót is megtalálhatjuk benne. Az alkalmazást egy mesterséges intelligenciára épülő termékajánló motor hajtja, amely segít a vásárlóknak megtalálni és megvásárolni a számukra legrelevánsabb árukat. A hírcsatorna valós időben frissül, és ahogy többet tud meg a felhasználó preferenciáiról, egyre személyre szabottabbá válik. Ez utóbbit az OpenAI-val a közelmúltban megkötött együttműködés tesz lehetővé.
Az alkalmazás ezen felül személyre szabott vásárlási tanácsadást kínál, kereskedők és gyártók számára is tartogat hasznos eszközöket, de még a megunt tárgyainkat is értékesíthetjük rajta keresztül.
Felhők északon
A Klarna eredményei mögött egyelőre nem annyira a valós piaci eredmény, hanem sokkal inkább a befektetői tőkebevonás áll. 2022-ben 800 millió dollárt invesztáltak különböző befektetői csoportok a cégbe. Ekkor a vezérigazgató a következőket nyilatkozta:
„A Klarna üzletágának erejét bizonyítja, hogy a globális részvénypiacokon az elmúlt ötven év legmeredekebb esése során a befektetők felismerték erős pozíciónkat és a lakossági banki ágazat forradalmasításában elért folyamatos előrehaladást. A vállalkozásoknak most minden eddiginél nagyobb szükségük van erős fogyasztói bázisra, kiváló termékre és fenntartható üzleti modellre.”
A tőkebevonásra azért volt szükség, mert a Klarnát is elérte az említett, meredek esés. A cég részvényei 85 százalékkal értek kevesebbet, és az értéke a 2021-es 45,6 milliárd dollárról csupán 6,7 milliárdra esett vissza. Ennek részben az lehet az oka, hogy COVID idején szárnyakat kapott ez az üzletág, majd az orosz-ukrán háború miatti globális recesszió következtében rendesen betonba csapódott. Ugyanakkor átmenetileg ez lehet az üzlet hajtóereje: például a briteknél a háztartások részben hitelekből kezdték el fedezni az alapvető kiadásaikat is. Ez azonban – amellett, hogy kockázatos – nem tűnik igazán fenntarthatónak hosszú távon.