Változások az Amazonnál: Jeff Bezos a csúcson hagyja abba

Változások az Amazonnál: Jeff Bezos a csúcson hagyja abba

Visszavonul a cégvezetéstől a legutóbbi üzleti negyedévét történelmi nyereséggel záró Amazon alapító-tulajdonosa, Jeff Bezos. Lehetséges utódjaként a cég pénznyomdáját, az Amazon Web Services-t vezető Andy Jassy-t egy ideje már emlegették, de a mostani bejelentéssel egyértelművé vált, hogy a harmadik üzleti negyedév során ő veszi majd át a cég operatív irányítását.

Az egykori adatelemzőből a világ piacvezető felhőszolgáltatásának operatív vezetői posztjáig jutó Andy Jassy kinevezése tehát egyáltalán nem okozott meglepetést, sokkal inkább a hír megjelentetése, amely elhomályosítja még azt az – egyébként szintén nem túl meghökkentő – hírt, hogy minden idők legnagyobb nyereségét tudhatja magáénak az Amazon.

Az 57 éves üzletember maga választotta ki utódját a vállalatnál, amelynél a karizmatikus vezetőnek a posztjáról való távozása aligha indít el földcsuszamlásszerű változásokat. Az alkalmazottaknak kiküldött levelében Bezos maga is úgy fogalmazott, hogy az Andy Jassy személye biztosíték arra, hogy az Amazon “ne veszítse el innovatív szemléletét”.

Természetesen Jeff Bezos nem fordít hátat teljesen az általa alapított cégnek, hiszen tagja marad az igazgatótanácsnak, de a napi operatív feladatok helyett inkább a szenvedélyeire kíván fókuszálni a visszavonulása után. Ezekből pedig nincs hiány, hiszen a filantróp tevékenységet végző alapítványai, az űrkutatással foglalkozó kezdeményezései vagy éppen a patinás Washington Post alighanem eléggé lefoglalják majd a világ egyik legnagyobb kereskedelmi cégét alapító Bezost.

Az Amazon atyja a vállalat tevékenységét a legutóbbi üzleti negyedévet lezáró memójában egyébként így írta le: “Úgy csinál mindenféle őrültséget egyszerre, hogy abból végül normális szolgáltatás születik.”

“Ha valamit jól csinálunk, akkor a néhány évig meglepésként ható innovációk normálissá válnak. Amikor rólunk van szó, az emberek ásítanak. Ez az ásítás pedig a legnagyobb dicséret, amit egy feltaláló kaphat. Ha azonban megnézzük a cég pénzügyi eredményeit, a jelenlegi üzleti eredmények egy hosszútávú fejlesztés eredményei. Ahogy én látom, az Amazon jelenleg a leginnovatívabb időszakában van, ezért elérkezettnek látom az időt a váltásra.”

Az említett üzleti eredmények pedig valóban magukért beszélnek, hiszen a Prime Day eltolása és a kiemelkedően sikeresen Black Friday, valamint Cyber Monday az Amazon észak-amerikai eladásait a nehézségek ellenére tovább repítették. Ebben az időszakban 38,4 % forgalomnövekedés mellett 236,8 milliárd dollár értékben cseréltek gazdát termékek a platformon. A növekedés motorja idén a piactér volt, amely a teljes kereskedelmi forgalom több mint felét adta.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy bár a COVID-19 járvány okozta fellendülés komoly költségnövekedéssel is járt, a vállalat profitja annak ellenére emelkedett rekordmagasságokba, hogy az árrés harmadik egymást követő negyedében csökken, intenzív munkaerőfelvétel történik, illetve a globális szállítási költségek is emelkednek.

A siker egyik kulcsa ezúttal is az Amazon legendás logisztikai bázisa volt, amely a nehézségek ellenére is állta a sarat. A cég kiszolgálóközpontjainak mérete mintegy ötven százalékkal növekedett tavaly, és a teljes logisztikai hálózat fejlesztése – ideértve a légiflotta bővítését – a járvány okozta nehézségek ellenére 2020-ban is folytatódott.

Iparági elemzők szerint az elmúlt évek logisztikai fejlesztései és a házon belül megszervezett kiszállítási folyamatok mostanra értek be, hiszen a karácsonyi időszakban rengeteg vásárló választotta az Amazont megbízhatósága miatt, a cég pedig a megnövekedett forgalom ellenére is meg tudott felelni a velük szemben támasztott elvárásoknak.

A rekordnyereség másik kulcsfontosságú üzletága pedig a leendő vezérigazgató, Andy Jassy által vezetett Amazon Web Services volt, amely ugyan csak a forgalom alig 10 százalékát adta, de közben az 1 milliárd dollár körüli eredmény közel felét megtermelte. A cég várakozásai szerint az üzlet tovább virágzik majd: előrejelzésük alapján az első üzleti negyedévben a nettó eladások negyven százalék körüli növekedését várják majd az előző év azonos időszakához képest. Ez persze egyelőre csak egy projekció, az azonban már biztosnak tűnik, hogy a harmadik üzleti negyedév végén már nem Jeff Bezos, hanem Andy Jassy lesz az, aki a vállalat ügyvezetőjeként ezeket az üzleti eredményeket prezentálja majd.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!