Korábban írtunk már az Instagram Reels jelentőségéről az online térben, de mivel a közösségi média világa egy elég gyors iramban változó terület, tekintsük át röviden, hogy mi is a helyzet az Instagram videós megoldásával 2023-ban.

Összefoglalva, miről is van szó

A Reels nem más, mint egy videók gyártására és megtekintésére alkalmas platform az Instagramon, amit 2020 augusztusában tettek nyilvánossá. Jelenleg Magyarországon, a legfrissebb verziót letöltve az alsó menüsoron megjelenő utolsó előtti ikon utal a videós opcióra. Erre kattintva megnyílik előttünk a jóformán végtelen mennyiségű, számtalan különböző témát felölelő videók sokasága. Emellett a felfedezés (explore) opciót megnyitva is találkozhatunk ezekkel tartalmakkal, vagy egy adott felhasználói profil oldalán különálló menüpontban is megjelennek.

A platform működése nagyon hasonló a TikTokéhoz: ha egyszer megnyitottunk egy videót, onnantól már csak lefelé kell görgetni a további tartalmakért, valamint természetesen itt is jelen van a kedvelés, kommentelés és megosztás lehetősége. Ami kicsit eltér az említett alkalmazástól, hogy a mentés opció eléréséhez meg kell nyitnunk egy plusz menüt a videó jobb alsó sarkában, a kedvelés mellett, így nem lehet egy lépésben a mentésre kattintani. Ez az opció egyébként igencsak hasznos tud lenni, hiszen mentés után általunk kialakított mappákba is rendezhetjük a videókat, hogy a későbbiekben könnyen visszakereshetőek legyenek a jövőbeli főzést, utazást, sportolást érintő terveinkhez szükséges információk.

A szerkesztési felület szintén nagyon hasonlít a TikTokéhoz, mivel mindkét applikáció beépített editálási felülettel is rendelkezik, valamint már elkészült videókat is könnyedén fel lehet tölteni.

A Reels valóban csak egy TikTok koppintás?

Sokan az Insta Reels-t a TikTok egy kevésbé felhasználóbarát, valamint a trendekhez sokkal nehezebben és lassabban alkalmazkodó, kevésbé hatékony algoritmussal rendelkező másolatának tartják. Erről egyébként nem egy humoros tartalmat találunk az utóbb említett platformon, például:

Ahogy a fentiekből is látható, bizonyos körökben a Reels egy elavult platformnak számít. Viszont ezt egy másik aspektusból is megvizsgálhatjuk: lehet, hogy mindössze máshogy és másra kellene használni, mint a TikTokot? Ironikus, hogy éppen egy TikTok videóban találkoztam egy erről szóló gondolatmenettel.

Ugyan a megjelenése idején valóban úgy tűnhetett, hogy csak egy másolatról van szó, de időközben az Instagram Reels-nek is kialakult a maga kultúrája – ami természetesen nem egyezik meg a TikTokéval. Alapvető különbségként elmondható például, hogy a legjobban teljesítő Reels videók rövidek (azaz kb. 7-10 másodperc hosszúságúak), valamint hangsúlyosabb az esztétikus megjelenés, számottevő a tartalom vizuális értéke. Ezeket a videókat sokkal inkább lehetne “Pinterest-szerűnek” is hívni. Emellett a “trending” hanganyagokkal rendelkező videók is kiemelt népszerűségnek örvendenek.

Mindeközben egy olyan jelenség kezd kirajzolódni a TikTok világában, hogy egyre népszerűbbek a hosszabb, akár több percet felölelő videók, amelyek “eredeti tartalmat” mutatnak be – legyen az egy véleménynyilvánítás, vagy akár egy ember napjának dokumentálása. Ennél a videótípusnál pedig nem kifejezetten, vagy inkább egyre kevésbé feltétel, hogy esztétikusan is megnyerő legyen.

Mire figyeljünk a szerkesztésnél?

De nem csak a tartalomban, hanem a szerkesztés módjában is érdemes máshogy kezelni a különböző videóplatformokra szánt tartalmakat.

  • Amennyiben egy videót feltöltünk TikTokra, letöltés után az alkalmazás ellátja azt egy vízjellel. Így érdemes nem a TikTokról letöltött videót feltölteni Instagramra – egyrészt nem is kifejezetten igényes így a tartalom, másrészt pedig a Reels algoritmus sem kedvez ezek népszerűségének.
  • Továbbá az is megfontolandó, hogy a TikTok használata közben az emberek nagy gyakorisággal hanggal nézik a tartalmakat, míg Instagramon jellemzőbb, hogy lehalkítva pörgetik a videókat. Így érdemes figyelembe venni, hogy olyan Reels videóval készüljünk, amely adott esetben némán is érdekes és élvezhető lehet.
  • Amíg TikTok tartalmakat csak teljes képernyős megjelenésben van lehetőség megtekinteni, addig a Reels videókat a felhasználók gyakran kisebb megjelenítésben nézik. Ez egyrészt azt jelenti, hogy adott esetben nem látszanak annyira jól a kisebb tárgyak vagy részletek, másrészt a videó szélei levágásra kerülnek, tehát a lényeges elemeket érdemes a videó közepének környékén elhelyezni.

Összességében tehát elmondható, hogy mind a tartalom, mind a szerkesztés módjában érdemes differenciálni a feltöltendő videókat – már amennyiben szeretnénk minél nagyobb közönséget elérni velük. A sikeresen teljesítő Instagram Reels videók szerkesztésével kapcsolatban érdemes átfutni ezt az idei irányelveket, tippeket tartalmazó összefoglalót.

Így lehet pénzt keresni vele: a Reels Play

Az Instagram Reels Play egy kizárólag meghívásos alapon működő bónuszprogram, amelyben a Reels tartalmaiddal szerezhetsz bevételt. A funkció egyébként természetesen csak az üzleti és tartalomkészítői Instagram-fiókok számára elérhető.

Zárójelben tenném hozzá, hogy 2023. március 9-től már nem lehet új Reels Play tagságot kapni az Egyesült Államokban és Indiában – szóval ha a Play bónuszprogram megszűnéséről olvasol, tudd, hogy egyelőre csak ezeket az országokat érinti. Az Instagram egyébként hozzátette, hogy a meglévő Instagram Reels Play ajánlatokat lejáratukig tiszteletben tartják.

Sajnos magyar nyelven egyelőre nem érhető el ez a lehetőség, de a közösségi médiával foglalkozóknak érdemes figyelemmel kísérni ennek az opciónak az alakulását.