A közel 15 éve indult Shopify mostanra a második legnagyobb e-kereskedelmi szereplővé vált az USÁ-ban, és az Amazon “láthatatlan riválisaként” világszinten is a legjelentősebb szereplők egyike lett.
A kanadai székhelyű cég az e-kereskedelem egyik legnagyobb sikersztoriját produkálta az elmúlt másfél évtizedben, és az utóbbi évben – nagyrészt a pandémia következtében – a szokásosnál is nagyobbat tudtak ugrani. Habár tudtukon kívül, de az amerikai és valószínűleg az itthoni rendszeres online vásárlók is nagy valószínűséggel rendeltek már olyan webshopból, amelyet az ő rendszerük szolgál ki, vagyis talán kevésbé látványos, de annál jelentősebb szerepet töltenek be az e-kereskedelemben.
A céget 2006-ban alapította társaival Tobias Lütke, a jelenlegi vezérigazgató. Eredetileg csupán egy snowboardokat forgalmazó webáruházat szerettek volna elindítani, de szembesültek azzal a problémával, hogy az akkor elérhető szoftverek drágák és bonyolultak voltak az egyszerű kereskedők számára, és leginkább a nagyvállalati szektort célozták meg.
A megtalált “piaci rés” igen szélesnek bizonyult, hiszen mostanra több mint 1 millió partnerük van a világ 175 országából. Nagy részük a KKV szektorból jön, de a Shopify már olyan nagy márkákat is az ügyfelei között tudhat, mint a Heinz, a Hasbro vagy a Red Bull. A (sajátos módon) leköszönő amerikai elnök merchandise termékeit forgalmazó oldalait is ők szolgálták ki a közelmúltig, ám a washingtoni események hatására az említett oldalak elérhetőségét a cég felfüggesztette.
A koronavírus-járvány természetesen a Shopify növekedését is jelentősen megdobta, és számos együttműködést kötöttek az utóbbi hónapokban, például az e-kereskedelemben egyre aktívabb TikTokkal, vagy a világ egyik legnagyobb fintech szolgáltatójával, az AliPay-jel. Így várhatóan a növekedés üteme nem fog megtorpanni a közeljövőben, és a 2015-ben még Lütke által tudatos stratégiaként aposztrofált “virtuális láthatatlanságból” egyre inkább előlép a cég. Ez a pandémia alatt szintén erősen növekvő, de helyenként problémákkal is szembesülő Amazonnak is fejfájást okozhat: az USÁ-ban jelenleg piacvezető platform mögött már második helyen találjuk a kanadai szolgáltatót.
Néhány szemléletes adat, amely jól mutatja, hogy hol tart jelenleg a Shopify:
- A regisztrált kereskedők száma 2019 év végén: 1.049.000
- A 2020-as Black Friday-Cyber Monday akciók során a platformon eladott termékek értéke: 5,1 milliárd dollár
- A 2015-ös tőzsdei bevezetéskor a cég részvényeinek értéke 17 dollár volt. 2020 dec. 31-én az árfolyam 1069 dolláron zárt.
- A cég piaci részesedése az USA teljes e-kereskedelméből 2015-ben 7,4% volt, ám 2020 harmadik negyedévében már 14,3%-ra növekedett.
Ugyan a Shopify nem nevezi magát az Amazon közvetlen versenytársának, de egyre inkább egyfajta ellensúlyszerepet vállal fel. A vezérigazgató már 2018-ban felhívta a figyelmet a részvényeseknek írt levelében a megavállalatok egyre növekvő erejének problémájára. Ezt követően 2019-ben egy, a Twitteren lefolytatott kérdezz-felelek beszélgetésben már határozott álláspontot fogalmazott meg, a Star Wars-történetre hajazó hasonlattal élve a következőket írta:
[blockquote author=”” ]„Az Amazon megpróbál felépíteni egy birodalmat, a Shopify pedig igyekszik felfegyverezni a lázadókat.”[/blockquote]Nem kizárt tehát, hogy a cég további lépéseket tervez azzal a határozott céllal, hogy megszorongassa a világméretű e-kereskedelmi platformokat – mindezt egy olyan üzleti modellel, amelyben nem egyeduralkodó kíván lenni, hanem sok kisebb szereplőn keresztül igyekszik megtörni a nagyok hegemóniáját.
A következő cél a teleportálás?
A Shopify 2020 október 29-ei nyilvános beszámolóján egy elemző megkérdezte Lütkét arról, hogy milyen területen tervez a cég további fejlesztéseket elérni, mire a vezérigazgató ezt válaszolta:
“Mindenképp szeretnénk az egész e-kereskedelmi folyamatot annyira egyszerűvé tenni, amennyire csak lehetséges – és ez csak idő és pénz kérdése. Azt hiszem, az ideális az volna, ha a Shopify Fulfilment Hálózatban bevezetnénk a teleportálást. Ha rájönnénk a fizikájára, és a termékek egyszerűen csak megjelennének a megrendelő asztalán, az csodálatos volna.”