A koronavírus-járvány végeztével úgy látszik, a vásárlók egyre inkább visszatérnek a pandémia előtti szokásaikhoz, és a globális recesszió árnyékában mind a hagyományos, mind az online kereskedők közül azok lesznek a legsikeresebbek, akik több lábon állnak. Minden jel szerint 2023-ban a robosztus, többcsatornás értékesítési modellben gondolkodók tudnak majd leginkább talpon maradni.

A világjárvány alatt számos hagyományos kereskedőt ütöttek ki e-commerce szereplők – ennek talán a legékesebb példája az amerikai Bed Bath & Beyond üzletlánc, amely képtelen volt az elmúlt években felvenni a versenyt a piacából egyre nagyobb szeletet kiharapó online kereskedőkkel, és az összes boltját bezárva csődöt jelentett.

Az online területen egyeduralkodó Amazonnal csak azok tudták felvenni a versenyt, akik képesek voltak gyorsabban alkalmazkodni az e-commerce környezethez, szélesebb termékportfólióval, árban vagy kiszállítási gyorsaságban. Az összeomló Bed Bath & Beyond ellenpéldája a Best Buy, amely a fürdőszobai kiegészítőket kínáló óriással szemben sikeresen szervezte át az üzleti modelljét.

Ennek ellenére az egyre romló kiskereskedelmi kilátások miatti költségcsökkentés a Best Buy hagyományos üzleteit is érinti. Több száz, többnyire komplexebb termék, mint számítástechnikai eszközök és mobiltelefonok értékesíétésre specializálódott értékesítő munkatárstól válnak meg, ez azonban nem jelenti azt, hogy fel is hagynak ezek forgalmazásával. Ahogy a Best Buy képviselője fogalmazott, a fizikai boltokban történő értékesítést megpróbálják a fogyasztói preferenciáknak megfelelően átalakítani.

Hibrid megoldások, elégedett vásárlók

A Bazaarvoice piackutató 2022-es szeptemberében végzett, közel 6000 vásárló és 400 kereskedelmi vezető megkérdezésével végzett “The State of OmniChannel Retail” kutatása is azt támasztja alá, hogy a vásárlók egyre inkább igénylik az egyébként meglehetősen magas költséggel járó többcsatornás modell által kínált flexibilitást.

A kérdőíveket kitöltő vásárlók majd’ kétharmada nyilatkozott úgy, hogy elsősorban az online és hagyományos bolti vásárlás kombinációja nyújtja számára a legnagyszerűbb vásárlási élményt. A válaszadók 25 százaléka a hagyományos, fizikai boltokat részesíti előnyben, míg 8 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy kizárólag online vásárolnak. A megkérdezett piacok közül a Németországban voltak a leglelkesebbek a vásárlók a hagyományos és online kereskedelmet vegyítő megoldások irányában: 75 százalékuk válaszolta, hogy ez a megoldás számukra a legjobb. Ezzel ellentétben az amerikai vásárlók csupán 61 százalékban preferálták a hibrid megoldásokat.

Világszerte leginkább az elektronikai termékek online beszerzése a legnépszerűbb, amelyet a válaszadók 42 százaléka keres. Legkevésbé pedig az élelmiszereket vásárolják az interneten a fogyasztók: az összes válaszadó mintegy 73 százaléka kizárólag hagyományos üzletekben veszi meg az ilyen jellegű termékeket.

A vásárlók többsége szerint az online vásárlás melletti legfőbb érv a házhozszállítás (60%) és a termékek összehasonlíthatóságának és keresésének lehetősége (58%). Ez utóbbit a többcsatornás modell egyik legfőbb előnyének is tartják.

Néhány további adat a kutatásból

A vásárlók 41 százaléka a termék online kiválasztása után üzletben vásárolja meg a termékeket. 63 százalékuk használja rendszeresen a hagyományos vásárlás során a mobilkészülékét termékek és árak összehasonlítására. A vásárlók 48 százaléka online is felkeresi az üzletet, mielőtt betérne a fizikai boltba. Az összes megkérdezett vásárló 76 százaléka nem közvetlenül a gyártótól, hanem viszonteladón keresztül vásárolja meg a termékeket.

A kutatás legfontosabb megállapítása, hogy a többcsatornás, hibrid értékesítési modell egyre inkább a sikeres kereskedelmi tevékenység alapja. Összeszedtünk néhány olyan régi-új trendet, amelyek 2023-ban meghatározzák a hibrid modell sikerének titkát.

Kiterjesztett valóság a fizikai boltokban

Igaz ugyan, hogy csak a vásárlók négyötöde tért vissza a hagyományos vásárlás világába, de számukra remek hívószó lehet a a kiterjesztett valóság. A kiterjesztett/virtuális valóság nagyszerű figitális lehetőséget teremt a kereskedők számára, az elkövetkező években pedig a technológia jelentősége valószínűleg tovább növekedik majd.

Vásárolj Online, Kapd fel a Boltban (BOPIS)

Ez a modell jelentősen felgyorsítja a vásárlási folyamatot, és biztosítja, hogy a keresett termék biztosan készleten legyen, mielőtt a vevő meglátogatja az adott üzletet. Ha egy termék épp nem elérhető, a bolt csak annak beérkezése után küld értesítést a vásárlónak, aki a már összekészített temékeket tudja így átvenni, ezzel jó pár kört megspórolva.

Vásárolj most, fizess később (BNPL)

A buy now, pay later (BNPL) modell előnye, hogy még kezelhető szinten nyújt mikrohiteleket a háztartások számára, amelyek vásárlóerejét jelentősen megtépázta a világgazdaságban utóbbi időszakban kibontakozó válság. Az olykor meglehetősen nyilvánvaló hátrányok ellenére ez a pénzügyi megoldás egyre népszerűbb, főleg a fiatalabb generáció körében.

Aznapi kiszállítás

Az Amazon által forradalmasított aznapi kiszállítás még nem mindenhol sikertörténet: az európában meglehetősen döcögősen induló logisztikai újítás leginkább a távol-keleten terjedt el. Az utolsó mérföld problémájának megoldásában egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a robotizált megoldások, amelyekre már a tengerentúlon, de akár hazánkban is születtek kísérleti programok.

Digitális tárcák

A digital tárcák – mint az Apple vagy Google Pay – segítségével érintésmentesen intézhetjük a fizetést. Ez amellett, hogy egészségügyi szempontból előnyösebb, egyben a hagyományosnál biztonságosabb módot jelent pénzügyeink kezelésére. Az utóbbi években komoly lendületet kapott fizetési mód évről évre nagyobb népszerűségnek örvend – ez a trend aligha fordul meg a közeljövőben.

Összekapcsolt adatok

A kereskedők – legyen szó hagyományos vagy e-commerce szereplőről – az elmúlt évtizedekben hatalmas vásárlói adathalmokat gyűjtöttek be, amelyek révén a lehető leghatékonyabban szólíthatják meg célközönségüket. Ezen adatok megfelelő felhasználása 2023-ban is elengedhetetlen lesz minden sikeres piaci szereplő számára.

Voice Commerce

A hangfelismerésen alapuló megoldások a mögöttes rendelkezésre álló technológia fejlődésével egyre nagyobb figyelmet követelnek maguknak az e-kereskedelemben is. A hangvezérelt vásárlásnak köszönhetően a felhasználók akár vezetés közben is vásárolhatnak, vagy kutathatnak termékek után online, ezért a jövőben egyre nagyobb jelentősége lesz majd annak, hogy kik és hogyan tudják ezeket az eszközöket sikeresen integrálni kereskedelmi modelljükbe.