Így működhetsz együtt az Instagram könyörtelen algoritmusával

Így működhetsz együtt az Instagram könyörtelen algoritmusával

A 2016-ban bevezetett új algoritmus rengeteg tartalmat kiszűrt az Instagram hírfolyamból, javítva a felhasználói élményt, de megnehezítve a márkák dolgát. Ha odafigyelsz néhány egyszerű dologra, a posztjaid sokkal hatékonyabban fognak működni. 

Mi ez az algoritmus?

2016-ig az Instagram idővonala úgy működött, hogy fordított kronológiai sorrendben megmutatta a felhasználónak az összes bejegyzést, amit az általa követett profilok posztoltak. 2016 óta egy algoritmikus kód alapján mesterséges intelligencia határozza meg görgetés közben látott posztok sorrendjét és összetételét is. Mivel a képes közösségi oldal a Facebook tulajdona, az algoritmusa is kísértetiesen hasonlóan működik, vagyis az üzleti profilok alapból nagyon alacsony elérést kapnak, amit különböző technikákkal és pénz költésével növelni tudnak. Az algoritmus az Instagram szerint nagyban fokozza a felhasználói élményt, mert a rossz minőségű tartalmakat kiszűri, és csak a követelményeknek megfelelőket mutatja meg.

Hogyan működik?

A pontos módszer és kód természetesen nem nyilvános. Van viszont három elsődleges rangsorolási faktor, amiket ismerve elég jó képet kaphatunk az algoritmus működési módjáról.

Kapcsolat (relationship)

Nincs különbség az üzleti és a magáncélú profil között abban, hogy az Instagram algoritmusa jutalmazza a kapcsolatokat. Ha egy felhasználó üzenetet ír, kommentel, lájkol vagy megoszt, akkor ő a későbbiekben több posztját látja majd a másik fióknak. Vagyis nemcsak az influenszereknek, de a márkáknak is arra kell törekedni, hogy a követőik lépjenek velük interakcióba valamilyen módon.

Érdeklődés (interest)

Az algoritmus nagyobb valószínűséggel mutat meg egy bizonyos típusú tartalmat, ha a felhasználó korábban ilyen bejegyzéseket kedvelt. Ez fióktípusra és formátumra is igaz, aki videót szeret nézni, annak több videós tartalom jut. Vagyis az algoritmus arra törekszik, hogy azt mutassa a felhasználónak, amit az látni akar.

Időbeliség (timeliness)

A frissebb bejegyzések nagyobb valószínűséggel kerülnek az emberek idővonalának tetejére. Ebből következik, hogy akkor kell posztolni, amikor a közönséged online. Az algoritmus a legutolsó alkalmazás-megnyitás óta született legjobb minőségű és legnépszerűbb posztokat mutatja meg a felhasználónak, vagyis azok az emberek, akik ritkábban nézik az Instagramot, csak a nagyon jó minősítésű tartalmakat kapják meg. Ebből logikusan következik, hogy aki több időt tölt el görgetéssel, több posztot láthat, mint aki kevesebbet, viszont aki több fiókot követ, annak kevesebb helyről származik a hírfolyamának tartalma, mint aki csak néhány százat.

Hogyan működj együtt az algoritmussal?

1. Légy konzisztens!

Ahhoz, hogy az algoritmust az oldaladra tudd állítani, ki kell építened a kapcsolatot a követőiddel. Olyan tartalmat kell gyártanod, ami releváns a márkád számára, releváns a célcsoportod számára, mennyiségében és minőségében pedig hosszú távon fenntartható a rendelkezésre álló erőforrással. A követők elvárásai aszerint alakulnak veled szemben, hogy mire szoktatod rá őket, vagyis nincs egyetlen kötelezően követendő recept, hanem sokféle hatékony megoldás létezik.

