A weboldalak, szolgáltatások fejlesztése közben rendszeresen merülnek fel olyan ötletek, amelyek egy-egy funkció, szövegrész vagy vizuális elem megváltoztatásáról szólnak.
Mi lenne ha a “Kosár” helyett azt írnánk a gombra, hogy “Beteszem a kosárba”…?
Legtöbbször a megérzéseink vagy tapasztalataink alapján tippeljük meg, hogy mi lesz a hatás, azonban tudatosan fejleszteni csak mérések és eredmények alapján lehet. Ilyen esetekben lehet hasznos módszer az A/B tesztelés, amelynek alkalmazásával tényekre alapozva hozhatunk döntéseket.
Mi az az A/B teszt?
Az A/B teszt során két változatot készítünk egy oldalból (A és B) és a látogatóinkat is két csoportba soroljuk. Az egyik csoportnak az A, míg a másik csoportnak a B variációt jelenítjük meg, közben naplózzuk azokat az adatokat, amelyek alapján a sikerességet szeretnénk kiértékelni (konverzió, oldalelhagyási arány, stb.)
Az összegyűjtött adatok vizsgálatával tényszerűen elemezhetjük az egyes változatokat. A kiértékelésnek három eredménye lehet:
- az A változat a hatékonyabb
- a B változat a hatékonyabb
- a két változat hatékonysága között nincs szignifikáns különbség (ez az eset a gyakorlatban többször fordul elő, mint azt gondolnánk
Egy oldal átalakításakor a meglévő „A” változatot (a kontroll verziót) hasonlítjuk össze az új, módosított „B” változattal. Amennyiben a „B” megoldás mutatói jobbak, mint az eredeti oldalé, az átalakítás sikeresnek bizonyult, ellenkező esetben érdemes újabb terveket tesztelni.
Ha egy új oldal létrehozásakor A/B teszteléssel kívánjuk meghatározni a helyes irányt, akkor az oldalból eleve két változatot készítünk, és ezeket futtatjuk párhuzamosan. Ebben az esetben nincs kontroll oldal, a teszt eredménye azt a helyes irányt adja meg, amelyet érdemes teljes körűen alkalmazni.
Mit érdemes tesztelni?
A/B teszteléssel egy weboldal szinte bármely elemét tesztelhetjük, pl.:
- az oldal címét, a címsor szövegét
- az első bekezdés hatékonyságát
- szövegek hosszát, felépítését, nyelvezetét
- egyes elemek elhelyezkedését
- call-to-action elemek hatékonyságát
- gombok formáját, színét, feliratát
- űrlapok hosszát, felépítését
- képek hatását
- termék árakat, díjcsomagokat, promóciós ajánlatokat
Az, hogy a fenti elemekből – vagy akár ezeken kívül másokból – mit választunk ki egy adott tesztre, az az oldal sajátosságaitól függ. Egy regisztrációs űrlap átalakításakor a például a következők vizsgálata javasolt:
- a regisztrációra való felhívás szövege
- az űrlap hossza
- az űrlapot alkotó mezők típusa
- a mezőket jelölő címkék elhelyezkedése
- az adatvédelmi nyilatkozat megjelenítési módja, elérhetősége
- az űrlapot elküldő gomb elhelyezkedése, szövege, színe
Hogyan tervezzünk meg egy A/B tesztet?
Első lépésként válasszuk ki a weboldal azon részét, amelyen a tesztet végre szeretnénk hajtani, és határozzuk meg azt a mérhető mutatót, amely alapján a sikerességet elbíráljuk (pl. sikeres regisztrációk száma).
Válasszuk ki az oldalon azt az elemet, amelyből alternatív változatot hozunk majd létre, és tervezzük meg a változtatást. Egy teszt alkalmával mindig csak egy módosítást hajtsunk végre, hogy a hatás egyértelműen értékelhető legyen (pl. módosítsunk a címsor feliratán). Ha egyszerre több változón is módosítunk, az egyes módosítások hatása önállóan nem lesz értékelhető, csak az összesített eredményt tudjuk mérni.
Ha elkészült az oldal két konkurens verziója, határozzuk meg az A/B csoportba sorolás kritériumát. A klasszikus A/B tesztelés esetén célszerű a látogatókat 50-50%-os arányban szétválasztani, és az egyik csoportnak az „A”, a másik csoportnak a „B” változatot megjeleníteni.
Ha mindezekkel elkészültünk, gondoskodjunk a tesztelés technikai megvalósításáról, ügyelve arra, hogy a csoportba sorolás, a variánsok megjelenítése és a kiértékeléshez szükséges mutatók naplózása is megfelelően történjen.
Hogyan tovább?
A cikksorozat további részeiben bemutatjuk mire kell odafigyelni a gyakorlati megvalósításnál, bemutatunk néhány olyan eszközt, amellyel a tesztelés megvalósítható, és néhány gyakorlati példát is, hogy milyen eredmények születtek a módszer használatával. Kövesd figyelemmel a sorozatot, iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek:
Hogyan teszteljünk, és hogyan ne?
5 ajánlott eszköz A/B teszteléshez