A Facebook-csoport épp csak belefogott a fizikai üzletek megnyitásába, azonban belső források szerint egyelőre nem kíván tovább terjeszkedni a hagyományos kereskedelmi piacon.
A kaliforniai bemutatóterem megnyitását további hagyományos fizikai boltok követték volna világszerte. Ezeket az ambíciókat azonban – írja a Business Insider cégen belüli forrásokra hivatkozva – a vezetőség lesöpörte az asztalról. Az elsősorban a Quest VR eszköz promóciójára hivatott bolthálózat egyelőre egyetlen tagja így továbbra is a nagy csinadrattával megnyitott burlingame-i kampusz marad. A hagyományos kereskedelmi egységek tervének szüneteltetése összhangban van a cég további spórolási és leépítési stratégiájával.
Csökkenő reklámbevételek
Az egykori Facebook fizikai boltokkal kapcsolatos stratégiáért felelős vezetője, Martin Gilliard már hónapokkal ezelőtt távozott, és a jelenleg egy befektetőket kereső startupnál elhelyezkedő specialista helyére nem is vett fel senkit a cég. A tervek szerint a Meta idén egy újabb bemutatótermet nyitott volna, de az onlinemarketing-bevételek történelmi szintű visszaesése és a világgazdaságot érintő recessziós félelmek miatt erre valószínűleg már nem is kerül sor.
Az online hirdetésekből befolyó pénzek csökkenéséhez, amelyek továbbra is a Meta fő bevételi forrását jelentik, a világgazdasági kilátások és kedvezőtlen makrogazdasági folyamatok mellett jelentősen hozzájárult az Apple által bevezetett adatvédelmi szabályozás is, amely jelentősen visszavetette a Meta marketingeszközeinek hatékonyságát a cupertinói cég eszközein.
Egyszer már beletört a bicska
Az Oculus felvásárlása után, 2017-ben a Facebook már kísérletezett hagyományos fizikai boltokkal, és számos pop-up store-t nyitottak meg, majd zártak be az akkor még Oculus Riftnek hívott VR headset eladásainak növelésére. De ahogy korábban a Google-nek vagy Microsoftnak, nekik sem igazán váltották be a reményeket ezek a kereskedelmi ambíciók.
A virtuális valóság fejlesztése amúgy sem tartozik a Meta befektetőinek kedvencei közé. Megnyugtatásukra és a pénzügyi nehézségek leküzdésének érdekében a vállalat nemrég óriási leépítésbe kezdett: csak az elmúlt hét hónapban mintegy 20.000 embert küldtek el, és számos irodát zártak be világszerte.
A sokkal inkább bemutatóteremre és vidámparkra emlékeztető, egyetlen Meta Store azonban továbbra is nyitva tart majd. A körülbelül 15 alkalmazottal operáló, legjobb napjain is 50-60 érdeklődőt vonzó boltot a tervek szerint idén még biztosan nem zárják be, a jövő azonban kérdéses.
A pár hete az Apple által bemutatott VR headset, amely 3500 dollárért vásárolható majd meg, persze aligha játszik egy pályán az 500 dollárért kapható Meta Quest 3-al. Az azonban biztosnak látszik, hogy ezzel alaposan felkavarják majd az egyelőre továbbra is küszködő AR/VR iparágat.
Mi lesz veled, Metaverzum?
Mark Zuckerberg a megszorítások bejelentésével egyidőben, a teljes vezetőséggel karöltve tartott beszámolót a cég alkalmazottainak, és továbbra is elkötelezettnek tűnt a Metaverzum megalkotásában. További kiemelt fejlesztési területnek tartja a mesterséges intelligencia fejlesztését is, ahol egyesek szerint az OpenAI-hoz vagy Google-hez képest komoly lemaradásban van a cég.
Sokan vannak azonban, akik szerint a Meta évek óta élen jár az öntanuló algoritmusok fejlesztésében. Ezek azonban korántsem open-source alapon és mind a felhasználók, mind a hirdetők elől eldugva optimalizálják a közösségimédia-platform felületét, többek közt hatékonyan hozzájárulva dezinformációs kampányokhoz is.
Ennek ellensúlyozására hozták létre a Project 92-t is. A Twitterhez hasonló funkciót ellátó közösségimédia-applikáció fejlesztése a létszámleépítések ellenére is folytatódik majd, és a tervek szerint támogatni fogja az olyan, 3rd party applikációkat, mint a Mastodon vagy a Bluesky.