Tavaly januárban számoltunk be egy érdekes ötlet, a The Beercase elindulásáról, amelynek egyik megálmodója Pintér Áron, a Maileon hírlevélküldő rendszer szakmai vezetője. Az előfizetéses alapú, különleges söröket értékesítő vállalkozás azonban nem folytatja tovább meglepetés-dobozainak kiküldését – a sörkedvelők és az üzleti modell sikerének szurkolók bánatára. Áront a bezárás okairól kérdeztük.
Az oldalatokon az olvasható, hogy “Átmenetileg zárva.” Valóban átmeneti a bezárás, vagy végleg befejezitek az előfizetéses értékesítést?
Nagyon sokat gondolkodtunk, hogy mi legyen ennek a sorsa. Tavaly év végére teljesen átalakult a működésünk, és úgy éreztük, hogy nem jut elég idő erre, így pedig nem fogjuk tudni a megfelelő minőségben kiszolgálni az ügyfeleinket. Úgy döntöttünk, hogy a karácsonyi szezont még kihúzzuk, de januártól átmenetileg szüneteltetjük a szolgáltatást. Azért átmenetileg, mert a koncepció minden része továbbra is rendelkezésre áll, de az új üzletágak üzemeltetése mellett ez egy annyira kicsi szelet lett, hogy nem maradt rá elég energiánk. A hangsúlyt most teljes egészében a nagyker értékesítésre helyeztük, hiszen a piac megismerésével számos olyan külföldi márkával építettünk ki jó kapcsolatot, akiknek itthon mi értékesítjük a termékeit. Továbbra is hiszünk a koncepcióban, de ebben a formában és ebben az időben nem igazán működött Magyarországon. Azt mutatta az elmúlt 3 év, hogy talán még nem jött el az ideje itthon kisüzemi sört meglepetés-csomagban értékesíteni.
Ezek szerint a kezdeményezésből más vonalon viszont mégis tudtatok profitálni.
Mi igazából online szereplőként érkeztünk a hazai kisüzemi sörpiacra, mondjuk úgy, sörkedvelőként. Nem voltunk se sörfőzők, se sörsommelier-k (vagyis cicerone-ok), de nagyon sokat foglalkoztunk azzal, hogy megismerjük, hogy is működik ez itthon és Európában, így komoly tudásra tettünk szert a kisüzemi sörökről. A “polgári” munkánk kapcsán pedig sok tapasztalatot tudtunk behozni az online folyamatok optimalizálásáról, kommunikációs stratégiákról, webshop fejlesztésről, amik viszont szinte teljesen hiányoztak erről a területről. Valójában a módszerek megvoltak, csak a piacot kellett megismernünk.
Az utóbbi években a kisüzemi sörök fogyasztása itthon is egyre népszerűbb, de úgy tűnik, ez sem volt elég ahhoz, hogy felfusson az üzlet. Szerinted mi lehet ennek az oka?
A mi piaci információink és tapasztalataink szerint a kisüzemi sörök értékesítése inkább offline csatornákon működik, ezen belül kocsmákban és erre szakosodott vendéglátóipari egységekben. Ezenkívül van néhány kiskereskedő, ahol olyan kínálat van, amire már azt mondhatjuk, hogy ez ténylegesen egy szakbolt: segítenek, értenek hozzá, nagy a választék stb. A szupermarketes értékesítés talán volumenben nagyobb, de jóval kisebb a szelekció, vagyis valójában a vendéglátó egységek és a szakboltok szolgálják ki a vásárlói bázis, a törzsközönség nagy részét. Az online értékesítés csak az utóbbi egy-másfél hónapban mutatott komolyabb emelkedést az előző évekhez képest.
Valószínűleg ebben a járványhelyzetnek is komoly szerepe van.
Igen, tudomásom szerint azok a nagyobbnak számító szakboltok, akik ezzel foglalkoznak, jelentősebb árukészletük van, és online is értékesítenek, most tudtak komolyabb forgalmat generálni a weboldalukon. Nyilván közben kiesett egy nagyobb mennyiség a bolti értékesítésből, mert a vásárlók kényszerítve lettek arra, hogy a webshopból rendeljenek, de ez hozta meg a online eladások növekedését. Elképzelhető, hogy ha még üzemelne a webshopunk, akkor most jött volna az az áttörés, amire egyébként három éve vártunk, szóval most talán elhamarkodottnak tűnik, hogy 2-3 hónappal ezelőtt a bezárás mellett döntöttünk.
