Mozgalmasan indul a 2020-as év az Amazonnál

Mozgalmasan indul a 2020-as év az Amazonnál

A vállalatnak embereket kellett elbocsátania rossz adatkezelés miatt, miközben a PayPalnak is újból hadat üzent, emellett újabb világcég hagyta el a világ második legnagyobb piacterét.

Felhasználói adatok kiszivárgása miatt rúg ki embereket az Amazon

Az Amazon háza táján problémák lehetnek az adatkezeléssel: idén már második alkalommal kellett a cégnek beismernie, hogy alkalmazottai nem megfelelő módon jutottak hozzá az ügyfelek adataihoz – írta a CNBC. Konkrétan több embert is ki kellett rúgni azért, mert kiderült: harmadik személynek minősülő cégekkel osztották meg a fogyasztók címét és telefonszámát. A cég egyik szóvivője közölte, hogy a szóban forgó alkalmazottak munkaviszonyát megszüntették, és mindenben együttműködnek a hatóságokkal a vádemelési folyamat során.

Az Amazon szerint egyéb felhasználói információkat nem osztottak meg, de sem azt nem voltak hajlandók közölni, hány munkatársuktól kellett megválni a botrány miatt. Sem a kiszivárgott adatok számáról nem nyilatkoztak, sem annak okáról nem beszéltek, miért kerültek a szóban forgó adatok harmadik félhez. Az mindenesetre kiszivárgott, hogy az érintett felhasználókat emailben értesítették az incidensről, amiben leszögezték, hogy ami történt, az a cég üzletpolitikájával merőben ellentétes.

Mindenesetre a mostanival identikus esetekre korábban is került már sor. Idén januárban a Ring okoscsengő alkalmazottai fértek hozzá illetéktelenül az ügyfelek videóihoz, 2018 őszén a felhasználók teljes neve és email-címeik kerültek harmadik félhez. Akkor a cég műszaki okora hivatkozott, de a WSJ későbbi cikke szerint sokkal inkább arról lehetett szó, hogy egyes alkalmazottak illegálisan eladták az ügyfélinformációkat.

4 milliárd dolláros startup letiltásáról döntött az Amazon

Úgy néz ki, tovább gyűrűzik az Amazon és a PayPal közötti viaskodások sora. Jeff Bezos cége úgy döntött, biztonsági okokból letiltja a Honey kuponcég böngészőbővítményét, amelyet a fizetésimegoldás-gyártó korábban 4 milliárd dollárért szerzett meg. A Honey 2012-ben indult. Lényege, hogy felhasználói számára lehetővé teszi, hogy vásárlás közben számukra releváns kuponokat találjanak és használjanak fel. A program automatikusan keresi meg az árengedményre jogosító kódokat, többek közt az Amazon ajánlatai között is. Jelenleg 17 millió felhasználóval büszkélkedhet a Los Angeles-i startup.

Az eset azért pikáns, mert a Honey és az Amazon 8 éve dolgoznak együtt, és eddig sosem került nyilvánosságra probléma az együttműködésük során. Most viszont, miután az Amazonnal híresen rossz viszonyt ápoló PayPal decemberben megvette a kuponos céget, rögtön biztonsági problémákat látnak Bezos cégénél. Szerintük kötelességük megvédeni ügyfeleiket, mert a bővítmény a tudtuk nélkül szerez meg és tárol róluk információkat. A Honey természetesen cáfolja, hogy a felhasználók adatai veszélyben lennének: azt állítják, hogy ők kizárólag arra használják az ügyfelek adatait, hogy számukra minél nagyobb kedvezményeket szerezzenek meg, és soha semmilyen körülmények között nem adják ki az adatokat harmadik fél részére. Megy tehát az üzengetés, és ez bizonyára nem szolgálja a vásárlók érdekeit.

Az IKEA után a Nike is elhagyja az Amazont

Megszünteti az amerikai piacon termékei Amazonos forgalmazását az IKEA svéd lakberendezési és bútoripari multicég – írja a Retaildive. Hogy pontosan miért döntöttek a radikális lépés mellett, azt nem közölték, így több magyarázat is lehetséges. Egyrészt arról lehet szó, hogy a 2018 februárjában kezdett tesztprojekt, amely az IKEA okoslámpáit érintette, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és ezért a svédek az értékesítést végző Amazont okolják. A másik lehetséges magyarázat a bútoróriás azon terve, hogy saját internetes piacteret indítson, amely az Amazon modelljéhez hasonlóan nemcsak saját, hanem versenytársaik termékeit is árulja majd.

Mindenesetre nem az első eset, hogy egy világmárka kivonuljon a világ második legnagyobb e-kereskedőjének oldalairól. Korábban a német Birkenstock cipővállalat és az amerikai sportszergyártók királynője, a Nike is úgy döntött, nem forgalmaznak többé hivatalos partnerként az Amazon piactéren.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!