Miért és hogyan és tervezzük meg a webáruházunk blogját?

Miért és hogyan és tervezzük meg a webáruházunk blogját?

Az oldalunkon megjelenő szövegek, és különösen a blogbejegyzéseink egyre fontosabbak – nemcsak a keresőmotoroknak, de a vásárlóinknak is. Ezek tervezéséhez és kivitelezéséhez adunk most 7 tippet.

Sokan és sokféleképpen készítenek tartalmat az internet különböző platformjain. Az óriási dömpingben azok tudnak igazán kitűnni, amelyek nemcsak jól vannak elkészítve, de a gyártásuk és a használatuk tervszerűen valósul meg. Most koncentráljunk kifejezetten a webáruházi blogok írására, amik jelen sorok írója szerint egy e-kereskedelmi vállalkozás marketingjének fontos, ha nem alapvető részét kell képezzék.

A közepes és a nagyszerű tartalom között a legfőbb különbség a tervezésben rejlik!

A blogírásnak rengeteg előnye van, ezek közül a legfontosabbak, felsorolás szintjén:

  • az olvasó jobban elmélyül a témában, ezért potenciálisan több kapcsolódó termék is az érdeklődése homlokterébe kerül majd,
  • az olvasó elhiszi, hogy az adott áruház szakértője az általa forgalmazott termékeknek, így bátrabban vásárol tőle,
  • a keresőmotorok a jól megírt tartalmakat azzal díjazzák, hogy előrébb rangsorolják őket a tartalomszegény oldalaknál,
  • jó tartalommal olcsóbban lehet fizetett forgalmat terelni, mint bármi mással.

A kiváló tartalom nemcsak jó minőségű, hanem kettősen releváns is: az olvasója, vagyis a reménybeli vevő és a témája, vagyis a termékek szempontjából egyaránt.

A blogot tehát mind a Google mind a vásárlóink részére írjuk. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a legtöbb posztunk legyen jól megtervezett, ebbe beleértve azt is, hogy illeszkedjen egy nagyobb rendszerbe, legjobb esetben egy átgondolt és kimunkált kommunikációs stratégiába. Jöjjenek a konkrét tanácsok a tervezéshez!

1. Ismerjük és képviseljük a brandet!

Közhelynek tűnik, de nem lehet eléggé hangsúlyozni. A konkrét termékek ismereténél is fontosabb magának a márkának az alapos megértése. Ez igaz akkor is, ha a sajátunk a brand, akkor is, ha szövegíróként dolgozunk neki, és akkor is, ha mondjuk forgalmazói vagyunk.

A legsikeresebb brandek szövegei esetében minden egyes mondat úgy van megírva, hogy illeszkedik a márkaimázshoz, ideértve a használt kifejezésmódot és hangszínt. Egyetlen kis posztszöveg sem mondhat ellent a szlogeneknek, egy árva mondat sem cáfolhatja a headline-okat. Minden szöveg, kép, videó esetében a legfontosabb a konzisztencia. A nem márkakonzisztens tartalom többet árt, mint használ, tehát jobb, ha meg sem jelenik.

A Nike vitán felül a világ egyik legsikeresebb márkája. Minden üzenete a szlogent idézi: “Just do it”. A képen a globális blogjuk címlapja látható: “Stories that move you.”

Ha nem a Nike blogját írjuk, hanem mondjuk egy kisvállalkozásét, az nem jelenti azt, hogy ne lenne érvényes a fenti bekezdés, sőt. Persze bizonyos értelemben nehezebb dolgunk van, hiszen minél kevésbé kimunkált a márka imázsa, annál nehezebb konzisztensnek maradni. Ehhez a legjobb módszer, ha először is elolvassuk az összes korábbi blogposztot, átnézzük a márka minden elérhető tartalmát, és ugyanezt megtesszük a legfőbb versenytársakéval is. Ismeretek nélkül nem lehet jól csinálni.

Ha pedig megvan egy jól működő, lehetőleg nem modoros stílus, beszédmód és hangszín, akkor érdemes ragaszkodnunk hozzá – legalább egy adott kampányon belül.

2. Értsük meg az olvasóinkat!

A közönség megértése szoros összefüggésben áll a márkaismerettel, ugyanis nem ismerhetjük a vásárlót, ha nem vagyunk jártasak a márka sajátosságaiban. Ahogy az életben sem tudunk úgy közeledni másokhoz, hogy nincs megfelelő önismeretünk, ez a marketingben is így van. A témák és a szóhasználat azokat kell, hogy érdekelje, akik találkoznak majd a tartalommal, ahogy a termékeknek is azoknak a problémáira kell megoldásokat kínálniuk, akiknek el akarjuk adni őket.

Az Ikea megérti, hogy sokan inspirációért látogatnak el hozzájuk, ezért weboldalukon is kiemelt helyet kapnak az ötletek.

Kik a vásárlóink? Hány évesek, hol élnek, milyen dolgok érdeklik őket, mit dolgoznak, és ami még fontosabb: hogyan szórakoznak és mire nem sajnálják a pénzt? A közösségi média (és ebben az értelemben a blog is az) a klasszikus szórakoztató tömegkultúra dédunokája. Nem lehet unalmas, nem lehet nem szórakoztató, mert akkor a legfontosabbakat veszíti el: az érdekességet és az élményszerűséget.

