A B2B piac korlátozása miatt bukhat el az iRobot beolvadása az Amazonba. A Siliconangle hírportál beszámolója szerint az Amerikai Egyesült Államok versenyhatósága után az Európai Bizottság is vizsgálatot indított annak kiderítésére, hogy korlátozza-e a B2B piaci versenyt, hogy az Amazon felvásárolja az iRobotot. Az Amazon.com Inc. tavaly augusztusában jelentette be, hogy megállapodott az iRobot Corp. felvásárlásáról 1,7 milliárd dollárért (ez aktuális árfolyamon több mint 587 milliárd forintot jelent), de az Európai Bizottság – amely számos feladata mellett európai versenyfelügyeleti szervezetként is működik – még nem bólintott rá az üzletre.
A hírek szerint az átfogó vizsgálat mostanra odáig jutott, hogy megfogalmazódjon: félő a felvásárlással kapcsolatosan, hogy így az Amazon megszerezheti az ellenőrzést a megvásárolandó cég termékei, elsősorban a robotporszívói felett. (Az iRobot ezek mellett programozást tanító robotokat, de kézi porszívókat és légtisztítókat is gyárt.)
Az a két cég közti üzleti megállapodás megkötésekor világos volt, hogy a versenyhatóságok vizsgálódni fognak az ügyben, mivel az iRobot profiljában lévő termékek kiválóan illeszkednek az Amazon okosotthon-portfóliójába (ahol a lakások hőmérsékletét szabályzó termékek és az „okos” ajtócsengők is találhatók).
Lehet negatív a hatás
Az Európai Bizottságot aggasztja az a lehetőség, hogy a felvásárlás után az Amazon háttérbe szorítja e-kereskedelmi oldalain az iRobot porszívóinak versenytársait; a bizottság előzetes vizsgálata megállapította, hogy ez a negatív forgatókönyv nagyon is lehetséges. Az Amazon többféleképpen is előnyben részesítheti az iRobot termékeit. Például megakadályozhatja, hogy a versenytársak igénybe vegyenek bizonyos hirdetési szolgáltatásokat. Emelheti azokat a díjakat, amit azok reklámjainak közzétételéért és értékesítéséért kér. Emellett kizárhatja a konkurenseket az Alexa hangfelismerő rendszer használatából.
A Bloomberg értesülései szerint emellett az uniós vizsgálat mást is reális veszélyforrásnak talált. Azt például, hogy az üzlet hatalmat adhat a világ legnagyobb online kereskedőjének az iRobot felhasználók adatai felett. Aggodalomra ad okot szerintük az is, hogy az Amazon az iRobot megszerzésével hozzáférhet a cég ügyfél- adatbázisához is. Ebből pedig könnyen előnyt kovácsolhat más piacterekkel, illetve adatszolgáltatókkal szemben. Összességében mindez korlátozhatja az e-kereskedővel továbbra is B2B kapcsolatban maradó cégek és az iRobot közti versenyt is.
A bizottság átfogó vizsgálata a tervek szerint november 15-ig tart. Addigra döntik el, hogy az előzetes vizsgálatban felmerült lehetséges problémákat olyan súlyúnak ítélik-e, ami kizárja az európai versenyhatósági engedély megadását a cégfelvásárláshoz.
Van, ahol átment
Nem csak az uniós szervezet vizsgálódik. Az amerikai Federal Trade Commission tavaly szeptemberben indított hasonló vizsgálatot. Az amerikai versenyhatóság azt firtatja, hogy vajon a felvásárlás nem növeli-e illegálisan az Amazon piaci részesedését az okos otthonok berendezéseinek piacán. Az iRobot adatbázisának átvételével kapcsolatban szintén azt vizsgálják, hogy az nem kínál-e inkorrekt előnyt az Amazonnak más kiskereskedőkkel szemben.
Érdekes hangszínt adhat az ügynek, hogy a brit versenyhatóság (CMA) áprilisban szintén vizsgálatot indított. Ám a szigetország területére vonatkozóan megadták az engedélyt a fúzióhoz– írta a Reuters. A CMA döntését mind az Amazon, mind az iRobot vezetősége üdvözölte. A tőzsde is reagált a hírre: az iRobot részvényei 18 százalékkal ugrottak meg az amerikai tőzsdén. Az Amazonéi viszont- ami az üzletkötés költségeit is állja – 1,2 százalékkal csökkentek.