A kiskereskedelmi ágazat kezd kilábalni a válságból

A kiskereskedelmi ágazat kezd kilábalni a válságból

A kiskereskedelmi egységek látogatottsága az Egyesült Államokban ismét elérni látszik a világjárvány kitörése előtti szintet, itthon pedig a 2019-es szintet már több mint 10%-kal haladja meg az elmúlt hetek bolti kiskereskedelmi forgalma.

USA: látványosan javuló mutatók

A tavalyi év elején berobbant Covid-19 járvány súlyos csapást mért a kiskereskedelmi üzletekre, ám úgy tűnik, az Egyesült Államokbeli boltok lassanként kezdenek magukhoz térni a sokkból. Bár a bevásárlóközpontok forgalma továbbra is elmarad a 2019-es év azonos időszakában mért értéktől, az amerikai fogyasztók körében rohamosan nő a vásárlókedv.

Az Egyesült Államok területén az üzletek látogatottságának mérésére használt ShopperTrack rendszert üzemeltető Sensormatic Solutions által készített felmérés során a válaszadók mintegy fele úgy nyilatkozott, nem aggódik amiatt, hogy esetleg megfertőződhet a vásárlás során, és csupán 16 százalékuk fejezte ki emiatti aggodalmát – szemben a 2020 áprilisában mért 29 százalékos aránnyal. Ha a vásárlók továbbra is a február-márciusi időszakban tapasztalható ütemben térnek vissza a boltokba, az üzletek látogatottsága még a nyár folyamán elérheti a pandémia kitörése előtti szintet. Ezt a tendenciát ráadásul tovább erősíti az, hogy a Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ (Centers for Disease Control and Prevention – CDC) a tanulmány elkészülte után néhány héttel, május közepén a valamennyi szükséges védőoltást megkapott személyek esetében eltörölte a maszkviselési és távolságtartási kötelezettséget.

A felmérés azt is kimutatta, hogy míg a tavalyi év végén kezdődő, és idén márciusig tartó időszakban a bevásárlóközpontok látogatottsága 42 százalékkal volt alacsonyabb a 2019 decembere és 2020 márciusa közötti időszak látogatottságánál, ez az arány a március közepe és május közepe közötti intervallumban már csupán 24 százalék volt.
Egy másik adatelemző cég, a kaliforniai központú adatelemző Placer.ai által készített felmérésből az is kiderül, hogy az Egyesült Államok legnagyobb bevásárlóközpontjainak látogatottságában még nagyobb fellendülés mutatkozik: márciusban ezen üzletek látogatóforgalma még mintegy 24 százalékkal maradt el a 2019 márciusában mért értéktől, áprilisra azonban sikerült 5,3 százalékot lefaragni ebből a különbségből. A vállalat adatai alapján áprilisban volt tapasztalható a legnagyobb forgalomnövekedés a járvány berobbanása óta.

Növekedés Magyarországon is

Ami a magyarországi helyzetet illeti, hazánkban szintén jelentős fellendülés mutatkozik a kiskereskedelmi üzletek forgalmában: a KSH adatai alapján a május 20-ától június 18-áig terjedő időszakban a bolti kiskereskedelmi forgalom értéke 11,1 százalékkal meghaladta a járvány előtti, 2019-es szintet. Bár egyes termékek, például a háztartási cikkek kereskedelmében visszaesés tapasztalható, a járványügyi korlátozások fokozatos feloldásának köszönhetően már az egyik legnagyobb veszteséget szenvedett iparág, a vendéglátóipar is kezd erőre kapni: a fenti időszakban a vendéglátás forgalmában is 1,2 százalékos növekedés mutatkozott a 2019-es adatokhoz képest. A kiskereskedelmi forgalom jellemzően a nagyvárosokban növekedett, ami elsősorban szintén a korlátozások feloldásának, illetve ezzel összhangban a tavalyi évre jellemző otthoni munkavégzés utáni visszarendeződésnek köszönhető.