3. A témaválasztás fontossága

Sokaknak a legjobban akkor fájdul meg a feje, amikor feldolgozandó témákat kell keresni a blogbejegyzéseknek. Pedig ennek nem kellene így lennie. A legtöbb téma ugyanis tálcán kínálja magát: arról kell írnunk, amit a vásárlók kérdeznének tőlünk, ami érdekli őket. Magától értetődően jó taktika, ha összegyűjtjük a feltett kérdéseiket, majd hátralépünk egyet, és tágabb kontextusban megmagyarázzuk, amire sokan kíváncsiak.

Kétféle út van: az egyik esetében a lehető legtágabb körben készítünk tartalmat, a másiknál pedig ennek ellenkezőjét tesszük, specializálódunk. Ha cipőket árulunk, jó ötlet minden információt leírni mindenféle cipőgyártási és viseleti kérdésekben, és szintén jó ötlet a futásról írni, aminek esetében a cipő az egyetlen fontos felszerelés. Mindkettő járható út, ahogy a tömegterméknek és a luxusterméknek is megvan a maga piaca.

Természetesen meg kell nézni a versenytársak témáit, és igyekezni olyan témákat feldolgozni, amiket ők nem vesznek számításba. Ugyancsak el kell végezni a házi feladatot kulcsszókutatás terén is, ami rengeteg információt ad arról, mit keresnek az emberek. De mindennél fontosabb, hogy a tartalmunk egyedi, érdekes és kettősen releváns legyen.

4. A hitelesség

Mindez nem ér semmit, ha nem tud a blogunk hiteles lenni. Ez azt jelenti, hogy minden nálunk elérhető információt ellenőrizni szükséges. Igazság, őszinteség, megbízhatóság – ha nem felel meg a tartalmunk ezen kritériumoknak, nem fognak bízni bennünk. Ráadásul elég egyetlen felhasználó, aki észreveszi, hogy hibás (netalántán hamis) információk vannak az oldalainkon, és kiteszi a Facebookra vagy a Redditre.

Évek munkája mehet kárba figyelmetlenség vagy nemtörődömség következtében. Kerüljük el: soha ne írjunk olyat, ami nem igaz vagy nem ellenőrizhető!

5. A címadás és a kiemelt kép kiválasztása

Ha az ember szövegírással foglalkozik, meg kell tanulnia, hogy a szlogenek, headline-ok és címek kapják a figyelem 90 százalékát az elkészült anyagaiban. Az interneten akkora az információbőség, hogy amennyiben egy cím (és a hozzá tartozó kiemelt kép) nem tudja megragadni a figyelmet, az egész hiábavaló.

Különösen igaz ez a közösségi médiában terjesztett tartalmakra, ahol célszerű úgy címet írni, hogy az egyrészt magában álló üzenet legyen, másrészt hozzon létre egy hiányt, amit úgy lehet kitölteni, ha az olvasó odakattint és elolvassa a továbbiakat. Ha nem így járunk el, akkor a legtöbb tartalmunkat soha senki nem látja majd.

Egyébként ez a másik előnye a blognak: a sok egymásra utaló tartalom úgy irányítja az olvasó figyelmét, hogy több időt szentel majd az írásainknak, és ugyanerre szolgál a kettős relevancia alkalmazása is.

A címadással gyakorlatilag egyenértékű művészet a képi megjelenítés is. A Facebookon és az Instagramon a vizuális tartalom nagyobb méretű a szöveghez képest, és ezt több módon az előnyünkre fordíthatjuk, például a képre írt szöveggel, vagy épp ellenkezőleg: olyan képpel, ami betölti a cím funkcióját is. Soha nem érdemes megúszós képeket kitenni, mert ebben az esetben elszalasztjuk a lehetőséget, ráadásul unalmas kinézetű lesz az oldalunk. Kerüljük el!

6. Mások segítsége

Kifejezetten ajánlatos a blogírást többen végezni. A szövegíró lehet egy ember, aki a tartalom jelentős részét konkrétan előállítja, de nagy előny, ha van egy külön szerkesztő is, akivel együttműködésben tágabb perspektívából tekinthet a kampányokra. A szerkesztő határozhatja meg a tartalmak arányát, irányát, a linkelést, a kiemeléseket, felügyelheti a címadást és kiegészítő tartalmakat készíthet vagy tölthet le például stock médiatárakból. Ráadásul a “több szem többet lát” itt fokozottan igaz: az időben felfedezett hibákból sokat tanulunk, és megóvjuk magunkat bizonyos kellemetlenségektől, amiket sokkal könnyebb megelőzni, mint utólag kezelni.

7. Tervezés és megvalósítás

A blogposztokat érdemes kampányszerűen tervezni, gyártani és optimalizálni. Ez alól lehetnek kivételek, például a breaking news jellegű anyagok vagy olyan témák, amik kiemelt üzleti partnerek miatti fontosságukban élveznek elsőbbséget. De alapvetően készítsünk tartalmi tervet, tartalmi naptárat és gyártási ütemtervet is. Ne egyik napról a másikra ötleteljünk, hanem az ötletek fejlesztése is váljon tervszerűvé!

Legyen a blogos kampánynak szezonalitása, legyenek különböző megjelenési felületek, készítsünk több bejegyzést ugyanazon altémára, írjunk sorozatokat, használjuk újra a régi tartalmakat, vonjunk össze és bontsunk szét blogbejegyzéseket, és építsünk olvasótábort úgy, hogy az ő igényeiket vesszük alapul, hiszen e-kereskedelmi blogot optimális esetben nem magunknak írunk.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, copywriter, a Mondatmanufaktúra alapítója. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!