Az online kereskedelem elterjedésével nemcsak az interneten vásárolt terméket volumene, hanem a felhasználók bátorsága, tájékozottsága is folyamatosan növekszik. Ahogy egyre több pozitív tapasztalatot szereznek, úgy válnak nyitottabbá az itthon már ismert és megbízhatónak ítélt márkák után a külföldi kereskedők irányába is, főleg ha ezzel szélesebb választékhoz vagy kedvezőbb árakhoz juthatnak hozzá – a lokálpatriotizmus itt már könnyen a háttérbe szorul.

Ezt a trendet erősítette meg a Logistyx Technologies aktuális, 2035 amerikai, angol, német és ausztrál vásárló megkérdezésével lebonyolított kutatásának eredményeit elemezve az Ecommerce News is cikkében. A nemzetközi, több kontinensre is kiterjedő felmérésből kiderült, hogy a válaszadók 55%-a vásárolna karácsonyi ajándékot az idei szezonban olyan kereskedőtől, amely a lakhelyétől eltérő országban működik.

„Az online rendelések exponenciális növekedésével azt láttuk, hogy megnőtt a külföldről rendelés hajlandósága is a vásárlók között. Ahhoz, hogy a kereskedők és a direct-to-consumer modellben működő gyártók az ebben rejlő potenciált igazán ki tudják aknázni az ünnepi szezonban, néhány kérdésre mindenképpen megnyugtató választ kell adniuk” – fogalmazott a tanulmány kapcsán a felmérést végző Logistyx Technologies ügyvezetője, Geoffrey Finlay.

A válaszok alapján 5 fókuszpont rajzolódott ki, amelyekkel a márkáknak foglalkozniuk kell, ha szeretnék kihasználni a cross-border értékesítésben rejlő lehetőségeket.

Bár a fogyasztók érdeklődnek a távolabbi forgalmazók termékei iránt, 48%-uk fejezte ki aggodalmát azzal kapcsolatban, hogy a megrendelése nem érkezik majd meg időben. 69%-uk nyilatkozott úgy, hogy a pontos online nyomkövetési lehetőség meg tudná győzni őket egy bizonytalan szituációban arról, hogy leadják a nemzetközi megrendelésüket. Ugyancsak 69% számára döntési szempont, hogy a weboldalon a megrendelés leadása előtt találnak-e információt a kézbesítés várható idejéről, amely szintén eloszlathatja a késve szállítással kapcsolatos félelmeiket.

Szintén 69% volt azon válaszadók aránya, akik kifejezetten keresik az egyszerű termékvisszaküldési lehetőségeket, még akkor is ha határon túlnyúló tranzakcióról volt szó, emellett 61% számára fontos, hogy a várható szállítási költségekről, esetlegesen felmerülő vám- és áfafizetés kötelezettségről is idejében, még a rendelés leadása előtt pontos tájékoztatást kapjanak.

A fentiek önmagukban talán kevés meglepetést tartogatnak, azonban jól példázzák, hogy a vásárlók számára egyre inkább kinyílik a világ, és a korábban megismert kutatásokkal, adatokkal összhangban valóban egyre tudatosabban vásárolnak, akár külföldről is.

Magyarországon már 2018-ban kb. 400-420 milliárd forintot tett ki a külföldi online vásárlások volumene a határokon belül realizált 669 milliárd forint mellett, ebben az évben a 5,4 millió online vásárlóból 3,1 millió, azaz az 57%-uk rendelt a határokon túlról.

2019-ben egész Európát tekintve 143 milliárd euró értéket tettek ki az országhatárokon átívelő tranzakciók. Akkor a cbccommerce.eu Cross-Border Commerce Europe tanulmányában azt becsülték, hogy 2025-re a határokon átívelő B2C forgalom 65 százaléka az online piactereken zajlik majd.

Az, hogy július 1-től egy uniós rendelet nyomán megszűnt a kis értékű import termékek áfamentessége, valamennyire megnehezítette a külföldi szereplők, és talán megkönnyítette a hazai kereskedők helyzetét. A Neticle július-augusztusi időszakot lefedő elemzése szerint a változás bevezetésével felbolydult a magyar vásárlók közönsége, és várható, hogy a fogyasztók keresik majd az alternatív megoldásokat, és más forrásokból rendelnek, amikor megoldható.