Három nagy szereplő osztozik a világ legnépesebb országa, India e-kereskedelmi piacán. Ebből a legkisebb van indiai tulajdonban, a két nagyobb háta mögött amerikai gigászok csatáznak egymással.

Az amerikai Walmart áruházlánc 1,4 milliárd dollárt (490 milliárd forint) fizetett a szintén amerikai Tiger Global tőketársaságnak az indiai Flipkart e-kereskedelmi vállalatban lévő maradék tulajdonért – adta hírül a TechCrunch. Az adásvétellel, amelyet a napokban ütöttek nyélbe, a Tiger Global összesen 3,5 milliárd dollárt (1225,4 milliárd forint) keres azon, hogy korábban a Flipkartba fektette a pénzét.

Ezzel a New York-i székhelyű befektetési cég óriásit kaszál az üzleten, mivel mindössze 1,2 milliárd dollár fektetett az indiai portékába – idézi a hírportál a Tiger Global befektetőinek küldött jelentését, amit ezek egyike osztott meg korábban a Wall Street Journallal. (De: ez a legnagyobb profit is, amit egyetlen indiai vállalattól bezsebelhetnek – tette hozzá az Economic Times indiai kiadása.

Azonban: volt mit ledolgozni. Bennfentes információk szerint a Tiger Global támogatását élvező startupok értéke 23 milliárd dollárral csökkent 2022-ben – írta korábban a Világgazdaság.

Könyvekkel kezdték ők is

A Flipkart, amelynek központja India Bangalore tartományában van, könyvárusítással kezdte írni a történetét, akárcsak az amerikai Amazon. Ezután mozdult el a fogyasztói termékek felé, és hamar rájött, hogy a teljes skálát érdemes ’bevállalnia’ – az elektronikai cikkektől kezdve a háztartási eszközökön át a divat ruházatig, sőt az élelmiszerekig. Jelenleg a Flipkart mintegy 40 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik az indiai e-kereskedelmi piacon, és ezzel a legnagyobb szereplőnek számít.

A második helyen a rangsorban – kissé sajátos módon – az Amazon India következik. Az amerikaiak leányvállalata 24 százalékos részesedést szerzett meg magának, a harmadik helyen pedig a helyi alapítású Snapdeal áll 14 százalékkal. Érdekesség, hogy utóbbi 2016-ban majdnem egyesült a Flipkarttal, de az ügyletből végül nem lett semmi. Nem versenyhatósági beavatkozás akasztotta meg az akkori dealt, a két cég vezetősége nem tudott megállapodni egymással.

A felvásárlás nem lett volna ördögtől való ötlet, ugyanis a Flipkart 2007-es alapítása után számtalan kisebb vállalatot vásárolt fel. A cég logisztikai igényeihez kapcsolódó technológiai szolgáltatótól kezdve egy mobilmarketing-automatizálási vállalkozáson át online ruházati kiskereskedőkig sokféle kisebb vállalat bekebelezésével hizlalta magát. Megvásárolták az Ebay indiai leányvállalatát is. A vállalat 2021-es tőkebevonásából futotta a Cleartrip online utazási foglalási ügynökség megszerzésére és további idegenforgalmi befektetésekre is. Ezt követően 2022-ben léptek be az élelmiszer-kereskedelembe és létrehozták a metaverse-alapú Flipverse interaktív vásárlási platformot.

A cég ügyfélkörét 450 milliósra becsülik, oldalain 150 millió terméket kínált 80 kategóriában – írta a Világgazdaság.

Felkavarták az indiai startup piacot

A Flipkart volt az egyetlen vállalat, amelybe a Tiger Global több mint egymilliárd dollárt fektetett – árulta el egy bennfentes a TechCrunhnak. Az amerikai befektetési óriás az e-kereskedő első befektetői közé tartozott, ám eközben összesen hatmilliárd dollárt (mai árfolyamon számoltan több mint 2100 milliárd forintot) költött Indiai statupokra. Ezzel alaposan felpörgette a világ legnépesebb országának startup piacát és feltette a világ térképére a dél-ázsiai ország ökoszisztémáját.

A most eladott részvénycsomag ára 35 milliárd dollárra értékeli a Flipkartot (ez nagyjából Magyarország GDP-jének egyhatoda), amely állt már 37,6 milliárdon is a 2021-es tőkebevonási kör idején. A különbség magyarázata, hogy közben leválasztottak a PhonePe fizetési rendszert üzemeltető céget, ami ötmilliárd dollárt radírozott le az e-kereskedő értékéből.
A Walmart 16 milliárd dolláros befektetéssel 2018-ban szerzett 77 százalékos részesedést a vállalatban. Az áruházlánc tulajdonosi részesedése tavaly 72 százalék volt. A mostani részvényvásárlás előtt a Tiger Global négy százalékos pakettet birtokolt a Flipkartban.

Az e-kereskedő a jövőben további tőkeinjekciókat kaphat. A két évvel ezelőtt begyűjtött forrást ugyanis elköltötték, ezért újabb finanszírozási kör előtt állnak. A Flipkart jelezte a tőkepiacon, igényeit, ám nem talált pozitív visszhangra. Így vélhetően a többségi tulajdonos Walmartnak kell majd a zsebébe nyúlnia, hogy kiszolgálja indiai vállalata újabb finanszírozási igényeit.