2019-hez képest 34%-kal többet, csaknem bruttó 188 milliárd forintot költöttünk online vásárlásra április, május és június során, miközben sok vállalkozás „növesztett” hirtelen internetes lábat.

A piacvezető, havonta 2,6 millió látogatót fogadó Jófogás a GKI Digitallal közösen tekinti át, hogy a járványhelyzet miatt felgyorsulva változó felhasználói igények milyen hatással voltak az e-kereskedelmi szereplők üzleti megoldásaira, a kapcsolódó logisztikai folyamatokra és a legnépszerűbb termékkategóriákra.

A GKI Digital adatai szerint a magyarok 2020 április, május és június során mintegy bruttó 188 milliárd forint értékben vásároltak belföldön online, ami 34%-kal magasabb 2019 hasonló időszakához képest – egyben pedig a legnagyobb bővülés az elmúlt 5 év során. Az év második negyedévében szinte minden termékkategória online forgalma nagyot nőtt. A piac egészét tekintve azonban az online élelmiszerrendelés és a műszaki cikkek piaca, a DIY (otthon-kert-barkács) és a kisállat szegmens, valamint a sportszerek és kiegészítők piaca bővült a leglátványosabban.

Míg az első két kategória bővülése részben a karantén, az otthoni munkavégzés és a digitális oktatás szülte többletigényekből fakad, addig az utóbbi szegmensek forgalomtöbblete már inkább extra, nem tervezett költések és a járványhelyzet miatt megváltozott életvitel eredménye.

„A piac egészével összhangban a legtöbb keresést nálunk is például fűnyíróra, kerti szerszámra, kerékpárra, rollerre és szórakoztató elektronikai cikkre indították, élen a hangfalakkal. Közben pedig azt látjuk, hogy a Jófogásra is egyre inkább webshopként tekintenek a látogatóink: a GKI reprezentatív felmérése szerint a 6. helyen vagyunk a legnépszerűbb webshopok között. Így ennek megfelelően kell a kényelmi szolgáltatásainkat, például a mobilapplikációval és a kiszállítással kapcsolatos területeket is fejlesztenünk. Ezt a számaink is alátámasztják, hiszen 2020 második negyedévében a felhasználóink 57%-a már mobilon kezdeményezte a vásárlást, miközben összesen 22%-kal nőtt a kiszállítással, vagyis a GLS és a Foxpost bevonásával rendelt termékek száma” – mondta Palocsay Géza, a Jófogást működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.

A GKI Digital elemzése szerint logisztika terén a forgalomátvételi megoldások közötti átterelődés okozta a legnagyobb változást 2019 hasonló időszakához képest. A vírus hatására ugyanis a vásárlók visszatértek a házhozszállításhoz, miközben a csomagautomatákat leszámítva csökkent a csomagpontok forgalma és a személyes átvételek száma. A megnövekedett csomagszám ellenére azonban sem a járvány elején, sem a második negyedév során nem voltak fennakadások a kiszállításokban. Ez többek között annak is köszönhető, hogy az ágazatot évekig sújtó munkaerőhiány egyik napról a másikra megoldódott, és rengeteg kékgalléros pozícióból érkeztek a logisztikai cégekhez futárjelöltek.

„A járvány és a karanténidőszak felértékelte a többcsatornás kereskedelmi működés fontosságát is, ezért az online értékesítést eddig nem, vagy csak korlátozottan művelő kereskedők is tömegével kezdtek internetes lábak „növesztésébe”. A legtöbb kiskereskedő első lépésként általában megelégszik egy online katalógus létrehozásával is, ami már jelenlétet, láthatóságot ad a világhálón, de az ideális állapot egy átjárható, többcsatornás működési modell kialakítása lenne, ahol a vásárló egyazon személyként jelenik meg minden felületen” – mondta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

A Jófogás a változó felhasználói igényekre szabva alakította ki a Jófogás Bolt funkcióját, amely kifejezetten új termékek tömeges listázására kínál hatékony megoldást, és ahol országos szinten már közel 75 ezer terméket lehet megtalálni. A megoldásnak köszönhetően az adott partner gyakorlatilag egy testre szabható mini webshopot kap a leglátogatottabb online apróhirdetési oldalon.