Egységesíti a checkout folyamatot, megújítja az Amazon Fresh üzletek dizájnját és szélesíti szolgáltatásainak elérhetőségét az amerikai mamutcég.
A világ legjelentősebb e-kereskedője nem akar kimaradni az egyik legnagyobb kiskereskedelmi bizniszből, ezért évek óta intenzíven fejleszti FMCG termékpalettáját. Ezen belül különösen a frissáru az a terület, amelyet az utóbbi időszakban próbálnak meghódítani az Egyesült Államokban, ahol azonban olyan fajsúlyú versenytársakkal kell szembenézniük, mint a Walmart, vagy a kb. 2700 fizikai boltot üzemeltető Kroger Co. Nem kicsi a tét, hiszen egyes becslések szerint az USA élelmiszer-kiskereskedelmi piaca nagyjából 1,5 billió dollárra tehető.
A cél érdekében a vállalat már sok-sok éve tesz lépéseket, hiszen 2007-ben nyíltak meg az első, élelmiszerárukat is kínáló üzletei Amazon Grocery néven, melyet később az Amazon Fresh néven bővítettek tovább. 2017-ben 13,4 milliárd dollárért felvásárolták a Whole Foods élelmiszerláncot, így nagyjából 460 fizikai üzlettel bővültek. 2020 februárjában megnyitott az első Amazon Go bolt is, amelyből jelenleg 22 üzemel, és olyan újításokat tesztelnek ezekben, mint a “Just Walk Out” elnevezésű, a pénztári fizetést teljesen kiküszöbölő technológia. Látható tehát, hogy mind a régi, még Jeff Bezos nevével fémjelzett vezetés, mind pedig Andy Jassy szándékai szerint is komoly szereplők kívánnak lenni ezen a piacon – bár utóbbi mindezt kissé megfontoltabb lépésekben képzeli el, hiszen 2022 elején például több fizikai boltot is bezáratott.
Három márka – három külön checkout
Mostanra az említett próbálkozások, amelyek jelenleg egymás mellett működnek, kisebbfajta káoszt eredményeztek sok vásárló számára, mivel nem lettek megfelelően egységesítve. Így például előfordulhatott az, hogy mondjuk az online rendelt termékeket, amelyeket az Amazon különböző üzletei szállítanak, külön-külön kellett kifizetni, és természetesen külön csomagokban és időpontokban érkeztek meg a vásárlókhoz.
Ezt felismerve most a mamutcég átfogó fejlesztésbe kezdett: egyetlen online kosárban egyesíti a rendeléseket, átalakítja az üzleteket, új, magasan automatizált raktárakat tesztel, és első alkalommal kínál frissélelmiszer-kiszállítást Prime-előfizetéssel nem rendelkezők számára.
Eddig ugyanis az Amazon Fresh szolgáltatást csak az előfizetői program résztvevői érhették el. Augusztus 2-án azonban az Amazon egy tucat amerikai nagyvárosban – köztük Bostonban, Dallasban és San Franciscóban – kezdett kampányba a Prime-előfizetéssel nem rendelkező ügyfelek körében, hogy online rendeljenek élelmiszert az Amazon Fresh üzleteiből és raktáraiból. A vállalat célja, hogy az év végére országszerte általánossá tegye és a többi élelmiszerboltjuk termékeire is kiterjessze az ajánlatot.
A szállítási díjak jelenleg 7,95 és 13,95 dollár között mozognak, ami négy dollárral több, mint amit a Prime-tagok fizetnek.
Megújulnak a fizikai boltok
Kőboltos fronton a vállalat megújítja Fresh üzleteit: kávé- és fánkstandokat helyez el a bejárati ajtó közelében, nagyjából 1500 árucikket ad hozzá az eddig erősen korlátozott kínálathoz, és megpróbálja élénk színekkel esztétikusabbá tenni a boltok meglehetősen minimalista tereit, mivel számos vásárlót elriasztott az üzletlánc steril, “haszonelvű” kialakítása. Az újratervezett Fresh üzletekben önkiszolgáló kasszák lesznek. De néhányban a már említett “Just Walk Out” szolgáltatás is bevezetésre kerül majd.
Ezenkívül egyes boltokban “okos kosarakat” is működtetnek majd, amelyekbe elegendő behelyezni az árucikkeket, és máris beolvassa azokat, nagyjából úgy, ahogy itthon például a Decathlon önkiszolgáló kasszája működik. Ezzel kikerülhető a pénztári folyamat, és természetesen a kasszánál való unalmas várakozás is.
Az Amazon “Smart Shopping Cart”
A kulcs itt is az utolsó mérföld
Az élelmiszerek, különösen a frissáru kiszállítása igen költséges és körülményes folyamat. Két, a Bloombergnek névtelenül nyilatkozó belső munkatárs szerint az Amazon 2010-ben 115 dolláros átlagos kosárérték mellett tudta volna csak elérni, hogy az üzletág ne legyen veszteséges. Egy évtizeddel később ez a nyereségességi küszöb még mindig 90-100 dollár volt. A fizikai üzletek vezetésében kulcsszerepet betöltő Tony Hoggett szerint – aki Tesco-ból igazolt át a vállalathoz – nem lehet a kiszállítás gazdaságosságát egyetlen számadat alapján meghatározni, mert a rendelések sebessége és az utak típusai között nagy különbségek vannak.
A szakember hozzátette, hogy a cég az utóbbi időben nagy lépéseket tett a hatékonyabb házhozszállítási folyamat kiépítése terén. A fizikai boltok másodlagos haszna, hogy mini fulfillment központokként és átvételi pontokként is funkcionálhatnak. Így jól tudják támogatni az online rendelések teljesítését, lerövidítve az áruk vásárlóhoz vezető útjának legkritikusabb szakaszát.
A felmérések azt mutatják, hogy a vevők hajlamosak több boltban vásárolni, attól függően, hogy alapvető élelmiszert halmoznak fel, vagy például egy különleges ételt készítenek aznap estére. Hoggett reményei szerint az Amazon olyan üzleteket fog kiépíteni, amelyekben mindezeket együtt találhatják meg.
„Úgy gondoljuk, hogy ezt a négy-öt különböző típusú üzletet egyre vagy kettőre csökkenthetjük, az Amazon pedig az egyik ilyen élelmiszerbolt lesz” – mondta Hoggett.