Előre menekül az FMCG bevásárlás-szolgáltatást nyújtó Instacart

Az Instacart non-food termékekkel bővíti kínálatát

A COVID idején hatalmasra nőtt amerikai startup, az Instacart erősen visszaesett az utóbbi időszakban, de minden jel arra mutat, hogy van jövője a szolgáltatásnak.

Tőzsdei részvénykibocsátás előtt áll, és teljesen lecserélte a vezetőséget az Instacart, ahogy a koronavírus okozta felfutás után normalizálódott a piac. A tavalyi év nagy nyertesének feje fölött az omikron hullám lecsengésével már megjelentek a fellegek. Miközben az online élelmiszeripari termékek kiszállításával foglalkozó cég üzleti modellje körül is sokasodnak a kérdőjelek, az Instacart az új irány megtalálásához szükséges tőkét az idén világszerte gyengélkedő részvénypiacokon szeretné összeszedni.

A közel 10 éve alapított, online bevásárlási szolgáltatást nyújtó Instacart a 2020 tavasza után megváltozott e-kereskedelmi világ egyik legfelkapottabb cége lett. Nem is csoda, hiszen a lezárások nyomán kialakult helyzetben nagyon is széles körű megoldást nyújtottak az otthonukba kényszerülő amerikaiak milliónak. Az egykori startupból hatalmas méretűre nőtt e-kereskedőre azonban a tavalyi év nyarán rárúgta a valóság az ajtót, és a nagyra nőtt cég azt tapasztalta, hogy a korábbi forgalom a múlté, és a boltokból összeválogatott, FMCG termékekből álló kosarakra érkező megrendelések száma csökkenésnek indult.

A következő nagy kérdés tehát az, hogy a Zoomhoz vagy Pelotonhoz hasonlóan az Instacart is a koronavírus-járvány fújta lufi cégek sorsára jut, vagy sikerül hosszú távon is megalapozni a cég jövőjét. Ennek elérésére a cég leigazolta a Facebook korábbi ügyvezetőjét, aki már egy jó ideje az Instacart igazgatósági tanácsának tagja is volt. Fidji Simo feladata lesz meggyőzni a leendő befektetőket, hogy az egyre keményebb konkurencia és lassabb növekedés mellett is újra legyen lehetőség megragadni a pillanatot.

A konkurencia ugyanis meglehetősen jön fel: a különböző kereskedőktől közvetlenül megrendelhető termékeket házhoz szállító Gopuff, vagy az Über Food szolgáltatás egyre komolyabb versenytársat jelentenek az Instacartnak. Az üzleti modellnek tehát nagyon is van létjogosultsága, az amerikai vásárlók legalábbis komoly érdeklődést mutatnak a házhoz szállított FMCG termékek iránt. Az Instacart 2020-as menetelése tehát fundamentálisan megalapozott volt: a korábbi évek 15 százalékos növekedési rátájával szemben a pandémia kitörésének évében 330 százalékkal növelte a bevételeit. Ehhez képest a cég növekedése 2021 nyarára 15 százalékos szintre esett vissza, és a két évvel ezelőtti felfutás idején felvett alkalmazotti állomány szintén csökkenni kezdett.

A dolgozók elvándorlásának oka pedig nemcsak a megváltozott vállalati algoritmusnak köszönhető, hanem annak is, hogy sokan még mindig egy startupként tekintenek az Instacartra, amely azonban már kinőtte ezt a szerepet, és immár komoly nagyvállalatként kell rájuk tekinteni.

Az új ügyvezető szerint egyébként a folyamat teljesen természetes, és a piac normalizálódása után az Instacart üzleti modellje hosszú távon is életképes lehet. Ehhez azonban szembe kell nézniük a nyilvánvalóan változó fogyasztási szokásokkal.
A cég éves növekedési számairól konkrétumot nem hajlandó elárulni az Instacart, de Simo szerint továbbra is jelentős lehetőség van a már meglévő, 500-600 ezer aktív felhasználó növelésére.

Ezen a piacon azonban a növekedés az első számú prioritás, mivel a zöldségek és élelmiszerek alapvetően szűk marginja komoly gondot jelent az egész iparág számára. Hiába szeretik a felhasználók rendkívüli módon a szolgáltatást, ha az üzleti modell egyben azt is jelenti, hogy az online megrendelt árukon szinte alig van haszna mind a kiskereskedelmi szereplőnek, mind pedig az aggregátor site-nak. Ehhez azonban konszolidációra és még inkább tőkére van szüksége az Instacartnak, mivel tavaly tavasszal még 39 milliárd dollárra értékelte őket a piac, de idén márciusra már negyven százalékkal, alig 24 milliárd dollárra csökkent az értékük.

Május elején az Instacart beadta a kérelmet az Amerikai Tőzsdefelügyelethez, és megindult a nyilvános részvénykibocsátásuk a Nasdaq-en, amely november óta egyébként komoly zuhanásban van, és az ott jegyzett technológiai cégek részvényeinek ára mintegy harminc százalékkal zsugorodott. A cég az első nyilvános tőzsdei kibocsátása közben az online FMCG kiskereskedelem mellett igyekszik bővíteni tevékenységi körét is. Az Instacart a jövőben szupermarketek és kiskereskedelmi egységek számára kínál majd szoftveres szolgáltatásokat, illetve kiegészíti szolgáltatását a Carrot Warehouses néven induló fulfillment megoldással is, amelynek révén szupergyorsan, mintegy 15 percen belül ki tudják szállítani az élelmiszereket a vásárlókhoz.

A különböző boltok választékából egyedileg összeválogatott csomagok házhozszállítását ígérő szolgáltatások már megjelentek Magyarországon is. A külföldi és hazai piac szereplőivel és lehetőségeivel egy külön cikksorozatban foglalkozunk majd.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!