A svéd bútoróriás új utakat próbál ki: ezúttal a használtbútor-kereskedelem piacára lép, és saját termékeit vásárolja vissza, hogy aztán újraértékesítse azokat.
Az IKEA sok mindenben úttörőnek számít, elég ha csak az alapvető üzleti modelljükre, vagy a kiterjeszett valóságra épülő mobilkapplikációjukra gondolunk. Most ismét új értékesítési területen próbálkoznak, amelynek elindításához az év egyik legkiemeltebb vásárlási időszakát, vagyis a Black Friday-t választották.
A 27 országban meghirdetett Buy Back elnevezésű akció lényege, hogy a Fekete Pénteken visszahozott bútorokat levásárolható kreditekért cserébe visszaveszik, és állapottól függően felújítják további értékesítésre, vagy újrahasznosítják. Ezzel egyidőben azt is bejelentették, hogy külön üzletet nyitnak Svédországban az így visszavett használt bútorok árusítására. A szolgáltatás egyébként több kelet-európai országban, többek között itthon is már korábban bevezetésre került.
Miért jó ez a világ egyik piacvezető gyártójának?
Az ötletet minden bizonnyal kettős cél vezérelte. A hivatalos kommunikáció szerint a legfőbb szempont a fenntarthatóság: ahogy a cég már korábban megfogalmazta, 2030-ra teljes egészében körkörös gazdasági modellre akar átállni, vagyis zéró szemétkibocsátás és maximális újrahasznosítás a célja. Ennek részeként már tavaly 30 országban bevezették bútorkölcsönző programjukat, amelynek keretében az árukat nem kell megvásárolni, hanem a használat idejéig bérelhetjük, majd visszavihetjük azokat.
Ahogy Pia Heidenmark Cook, a cég legnagyobb értékesítési franchise partnere, az Ingka Group fenntarthatósági igazgatója elmondta: “Kutatásaink alapján tudjuk, hogy az emberek viselkedése és a dolgokhoz való viszonya változik: egyre kisebb életterekben élünk, és egyre inkább tudatában vagyunk a bolygóra gyakorolt hatásuknak, kevésbé pazarlóak akarunk lenni, és segítséget keresünk a tárgyaink élettartamának meghosszabbításához.“
A másik ok természetesen az eddig kihasználatlan piacban rejlő profit megszerzésében keresendő, az utóbbi időben ugyanis rendkívül felerősödött a használt bútorok forgalma. A vox.com beszámolója szerint nagyrészt a járványhelyzetnek köszönhetően sosem látott emelkedésnek indult ez a szegmens: a Facebook Marketplace-en április óta 100%-kal növekedett a használtbútor-piac volumene. Ezzel a húzással az IKEA új vásárlói réteget érhet el, mégpedig azokat, akik financiális okokból nem engedhetik meg maguknak az új bútorok beszerzését – és ezek az elhúzódó pandémia miatt sajnos valószínűleg egyre többen lesznek.
A visszaesés a bútoróriást sem kímélte, hiszen az alapvetően bolti értékesítésre berendezkedett márkának tavasszal a legtöbb helyen be kellett zárnia üzleteit, és számos országban hamarosan újabb bezárások várhatóak, vagy már el is kezdődtek. Az online értékesítés náluk is komoly növekedést ért el – a nemrég kiadott pénzügyi jelentés szerint 2020-ban 45%-kal erősödött az előző évhez képest -, de az összbevétel így is a tavalyi 41,3-ról idén 39,6 milliárd euróra esett vissza. A megváltozott viszonyokhoz való alkalmazkodás tehát nekik is elemi érdekük, ha nem akarnak komolyabb profitvesztéssel számolni.
További újításokkal is kísérleteznek
Az online értékesítés erősítésének érdekében az IKEA legújabb mobilalkalmazásában már közvetlenül meg is vásárolhatjuk a termékeket, miután az AR technológia segítségével ellenőriztük, hogy azok biztosan jól mutatnak-e a lakásunkban. Korábban erre még nem volt lehetőség, hanem az alkalmazásban kiválasztott árukat a vásárlók kénytelenek voltak az áruház honlapján megrendelni, vagy az üzletben megvenni. A cég a fejlesztéseket a Work&Co. digitális ügynökség segítségével végzi, akikkel a közelmúltban már dolgoztak együtt az alkalmazásuk és weboldaluk adatvédelmi opcióinak bővítésén, vagyis azon, hogy a felhasználóknak legyen lehetőségük szabályozni, vagy tiltani a marketingcélú adatgyűjtést. Ezzel elsősorban a szigorú uniós és kaliforniai adatvédelmi törvényeknek való megfelelést igyekeztek biztosítani.
A másik újítás, hogy a többnyire külvárosokban felépített, útvesztőszerűen kialakított hatalmas üzletek mellett kisebb értékesítési pontokat nyitnak majd 50 belvárosi helyszínen. Egy hasonló már tavaly megnyitotta kapuit New Yorkban az Upper East Side-on, amely leginkább “tervező stúdióként” funkcionál: az értékesítők segítenek megtalálni az ügyfeleknek megfelelő termékeket, amelyeket aztán külső raktárból házhoz rendelhetnek.
Jason Goldberg, a világ harmadik legnagyobb marketingcége, a Publicis értékesítési stratégiai vezetője szerint ez a modell lehetővé teszi, hogy az IKEA a nagy raktáráruházait jobban tudja hasznosítani fulfilment központként. Ezáltal újfajta, hibrid szállítási módokat is be tudnak vezetni, mint például a pandémia alatt az Államokban nagy népszerűségre szert tett BOPIS (vásárold online, vedd át az üzletben), vagy a ship-from-store (szállítás az üzletből).
“Ezeknek a külvárosi üzleteknek a logisztikai központként való használata, vagyis innen küldeni az árukat a vevők belvárosi otthonaiba valószínűleg fontos része lesz annak a vegyes értékesítési modellnek, amelyet az egyre inkább digitalizálódó vásárlási szokások követelnek meg.” – tette hozzá Goldberg.