November 18-án tartja az akciót a hazai e-kereskedelmi szektor legnagyobb szereplője, amelynek képviselői a piaccal kapcsolatos tapasztalataikat is megosztották sajtótájékoztatójukon.

  • Várkonyi Balázs szerint a vásárlók idén tudatosabbak, árérzékenyebbek, és jobban keresik az akciókat.
  • Daniel Spiridon, az eMAG Magyarország új ügyvezetője közölte, hogy idén 420 ezer akciós termékkel készülnek, nagyjából 3 milliárd forintnyi árengedménnyel.
  • Idén már 30%-kal több terméket készítettek be a kosárba a vásárlók – mondta el Sásdi Norbert értékesítési vezető.

A román székhelyű, de az Extreme Digital révén hazai gyökerekkel is rendelkező kereskedő és piactér a szokásos módon, egyetlen napba sűrítve ajánlja kedvezményes termékeit az itthoni vásárlóknak. A november 2-án rendezett sajtótájékoztatón Várkonyi Balázs korábbi ügyvezető és utódja, Daniel Spiridon, illetve Sásdi Norbert értékesítési igazgató ismertette az idei Black Friday számait, és osztották meg gondolataikat.

Rengeteg változás történt a piacon

Az Extreme Digital és a két cégből létrejött, új e-kereskedelmi “nagyhatalom” korábbi ügyvezetője, Várkonyi Balázs szerint a rendkívüli körülmények nagyban megváltoztatták az emberek vásárlási szokásait. Ami a legjellemzőbb, hogy sokkal tudatosabban költenek a hazai vásárlók: az impulzusvásárlások helyett kivárják az akciókat. Az eddig is jellemző árérzékenység fokozódni látszik az olyan hozzáadott értékek rovására, mint a szakértelem vagy a gyors kiszállítás.

Várkonyi megemlítette, hogy az itthoni piacon ma már a vásárlók kb. 96%-a hallott a fekete péntek eseményéről, amelyet annak idején az Extreme Digital honosított meg Magyarországon, és természetesen a körülmények ellenére az eMAG is tovább viszi azt. Adataik szerint itthon nagyjából 4,4 millió ember tekinthető online vásárlónak, akik kb. fele mobilról is rendel, és 1,6 millióan pedig applikációkat is használnak a vásárláshoz

A nehéz gazdasági helyzet ellenére az eMAG-nál idén 8-10%-os növekedést várnak az e-kereskedelem egészét nézve. A cég folyamatosan fejleszti az infrastruktúráját – erről legfőképp a Dunaharasztin épülő óriás raktár, és a 600-nál is több Easybox automata árulkodik.

Várkonyi Balázs - eMAG
Várkonyi Balázs az eMAG sajtótájékoztatóján. Forrás: eMAG sajtóanyaga

Kérdésünkre Várkonyi elmondta, hogy a továbbiakban az igazgatósági tanács tagjaként stratégiai ügyekkel foglalkozik majd, különös tekintettel a továbbra is 6 országban jelenlévő Extreme Digital növekedési terveire. “Örülök, hogy az operatív napi feladatok helyett, amelyeket Daniel nagy rutinnal és szakértelemmel visz tovább, inkább a tervezésre koncentrálhatok a jövőben.” – mondta el. Arról is kérdeztük, hogy az eMAG piactere mennyiben tudja segíteni a hazai e-kereskedők köztudottan gyenge külföldi jelenlétét. “A piactér hazai partnerei számára elsősorban a román és a bolgár piac eléréséhez tudunk teret biztosítani, amely egy jó termékpaletta esetén nagy lehetőségeket tartogat. Ehhez igyekszünk megadni minden segítséget a magyar kereskedőknek” – nyilatkozta.

A marketplace az egész hazai gazdaságra jó hatással van

Az eMAG szeptemberben kinevezett új ügyvezetője, Daniel Spiridon a növekedést állította fókuszba, amelyben a piactér-modell meghatározó jelentőségű. Elmondása alapján jelenleg kb. 7000 hazai partnerük van, akiknek a márka erősségén kívül az új raktárközponton keresztül logisztikai segítséget is tudnak biztosítani. Az idei Black Friday akcióiba a külföldi partnerekkel együtt nagyjából 8000 marketplace-partner is részt vesz.

A fekete péntekkel kapcsolatban néhány számot is említett: 8000 féle különböző akciós áru lesz a palettán, amely összesen kb. 420 000 terméket jelent – ez nagyjából megegyezik a 2021-es mennyiséggel. 4 milliós látogatószámmal és 10,5 milliárd körüli teljes forgalommal számolnak, és ígéretük szerint december 2-áig minden terméket ki fognak szállítani, amit ezen a napon rendeltek.

“Eredeti stratégiánkat követve a nyereséget és a bevételt az ügyfél-elégedettséget és hatékonyságot célzó szolgáltatásaink fejlesztésébe fektetjük be. Ennek köszönhetően hoztuk létre a Sameday-jel együttműködésben a mára már több mint hatszáz helyszínt lefedő easybox-hálózatunkat, illetve a Dunaharasztin épülő logisztikai központunkat, amely amellett, hogy már az első fázis elkészültével rengeteg munkahelyet teremt, lehetővé teszi majd a minél gyorsabb, rugalmasabb és költséghatékonyabb ügyfél-kiszolgálást” – mondta Daniel Spiridon.

A vásárlóknak azt tanácsolta, hogy az akciós napra így készüljenek fel előre:

  • írjanak listát a kívánt termékekről,
  • töltsék le a mobilapplikációt,
  • állítsanak be mentett bankkártyát,
  • a szállítást Easybox automatába kérjék.

Nem volt egyszerű tartani a jó árakat

Sásdi Norbert arról beszélt, hogy a magas euróárfolyam miatt kemény tárgyalásokat kellett folytatnia az eMAG-nak a beszállítókkal, amelyeket már 6 hónappal az akció előtt elkezdtek, hogy a legjobb árakat tudják kiharcolni. A termékkörök kapcsán elmondta, hogy egyrészt látszik a vásárlásokon a rezsinövekedés miatti aggodalom, hiszen már nyáron megnőtt az energiatakarékos nagy háztartási gépek iránti kereslet, illetve a chiphiány enyhülésével a notebookok is sokak számára elérhetőbbé váltak. A vásárlói tudatosság Sásdi szerint abból is jól látszik, hogy sokan már előre kosárba tették a kinézett temékeket, és várják, hogy mikor lesznek akciósak – a tavalyihoz képest 30%-kal több termék várakozik a kosarakban.

Természetesen idén is lesznek különlegességek a kínálatban: autót, traktort, koncertjegyet, utazást, sőt, aranyrudat is lehet majd vásárolni. Hogy ismét a termékek között lesz-e a nagy kedvenc, a fél disznó, egyelőre nem tudta megerősíteni.