A szerződéses logisztikai szolgáltatások nagy előnye, hogy a gyártástól a szállításon és a raktározáson át az értékesítésig kiszolgálják az e-kereskedőket. Ám a bizonytalan gazdasági környezetben az ezzel foglalkozó vállalatok olyan szerződéseket kötnek, amelyek lehetővé teszik a változó költségek áthárítását az üzleti partnerekre.
A szerződéses logisztika (contract logistics) piaca pozitív trendeket produkált 2024-ben és a szakértők arra számítanak, hogy a bővülés tendenciája tovább folytatódik – idézte a Transport Intelligence (Ti) piackutató és tanácsadó cég jelentését a The Loadstar logisztikai hírportál. A külső piaci környezet bizonytalansága volt az egyetlen olyan tényező, ami veszélyeztette a pozitív kilátásokat.
A szerződéses logisztikai szolgáltatások világpiaca reálértéken 3,5 százalékkal bővült 2023-ban, ami meghaladta a 2022-es 3,0 százalékos növekedést.
A Ti értékelése szerint ez annak köszönhető, hogy ez a fajta üzleti tevékenység visszatérőben van a 2020/2021-es koronavírus-járvány előtti fejlődési útjára. A kereslet és a növekedés normalizálódik a világ beszállítói láncait megrángató nagy felfordulás után. A reálértéken számolt növekedés alapján látható, hogy a kereslet lehetővé tette az inflációt meghaladó növekedést. A contract logistics piaci értéke világszinten elérte a 284 milliárd dollárt, ami 12 százalékkal haladja meg a pandémia előtti szintet.
Továbbra is lépést tart a pénzromlással a logisztikai piac bővülése
A piackutató cég várakozása szerint a szerződéses logisztikai szolgáltatások 4,2 százalékkal bővülhetnek 2024-ben az egy évvel korábbihoz képest. Ezzel elérhetik a 296 milliárd dolláros értéket. A Ti 2028-ra vonatkozó előrejelzése azt mutatja, hogy ez a fajta logisztikai tevékenység 348 milliárd dollárt hozhat a szolgáltató vállalatoknak négy év múlva. A Ti szerint ez azt mutatja, hogy az ágazatban benne van a hosszú távú növekedés lehetősége.
A DHL szakértői ezt azzal egészítik ki, hogy az elektronikus kereskedelemnek köszönhető belső strukturális átalakulások ellensúlyozzák a viszonylag halványabb fogyasztói kereslet negatív hatását.
Adrian Stoch a GXO Logistcs automatizálásért felelős vezetője szerint az online kereskedelem növekedése megváltoztatja az ügyfelek raktározással és a további logisztikai szolgáltatásokkal kapcsolatos elvárásait.
Tudatos tervezést igényel a raktárhálózatok megtervezése
„Például a kiskereskedelmi forgalomba szánt ruházati cikkek elhelyezése alapos tervezést igényel” – mondta a szakértő. „A vállalkozásoknak stratégiai szinten kell végiggondolniuk milyen raktárhálózatot akarnak kiépíteni. A kiskereskedőnek a lehető legközelebb kell lennie vásárlóihoz, miután az egy-két napon belüli szállítás dönti el manapság, hogy melyik webáruházat választja a fogyasztó.”
„Óriási a különbség aközött, hogy egy készletből különböző boltokat kell-e kiszolgálni vagy közvetlenül a vásárlóhoz kell szállítani az árut.”
A Ti jelentésében arra is figyelmeztetett, hogy az előre jelzett növekedést milyen veszélyek fenyegetik. A külső körülmények közül első helyen áll a vártnál nagyobb infláció. Ezt követik a szokatlan változások az üzleti környezetben, a geopolitikai konfliktusokból adódó kockázatok és a munkaerőhiány. Utóbbi a raktári személyzettől a teherautó-sofőrökig a logisztikai lánc több pontján is jelentkezik. Ugyanakkor a szerződéses logisztika fogalomkörébe tartozó, több évre szóló megállapodások erősítik az üzleti folyamatok váratlan fejleményekkel szembeni ellenálló-képességét.
A nyílt szerződéses forma kellemetlen, de hasznos
A piackutató szakértői arra jutottak, hogy a szolgáltatók, például a pénzromlással kapcsolatos problémákat általában azzal enyhítik , hogy nyílt vagy hibrid feltételeket tartalmazó szerződéseket kötnek. Ennek nagy előnye, hogy mindkét fél világosan látja, mire számíthat az árak változása esetén. Ugyanakkor az ügyfelek bizonyára nem örülnek annak, hogy partnerük közvetlenül átháríthatja rájuk költségei növekedését.
A világ legnagyobb tisztán szerződéses logisztikai szolgáltatásokat nyújtó vállalata a GXO. A cég mostanra egyfajta mintát nyújt azzal, hogy megállapodásai 45 százalékát nyílt feltételekkel köti, míg a maradék 55 százalékhoz a „hybrid-closed book” formát választja. Az utóbbi azt jelenti, hogy részben változó, részben fix árakat alkalmaznak. Egy másik cég, a Wincanton megállapodásainak majdnem háromnegyedét, 73,5 százalékát köti nyílt formában.
A Ti Contract Logistics Procurement Survey 2023–2024 című jelentésének szerzői arra jutottak, hogy a szállíttatók 51 százaléka hibrid megállapodást köt első számú szerződéses logisztikai partnerével. Az „open book” megállapodásba kevesebb mint harmaduk, 32,7 százalékuk megy bele.