Az idei Ecommerce Hungary Konferencia mottója: tapasztalatok 2017-ből, jóslatok 2018-ra, e-kereskedőknek. A február 8-án esedékes rendezvény egyik előadóját, Fábián Leventét, az Auchan Magyarország szenior online marketing menedzserét az áruházlánc tapasztalatairól és terveiről kérdeztük.
Hogyan látják a budapesti FMCG-piacot az internetes kereskedelem 2017-es teljesítményének tükrében?
Mi azt látjuk, hogy a vásárlók egyre szívesebben élnek az élelmiszerek online rendeléséből fakadó kényelemmel. Egyre többen próbálják ki ezt a szolgáltatást Budapesten és környékén, a visszatérő vásárlók aránya is folyamatosan növekszik. A webes értékesítés volumenében további jelentős növekedésre számítunk 2018-ban.
Ezzel párhuzamosan pedig az igények is nőnek. Míg az áruházban elfogadóbbak a vevők, ha a polcról éppen elfogyott valamelyik termék, ez az online vásárlás során már egyáltalán nem igaz.
Mi egyébként – ahogy a többi piaci szereplő is – áruházi pickinggel dolgozunk, vagyis a rendeléseket előkészítő kollégák az áruházban vásárolnak be az online vevők számára. A folyamatosan változó áruházi készletek és az online kiszolgálás összehangolása nagy kihívást jelent mindenki számára.
Nemrég kiterjesztették a kiszállítást a főváros egész területére. A logisztikában hogyan sikerült felnőni a feladathoz?
Természetesen kapacitásokat kellett bővítenünk. Saját teherautó-flottával dolgozunk, így míg egy hagyományos e-kereskedőnek kevésbé fáj a feje a kiszállítási kapacitások miatt, nálunk ez nem így van. Az se jó, ha kevés a rendelés, de az sem jó, ha több lenne, mint amennyit ki tudunk szolgálni, hiszen akkor a vásárlónak csalódottan kéne tudomásul vennie, hogy nincs számára ideális szabad időkapu. Itt kapcsolódik össze a marketing és a logisztika, és ezért van nagy szerepe a forgalomterelés tervezettségének.
Hogyan sikerült a legutóbbi Black Friday és a karácsonyi szezon az előző évhez viszonyítva?
A 2016-os év nálunk még csak éles béta teszt volt, csak bizonyos budai kerületeket szolgáltunk ki, vagyis a 2017-es volt az első igazi online évünk. Így nem igazán van viszonyítási alapunk a korábbiakhoz képest. A 2017-es évben rengeteg hasznos tapasztalatra tettünk szert, a konferencián tartandó előadásom nagyrészt ezekről fog szólni.
Hogyan tudják megkülönböztetni magukat az FMCG-kereskedelmi szektor más résztvevőitől?
Erre csak azt tudom mondani, hogy próbálják ki a szolgáltatásunkat és meglátják! 🙂 Viccet félretéve: igyekszünk a maximumot nyújtani a vásárlóinknak. Komolyan. A legfontosabb mérőszámunk nem más, mint a vásárlóink elégedettsége. Ebben a szellemben fejlesztjük a szolgáltatásainkat. A választékunk is eltér a versenytársainktól, és például a szállítási díjakban is különbözünk tőlük.
Mik a technológiai víziói az FMCG-terület kapcsán? Ott van például az Amazon GO, ahol a vásárlási folyamatból teljesen kimarad a klasszikus checkout. Mennyire látja itthon elképzelhetőnek egy ilyen modell működtetését?
Az Amazon sokáig tesztelte ezt a technológiát és még mindig nem forrott ki megfelelően. Vannak hibásan felmért kosarak.
Azt kevesen tudják, hogy az első automata boltokat a kínai Auchan vezette be Auchan Minute néven, tehát mondhatom, hogy vállalatunkat intenzíven foglalkoztatja a korszerű technológiai megoldások bevezetése.
Abban biztos vagyok, hogy egyre inkább elmosódik majd a határ az online és offline vásárlás között. Mi is be fogunk vezetni olyan megoldásokat, amik együttesen egy olyan kereskedelmi ökoszisztémát fognak alkotni, ahol a vásárló még gyorsabban, még kényelmesebben tudja intézni a bevásárlását.
Azt nehéz megmondani, hogy hogyan fog kinézni a piac pár év múlva. A viselhető okoseszközök és a VR technológia biztosan szerepet kap majd, véleményem szerint ennek csak a mértéke a kérdés.
Az Ecommerce Hungary Konferencián még több érdekes és hasznos tudnivalót hallgathat meg 2017 tapasztalatairól és 2018 várható trendjeiről az e-kereskedelemben. Vegyen részt Ön is az eseményen február 8-án a Larus rendezvényházban!