Új körülmények – új üzleti stratégia

Az egyes vállalkozásoknak is sokat kell tenniük azért, hogy a kiskereskedelmi üzletek forgalma valóban visszaálljon a járvány kitörése előtti szintre. A kényszerű boltbezárások hatására a vállalatok többsége belevágott az online értékesítésbe, azonban a boltoknak továbbra is megvan az az előnyük, hogy jobban be tudják vonni a fogyasztókat a vásárlási folyamatba, teljesebb vásárlási élményt kínálhatnak számukra. Ám ahhoz, hogy kihasználhassák ezt az előnyt, elsősorban nem a tranzakciókra, hanem a vásárlókkal történő interakciókra kell koncentrálniuk, ahogy azt például az Apple teszi. A nagyvállalat az újonnan nyitott boltjait többé már nem is nevezi üzleteknek, azaz nem szerepelteti nevükben a „store” kifejezést, ezzel is azt hangsúlyozva, hogy az eladások helyett a vásárlási élményre fókuszál.

Hasonló stratégiát követ a Google is: a vállalat június 17-én nyitotta meg első üzletét New Yorkban, ahol a látogatók a vásárlás mellett különböző kiállításokat is megtekinthetnek, valamint egy úgynevezett „képzelettér” is a rendelkezésükre áll, hogy személyesen is megtapasztalhassák „a valódi Google-élményt”.

Akadnak olyan cégek is, amelyek teljes egészében újragondolják üzleti stratégiájukat: a Ralph Lauren például olyan üzletek megnyitását tervezi, amelyekben egyáltalán nem találhatóak eladásra kínált termékek. A cég fejlesztésért felelős igazgatója, David Lauren víziója szerint a jövőben az ezekbe a boltokba betérő vásárlók megbeszélik majd a cég szakértőivel, hogy milyen ruhákat álmodtak meg maguknak, a vállalat pedig elkészíti számukra ezeket az egyedi ruhadarabokat. A cég máris elkezdett befektetni az ehhez szükséges infrastruktúra kialakításába, és bízik abban, hogy e lépés segítségével abszolút egyedi élményt nyújthat majd a vásárlóik számára.

Csökkenő bérleti díjak, több pop-up üzlet

Mivel a tavalyi év során számos üzlet kényszerült bezárni, az Egyesült Államokban jelentős mértékben csökkent a boltok bérleti díja: a New York-i Ingatlantanács (The Real Estate Board of New York) például arról számolt be, hogy a városban az üzletek bérleti díjai 25 százalékkal csökkentek a 2019-es árakhoz képest, ami a jövőben egyre több pop-up üzlet megjelenését eredményezheti. Ezek az üzletek szintén a vásárlási élményt helyezik előtérbe, átalakítva a kiskereskedelmi egységekről alkotott fogalmainkat. Az egyedi ékszereket kínáló Alighieri tavaly augusztusban például egy olyan, a klasszikus olasz kisvárosok főtereinek hangulatát idéző pop-up üzletet üzemeltetett Londonban, ahol a látogatók nem csupán a cég termékeit vásárolhatták meg, de közben egy ízletes ebédet is elfogyaszthattak. A pop-up üzletek Magyarországon is egyre népszerűbbnek számítanak, a Tesla például május közepén nyitotta meg ilyen jellegű boltját Budapesten.

Megállapíthatjuk tehát, hogy bár az új vevőkért folytatott harc elsődleges színtere várhatóan az online tér lesz, a kiskereskedelmi üzletek továbbra sem veszítenek a jelentőségükből, hiszen képesek olyan újfajta, izgalmas vásárlási élményt nyújtani, amelyet a vásárlók a digitális térben nem tapasztalhatnak meg. Azok a cégek, amelyek ki tudják használni ezeket a lehetőségeket, sikeresen növelhetik a forgalmukat, és képesek lesznek kilábalni a válságból.

mm
Lovasi Gábor

A Growww Digital digitálismarketing-ügynökség külső munkatársa, a Kosárérték magazin állandó szerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!