A járványhelyzet miatt megváltozott vásárlási szokások és közösségi távolságtartás új normái kiemelkedő gyorsasággal alakították az élelmiszer-házhozszállítás piacát. Az FMCG szektor gyorsan reagált az új helyzetre, és pár hónap alatt a háztartások többsége is átállt a házhoz szállított, vagy a boltokban előre összekészített csomagok átvételére. A trendről és a mögötte lévő számokról a Digital Commerce 360 tanulmányából, a 2020-as Online Élelmiszer Jelentésből is sokat megtudhatunk.
Az előzmények ismertek: az év elején rohamosan beinduló koronavírus-járványnak köszönhetően hirtelen hatalmasat ugrott a kereslet szinte mindenre, ami csak online megrendelhető. Természetesen nem volt ez alól kivétel az élelmiszerek piaca sem. Sőt, a hirtelen jött kereslet a többcsatornás értékesítéssel rendelkező FMCG-kereskedőket eleinte meglehetősen nehéz helyzetbe hozta. Bár az élelmiszerboltok a legsúlyosabb járványhelyzetben is nyitva voltak, az egyre óvatosabb vásárlók lerohanták az online is árusító boltokat.
A idén májusban, 952 vásárló online megkérdezésével lebonyolított kutatás, amelyet a Digital Commerce 360 és a Bizrate Insights piackutató cég közösen készített, a már korábban jól látható trendeket fordította le a számok nyelvére is. A mintegy 400 dollárért megvásárolható tanulmány egyik sarokpontja, hogy az élelmiszereket online beszerző vásárlók mintegy 84,5 százaléka említette a digitális csatornák használatának okaként a hagyományos kereskedelmi egységekben elkapható fertőzéstől való félelmet.
A másik kiemelkedően hangsúlyos szempont a pánikvásárlás volt: a hagyományos üzletek ürességtől kongó polcai sokakat késztettek arra, hogy akár olyan területeken is online vásárlásra adják a fejüket, ahol korábban eszükbe sem jutott volna vásárolni. A vécépapír és fertőtlenítőszerek járvány kitörésekor tapasztalható hiánya még olyanokat is az e-kereskedelmi csatornák irányába mozdított, akik egyébként soha nem szereznének be FMCG termékeket online.
A felmérés májusi eredményeit a Brick Meets Click (BMC) 2019 augusztusában és 2020 márciusában mért adataival vetették össze az elemzők. Míg 2019 augusztusában a cég becslése szerint mintegy 13,1 millió amerikai háztartás intézte frissáru-beszerzését online, 2020 márciusában a BMC már 39,5 milliós aktív háztartást mért, amely májusra elérte a 43 milliót.
A kutatás szerint nagy általánosságban a vevők elégedettek voltak a frissáruk online vásárlásával. 65 százalékuk értékelte a vásárlási élményt általánosságban 10-es skálán 7 felett, és mindössze 16 százalék adott 6 vagy az alatti általános értékelést.
A frissáruk online vásárlásának további okaként a fertőzéstől való félelmen túl a vevők 54 százaléka jelölte meg indokként azt, hogy nem volt kedve hagyományos boltokba járni. 34 százalék nyilatkozott úgy, hogy nem találta meg a szokott bevásárlóhelyein a szükséges termékeket, illetve 15 százalékuk fizikailag is képtelen volt eljutni a megszokott helyekre.
A koronavírus-járvány okozta kellemetlenségek mellett a vásárlók további előnyként említették az online vásárlás hatékonyságát, amely amellett, hogy lényegesen gyorsabb és helyenként olcsóbb is volt a megszokott bevásárláshoz képest, még a szokásos parkolási mizériától is megkímélte őket.
A tanulmány megemlíti az Acosta Insights kutatását is, amely szerint az amerikai vásárlók közel harmada, (31 százalék, ezen belül az ezredfordulós generásció több mint fele) nyilatkozott úgy, hogy valószínűleg a pandémia végetértével is online szerzik majd be a háztartásban szükséges élelmiszerek nagy részét.
A legnagyobb kérdés az, hogy mennyire sikerül az ünnepek közeledtével az e-kereskedőknek felkészülnie a várható rohamra, és megküzdeniük a két legnagyobb online élelmiszer-kereskedővel, az Amazonnal és Walmarttal. 2019-ben mindkét cég közel 30 százalékos részesedéssel bírt az akkor 1,25 milliárd dolláros piacon.
Az Amazon éppen a járvány kirobbanásának idején indította be az eladó nélküli Amazon Go szolgáltatását, és nem számol fel extra díjakat az immár kétezer amerikai városban elérhető az Amazon Fresh szolgáltatásért sem, amely két órán belüli házhozszállítást ígér Amazon Prime előfizetők számára.
Az amerikai frissáru-piacot az Amazonnal szemben egy-két százaléknyi előnnyel vezető Walmart pedig – konkrét számok említése nélkül – a második pénzügyi negyedévben, minden korábbi rekordját megdöntve, mintegy 97 százalékos forgalomnövekedésről számolt be.
A számok ismeretében elmondható, hogy az amerikai piacon megtörtént az Európában is jósolt robbanás, és a szakértők szerint minden jel arra utal, hogy a járvány lecsengése után is egyre inkább az online értékesítés felé tolódik el a frissáruk értékesítése.