Bíróságra viszi az Amazon a fizetett termékajánlók ügyét

Bíróságra viszi az Amazon a fizetett termékajánlók ügyét

Több mint tízezer, hamis termék ajánlókkal üzletelő felhasználó ellen indít peres eljárást az Amazon. A többnyire Facebook-csoportokban árusított, pénzért vagy ingyenes termékekért nyújtott szolgáltatással szemben évek óta egyre keményebben harcol a cég.

A különböző ösztönzőkért cserébe nyújtott pozitív felhasználói értékelések a legtöbb problémát az Amazon legnagyobb piacain, az Egyesült Államokban, Angliában, Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban és Japánban okozzák.

Az Amazon, amely egyébként online kereskedőként gyakorlatilag meghonosította a product review, azaz a termékajánló műfaját még 1995-ben, évtizedek óta komoly küzdelmet folytat a csalók ellen. A megtévesztő módon megvásárolt termékajánlókra, amelyeket a big data eszközeinek segítségével folyamatosan szűrnek és igyekeznek eltávolítani a rendszerből, egy külön dedikált csapat vadászik, amely most kiegészül a hatóságokkal is.

A külső partnerekkel való kapcsolattartásért felelős igazgató, Dharmesh Mehta azt reméli, hogy a hatóságokkal történő együttműködés elveszi a kedvét a közösségi médián keresztül nagyüzemben szervezkedő csalóknak, akik ily módon próbálják befolyásolni a vásárlókat.

“A csalásokra szakosodott csapatunk évente több millió termékajánlót fedez fel, amelyek soha nem is kerülnek fel az Amazon oldalaira, de a hatóságok bevonása a folyamatba egy újabb lépés, hogy felfedjük a közösségimédia-oldalakon szervezők valódi kilétét.”

nyilatkozta a vállalat weboldalán.

A legnagyobb problémát a cég szerint a Facebook-csoportok jelentik. Az Amazon példaként az egyik, a Meta által egyébként már tavaly eltávolított „Amazon Product Review” közösséget hozta, amely története végén több mint 43000 tagot számlált, és szinte bármilyen termékről képesek voltak ontani a pozitív termékajánlókat. Mint azt a cég vizsgálatai feltárták, a csoport adminisztrátorai megpróbálták elrejteni tevékenységüket a Facebook algoritmusai elől is – többek között azzal, hogy az általuk folytatott üzenetváltásokban szándékosan kerülték a szűrőrendszer által figyelt kifejezéseket, és a platformon belüli megnyilvánulásaik során meglehetősen homályosan fogalmaztak.

Az Amazon csalásokkal foglalkozó csapata, amely a hamis termékajánlók mellett minden további visszaéléssel is foglalkozik, az elmúlt egy évben nagyjából 10000 Facebook-csoport kifogásolható tevékenységét jelezte az anyacég Meta felé. Ezeknek a csoportoknak közel felét időközben már el is távolította a Facebook, a továbbiak vizsgálata pedig jelenleg is tart. Szinte minden egyéb közösségi oldalon is megtalálhatóak ezek a bűnözői csoportok, az Instagram mellett a Twitteren éppúgy fent vannak, mint a TikTokon.

A vásárlók védelme érdekében fellépő, a termékajánlók terén valóban úttörő Amazon saját bevallása szerint csak 2020-ban 200 millió gyanúsnak talált termékajánlót távolított el a piactereiről, amelyeket akkor négy nagyobb közvetítő számlájára írtak. A korábban már perbe fogott vállalatok, név szerint a Fivestar Marketing, a Matronex, az AppSally és Extreme Rebate az Amazon vizsgálatai szerint mostanra már felhagytak az ösztönzőkért vásárolt termékajánlók gyakorlatával. A nagy kérdés, hogy a közösségimédia-oldalakon gombamód szaporodó, laza csoportok ellen mennyire sikerül majd eredményesen fellépni a hatóságok segítségével.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!