2. Figyeld az analitikát!

Az analitika azért jó, mert két szemszögből ad információt: hogyan látnak a követőid és hogyan lát téged az algoritmus. Ehhez üzleti fiókra lesz szükséged, és arról ad majd információt, mikor online a követőid többsége, milyen a demográfiai összetétel és földrajzilag hol helyezkednek el. Az alkalmazásban könnyű eligazodni, de ha valaki komolyabban akar foglalkozni Instagrammal, akkor bizonyára beszerez valamilyen harmadik féltől származó közösségimédiamenedzsment-eszközt, mint például a Hootsuite vagy a SocialPilot, amik rengeteg segítséget nyújtanak analitikában és posztoláshoz is.

3. A jó tartalmat többször használd!

Pocsékolás, ha az igényesen előállított tartalmat csak egyszer használod, hiszen több módszer is van az újrahasznosításra. Inkább az a lényeg, hogy melyik tartalmat érdemes többször átdolgozni. Erre az analitika adatokon alapuló választ ad, a lehetőség pedig temérdek: képekből videó vagy fordítva, throwback, újraszerkesztés, újravágás és így tovább.

4. Jutalmazd a felhasználói tartalmat

A felhasználók által generált tartalom (UGC) nagyon hasznos, mert ilyenkor a követőid kvázi ingyen reklámoznak téged azzal, hogy kitesznek egy képet magukról, amin épp a termékedet használják, csinálnak egy posztot, amiben örülnek a termékednek, mikor kivitte a futár vagy éppen egy játékban vesznek részt, amihez tagelik a profilodat a történetükben. Rengeteg a lehetőség, csak a kreativitásodon műlik, hogy nyereményjátékkal, kuponkóddal vagy más módon veszed rá őket, a lényeg az, hogy csináld, mert ezért nagyon megjutalmaz az algoritmus (ld. feljebb). A felhasználók tartalmait ráadásul megoszthatod a történetedben vagy posztban, amivel újabb elköteleződést generálsz és több tartalmad lesz.

5. Keresd az együttműködést!

Hogy kikkel kellene együttműködni? Más márkákkal vagy influenszerekkel, akik vagy amik relevánsak a követőid és a tevékenységed szempontjából. Lehetnek ők meglévő üzleti partnerek, kliensek vagy csak az interneten megismert tartalomgyártók, a kettős relevancia a lényeg. A felhasználók szeretik látni, hogy általuk szeretett brandek működnek együtt, ezért az algoritmus is szereti az ilyesmit.

6. Építs kapcsolatot hagyományosan!

Soha, semmilyen körülmények között nem éri meg lájkot, követőt, reblogot vásárolni. Rövid távon esetleg lehet haszna, de később kétszer akkora lesz a hátránya. A rendszer csak nagyon korlátozottan megtéveszthető, a felhasználókról nem beszélve. Szerezz valódi munkával valódi követőket, és mindig keresd a lehetőséget, hogy kapcsolatba lépj velük. Tegyél fel kérdéseket, de törődj a válaszokkal is. Bátorítsd őket üzenetküldésre, de olvasd is el a beérkező üzeneteidet, válaszolj a kommentekre és te is kommenteld és lájkold a posztjaikat! A felhasználói tartalmat használd fel, ne érezzék soha hiábavalónak a befektetett energiát! A jó követőbázis veled együtt él és mozog, ők lesznek a legjobb törzsvásárlók, ha ápolod velük a jó kapcsolatot.

7. Használj jó tageket!

A jó hashtagek konzekvens használatával nagyon nagyot lehet előre lépni, hiszen segítségükkel pontosan azokat a felhasználókat éred el, akik arra a tartalomra kíváncsiak. Vigyázz, hogy ne használj nem odaillő hashtageket, mert ezek félrevezetik a felhasználót, a csalódás pedig olyan élmény, amit nem akarsz okozni az ügyfeleidnek.

8. Az idő lájk!

Akkor posztolj, amikor a közönséged legnagyobb része online, mert az algoritmus a frissebb tartalmat favorizálja. A Hootsuite készített erről egy jó összeállítást, de a saját tapasztalatok és mérések is legalább ilyen fontosak. Ha ismered a követőidet, jobb eredményeket érsz el, ezért is kell mindig figyelemmel kísérni az analitikai adatokat.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!