Mennyi előfizetőtök volt az utóbbi időben?
Ünnepi időszakokban nagyjából 300-400, ezeken kívül pedig 100-200 között változott a feliratkozók száma.
Gondolom, eleinte inkább a fiatalabb korosztály volt nyitott erre a fajta modellre. Változott ez, megjelentek az idősebbek is a vásárlók körében?
Azt mondanám, hogy számottevő volt az idősebb vásárlók jelenléte is, főleg ami az egyszeri, ajándékvásárlásokat illeti. Ugyan ez egy egytermékes webshop, de sokat kísérletezünk termékfejlesztéssel: volt a klasszikus havi előfizetés, volt lehetőség egyszeri ajándéktáska-vásárlásra is, lehetett 3 vagy 6 hónapra előre előfizetni, amiben az elsőt megkaptad, a következőket pedig szállítottuk a megajándékozottad címére. Tavaly pedig már kétféle csomagból is lehetett rendelni: volt egy “Beermate” illetve egy “Beerlover” csomag, amiket a korábbi vásárlók kérdőíves megkérdezésével állítottuk össze. Az egyik egy standard, könnyebben befogadható válogatás volt, míg a másik markánsabb, karakteresebb söröket tartalmazott, mivel kiderült, hogy a vevőink között vannak “hardcore” felhasználók, és olyanok is, akiket inkább csak a sörözés hangulata vonzott.
Azóta is elég ritka itthon az FMCG szektorban az előfizetéses modell. Szerinted miért?
Olyan termékcsoportoknál, amelyeket folyamatosan be kell szerezni, állandó a fogyása, és nagyjából ugyanazok a termékek megfelelnek egy csomagban kiküldve havonta, maga az előfizetés egy kényelmi szempont lenne, de erre nem nagyon láttam még példát. Ennek több oka lehet: egyrészt a kereskedők talán úgy gondolják, hogy ezen termékek vásárlása úgyis megtörténik valamilyen más csatornán. Másrészt az egésznek az informatikai infrastruktúrája elég macerás, hiszen így a kereskedőnek nem az általa kiajánlott csomagot, hanem a vásárló által megszabott termékeket kellene értékesítenie az előfizetési díjért.
Abban, amit mi csináltunk, a fő nehézség az, hogy minden hónapban tudni kell újat nyújtani, és fenn kell tartani a vásárlók folyamatos érdeklődését. Van most egy olyan partnerünk, aki kávépörköléssel foglalkozik, eddig főként kávézóknak értékesített, de alapszinten elő lehetett náluk fizetni hasonló, meglepetés-rendszerben. Most a mi infrastruktúránkat ültetjük át az ő szegmensükre. A kézműves kávé fogyasztása 8-10 éve benne van a köztudatban, így sokkal fejlettebb piac, mint a kisüzemi söröké, illetve ez egy olyan, erős szezonalitású termék, amivel könnyen fenn lehet tartani a frissességet, az újdonságot.
Biztosan várhatunk tőletek még hasonló ötleteket a közeljövőben. Vagy már van is olyan, amit megvalósítottatok?
Habár a webshopot egyelőre bezártuk, de az informatikai tudásunk továbbra is up-to-date, amit nyilván használunk is. A mostani étterembezárásokra reflektálva például létrehoztuk a joteszel.hu online utalványértékesítési platformot, amin keresztül éttermeknek értékesítünk a jövőben beváltható pdf utalványokat, ezzel nonprofit módon segítjük a megmaradásukat. Ehhez már több mint 50 étterem csatlakozott.
Tervezitek, hogy megtartjátok a “The Beercase” brandet?
Most is elérhető az egyik kiskereskedelmi partnerünknél a “Beercase-doboz”, amelyben mint ajándékcsomagolásban kérhetsz sörválogatást. Illetve minket továbbra is így ismernek a szakmában: nemrég egy belvárosi kocsma bottleshopjának kínálatát gondoztuk ezen a néven, és segítettünk összeállítani a választékot. Szóval magát a márkát megtartjuk valamilyen formában, mert egyrészt a sörrel is szeretnénk tovább foglalkozni, illetve ahogy már említettem, más területeken is tervezzük az előfizetéses modellben felhalmozott piaci tudásunkat hasznosítani.