A cég nagyobb átláthatóságot ígér a platformján, és több, a szolgáltatásait érintő vállalást tesz az EU jogszabályainak való megfelelés érdekében.
Az Európai Unió az elmúlt években számos alkalommal szabott ki büntetést a Google-re versenyellenes magatartás miatt. 2017-ben a céget-t 2,4 milliárd euróra büntették a mobilos keresőszoftverének előnyhöz juttatásáért, 2018-ban pedig 4,3 milliárd eurós bírságot kapott az Android operációs rendszerének licenszelési gyakorlatáért. AZ EU 2019-ben további 1,49 milliárd eurós bírsággal sújtotta a Google-t a keresőszolgáltatásának előnyben részesítéséért az online hirdetések piacán.
A geo-blocking az Unió egyik alapelvét sérti
Immár két éve annak, hogy az EU vizsgálatot kezdeményezett az úgynevezett geo-blocking, vagyis a területekre vonatkozó korlátozások miatt. Az Unió hatóságainak legnagyobb problémája az volt, hogy más tagállamokba utazva a felhasználók nem vehettek igénybe olyan szolgáltatásokat, amelyeket otthon használhattak, ez pedig ellentétes az EU egyik legfőbb elvével, a termékek és szolgáltatások határok nélküli, szabad elérhetőségével.
A cég gyakorlatát még 2021-ben kezdte vizsgálni az Európai Bizottság Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatának (CPC) vezetésével, amelybe később beszállt a holland Fogyasztóvédelmi és Piaci Hatóság, valamint a belga Gazdasági Ellenőrzési Felügyelet is. A kezdeményezés nyomán a Google számos vállalást tett annak érdekében, hogy a hatóságok által felvetett korlátozásokkal kapcsolatos problémákat megoldja. A cég többek között több változtatást eszközölt a Google Store, Google Play Store, Google Hotels és Google Flights szolgáltatásokban is, hogy azok megfeleljenek az EU fogyasztóvédelmi szabályainak.
Korábban a Google azzal védekezett, hogy az érintett felhasználók tetszés szerint országot válthattak fiókjukban, lehetővé téve, hogy a helyi alkalmazásokat és szolgáltatásokat használhassák. Ugyanakkor ez egyben azt is jelentette, hogy a másik területén érvényes előfizetéseik, összegyűjtött tartalmaik elérhetetlenné váltak számukra.
Ezenkívül számos egyéb kifogás merült fel több, a cég által nyújtott szolgáltatást illetően. A keresőóriás a következő vállalásokat tette, hogy megfeleljen az európai hatóságok elvárásainak:
Google Flights és Google Hotels
- Világosan kommunikálja a fogyasztók számára, hogy közvetlenül a Google-lal kötnek-e szerződést, vagy csupán közvetítőként jár el.
- Egyértelművé teszi a referenciaként használt árat, amikor kedvezményeket hirdetnek a platformon, valamint azt, hogy a véleményeket a Google Hotels nem ellenőrzi.
- Ugyanazokat az átláthatósági kötelezettségvállalásokat fogadja el, mint a többi nagy szálláshelyplatform a fogyasztók tájékoztatását illetően, például az árakról vagy a rendelkezésre állásról.
Google Play Áruház és Google Store
- A szerződéskötést megelőzően egyértelmű tájékoztatást ad a szállítási költségekről, az elállási jogról és a javítási vagy cserelehetőségekről.
- Megkönnyíti a partnercégekkel kapcsolatos információk (pl. hivatalos név és cím) és a közvetlen kapcsolattartási pontok (pl. telefonos ügyfélszolgálat) elérését.
- Tisztázza, hogyan válthat a felhasználó a Google Play Áruház különböző országokban elérhető verziói között, és tájékoztatja a fejlesztőket az alkalmazásaik EU-szerte elérhetővé tételére vonatkozó kötelezettségeikről, valamint lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy bármely EU-ország fizetési módját használhassák.
Ahogyan azt EU versenyjogi biztosa, Didier Reynders a megállapodás kapcsán kiadott közleményben kifejtette: „A pandémia és az azt következő lezárások kezdete után majdnem három évvel is egyre több fogyasztó használja az internetet szállásfoglalásra, vásárlásra vagy tájékozódásra. Az EU vásárlóinak joguk van hozzá , hogy világos és teljes körű információkat kapjanak, és ezek birtokában tudjanak döntést hozni. Ezért felszólítjuk a Google-t a geo-blokkolással kapcsolatos előírásoknak való megfelelésre, hogy az EU egész területén ugyanazokat a jogokat és ugyanazokat a tartalmakat élvezhessék a fogyasztók.”