Külföldi kereskedőkkel erősítene a Yandex a Sberbank tőkéjéből

Külföldi kereskedőkkel erősítene a Yandex a Sberbank tőkéjéből

Mi történik, ha a legnagyobb orosz online piactér összefog a legnagyobb orosz bankkal? Még nem tudjuk, de sejthetjük, hogy nem kis dolog sülhet ki az új joint venture-ből. Ezt sejteti az is, hogy az ügylet értéke mintegy félmilliárd dollár.

Ha a legnagyobbak összefognak

A Yandex.Market árösszehasonlító oldalként indult, mára többfunkciós online piactérként működik, a legnagyobb ilyen szolgáltatás Oroszországban. A kereskedők bemutathatják, reklámozhatják és közvetlenül értékesíthetik rajta termékeiket. A vásárlók pedig válogathatnak a termékek és a boltok között, értékeléseket olvashatnak és összehasonlíthatják, melyik kereskedőnél mennyibe kerül az általuk keresett termék. A részben állami tulajdonú Sberbank 1841 óta létezik, Ororszország legnagyobb és legrégebbi pénzintézete, világszerte 325 ezer embert foglalkoztat, és 22 országban összesen 16500 fiókkal van jelen. A 2016-os év végén teljes eszközállománya 416 milliárd dollárra rúgott.

A Sberbank korábban is próbálkozott már, hogy megvesse a lábát az e-kereskedelemben, tervei nagyratörők voltak, hiszen az orosz óriásbank az Alibaba kínai mamuttal szeretett volna közös projektcéget összehozni, ez azonban kudarcba fulladt. Ezután fordult a pénzintézet a Yandex felé, amely nemcsak piactér, de a legtöbbet használt keresőmotor is Oroszországban. A megállapodás előkészítése még 2018. során lezárulhat. Az ügylettel a Yandex.Market durván 500 millió dollárnyi forráshoz jut a Sberbanktól, amit fejlesztésekre használ fel: tervek szerint a piactér maga ellenőrzi ezután a checkout és a fizetés folyamatát, de a logisztikát, a rendelések teljesítését és a szállítást is központosítják. A megállapodás részeként a Yandex hozzáférést kap a Sberbank gigantikus fogyasztói adatbázisához, amely az orosz vásárlók körülbelül felére kiterjed.

Az import és az export is fellendülhet

A bank és a piactér közös projektje természetesen biztató hír az orosz kereskedők számára, akiknek végre lehetőségük adódik, hogy egyszerűen lépjenek ki termékeikkel a globális piacokra. Azonban ennél többről van szó, hiszen a Yandex maga is globális elképzeléseket dédelget: a napi 3 millió kereséssel rendelkező online piactéren földrajzi helytől függetlenül bárki értékesíthet, a cég kifejezetten számít a nem orosz kereskedők jövőbeni nagyobb szerepvállalására. Sőt, a Yandex.Market külön speciális marketing és cross-selling lehetőségeket is kínál jövőbeni külföldi kereskedelmi partnerei számára, kihasználva piacvezető szerepét a keresések és az online hirdetések terén.

A mérések szerint az orosz fogyasztók szívesen vásárolnak külföldi internetes boltokból, amennyiben a kézbesítési problémákat sikerül kiküszöbölni. Éppen erre nyújtana megoldást a vállalat sokpartneres logisztikai és fulfillment szolgáltatása, amelyben a teljes vásárlási folyamatot a Yandex felügyeli egészen addig, amíg a vásárló kézhez kapja a terméket.

Feltárul az orosz piac

A nem oroszországi kereskedők számára a Yandex.Market három logisztikai megoldást kínál: szállítás a kereskedő országából, szállítás egy Oroszországhoz közeli raktárból, vagy szállítás oroszországi raktárból. Jelenleg mindhárom opciót tesztelik, hogy gördülékennyé tegyék a vásárlási folyamatot. Lehetőségük lesz a külföldi kereskedőknek arra is, hogy hasonlóan a FedEx fulfillment szolgáltatásához, termékeiket a Yandex elosztóközpontjaiban tárolják, így kiszervezzék a teljes raktározást, a rendelések feldolgozását, a szállítást és visszárut is.

A Yandex rövidtávon továbbra is saját fizetési megoldását, a Yandex.Checkout-ot használja majd a fizetések kezeléséhez, hiszen az messze a legelterjedtebb szolgáltatás az oroszajkú államokban, így a vásárlók a megszokott rendszerben fizethetnek a külföldi e-kereskedők termékeiért is. A rendszer minden bevett fizetési módot kezel, beleértve a hitelkártyás, mobilos, kriptovalutás és az átvételkori készpénzes fizetést, ráadásul azonnali hitelt is képes nyújtani az orosz vásárlóknak. Középtávon a Yandex azt tervezi, hogy más szolgáltatók számára is megnyitja fizetési ökoszisztémáját.

Ami biztos: a legnagyobb orosz online piactér óriási fejlődés és jelentős mértékű növekedés előtt áll, ami nemcsak új lehetőségeket teremt az orosz vásárlóknak, de új és komoly vásárlóerővel rendelkező piacot tesz könnyen elérhetővé a külföldi illetőségű kereskedők számára.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!