Ha azt akarjuk, hogy a nézők minél nagyobb eséllyel találjanak rá a YouTube-on közzétett videóinkra, a jól megválasztott és professzionálisan elkészített tartalom mellett az is fontos, hogy a platform keresőmotorja által előnyben részesített anyagokat készítsünk.

Hogyan növelhetjük YouTube-os videóink és csatornánk nézettségét?

A 2021 elején közzétett statisztikák alapján a YouTube a maga 2,3 milliárd aktív felhasználójával nem csupán a világ legnépszerűbb videómegosztó alkalmazása, de a Facebook után a második legnépszerűbb közösségi oldal is. Világviszonylatban nézve az internethasználók 79%-a százaléka rendelkezik YouTube-fiókkal, a platform mindemellett a második leggyakrabban használt keresőoldalnak számít. Influenszerek, vállalkozások, kereskedések ezrei használják az oldalt márkáik, illetve szolgáltatásaik népszerűsítésére. De vajon hogyan érhetjük el, hogy a naponta feltöltött több százezer órányi tartalom közül épp a mi videóinkat válasszák a nézők?

Mivel a YouTube-os videók nézettségét nagyban befolyásolják a platform ajánlásai – többek között az, hogy melyik videót kínálja fel következőként az oldal -, nyilvánvaló, hogy a nézettség növelésében sokat segíthet a jól megválasztott keresőoptimalizálási stratégia. Egyszerűen fogalmazva: olyan megoldásokat kell alkalmaznunk, amelyek „vonzóvá teszik” a videóinkat a platform keresőmotorja számára. De hogyan is működik a YouTube keresőmotorja?

A motor alapjául szolgáló algoritmusok elsősorban az egyes videók nézésével eltöltött időt és az úgynevezett közönségmegtartást vizsgálják, vagyis azt, hogy egy adott időszakban hány látogatója volt a csatornádnak, illetve hányan indítottak el egy adott videót, és annak mekkora részét tekintették meg. Ugyanakkor számos olyan metaadatot is figyelembe vesznek, ami a nézők számára nem látható, mégis kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy a videóink kiemelt helyre kerüljenek a YouTube-on.

Lássunk hát pár hasznos ötletet, amely segíthet cégünk keresőoptimalizálási stratégiájának kialakításában!

Keresőoptimalizálás az egyes videók esetében

1. Kezdd a videóidat a kulcsszavakkal!

Ahhoz, hogy megfelelően kezelje a videóinkat, a YouTube-nak „értenie kell”, hogy miről szólnak. Bár az oldal angol nyelven 2014 óta alkalmaz automatikus szövegfelismerő szoftvert, ez az opció magyar nyelven még nem érhető el, külső alkalmazások segítségével vagy manuális módon azonban magyarul is készíthető átirat a videók szövegéből. Utóbbi eljárással értelemszerűen pontosabb szöveget kapunk, de vegyítheted is egymással a két módszert, azaz elkészítheted az átiratot egy külső szoftver segítségével, hogy aztán manuálisan elvégezd a szükséges javításokat. A pontos átiratnak köszönhetően a keresőmotor ismerni fogja a videóink szövegét, és ha már az első néhány másodpercben elhangzik valamelyik kulcsszavunk, előnyösebb helyre rangsorolja az adott tartalmat az általa felkínált videók között.

Lássuk mindezt egy népszerű videó példáján keresztül! A tartalom készítője, Will Paterson, már az első öt másodpercben közli, hogy „öt tippet osztok meg önökkel a logók tervezésével kapcsolatban” – ezzel nem csak felvezeti a témát a nézői számára, de a platformmal is ismerteti azt.

2. Válassz Google- és YouTube-barát címeket!

A YouTube-os tartalmak gyakran megjelennek a Google-keresések találatai között is, és hogy ez így történik-e, az nagyban múlik azon, milyen címet adunk a videóinknak. A jól megválasztott, keresőoptimalizált címek mindkét platformon jobb helyezést biztosítanak az anyagaidnak.

Íme néhány példa, amelyek segítségével a videóid nagyobb eséllyel jelennek meg a Google keresési eredményei között:

  • Hogyan…
  • Útmutató…
  • Mi az a…

A „Hogyan…” kezdetű címmel ellátott videók különösen népszerűek: a korábban már említett statisztikák szerint évente mintegy 70%-kal nő az ilyen keresések száma az oldalon.

Az is sokat segít, ha a videóid címébe beépíted valamelyik kulcsszavadat. Ha megoldható, ez a kulcsszó hangozzon is el valahol az anyag elején, de persze mindig ügyelj arra, hogy a videóid szövege ne váljon erőltetetté.

Tipp: Használj 4-7 szóból és legfeljebb 60 karakterből álló címeket!

3. Optimalizáld a videóid leírását!

A videók leírása szintén fontos metaadat az oldal keresőmotorja számára a tartalom meghatározáskor – természetesen minél egyértelműbb egy leírás, annál jobb. Bátran használhatsz a leírásokban a céged honlapjára vagy közösségi oldalaira mutató hivatkozásokat is, mivel ezek úgynevezett CTA-ként (call to action) működnek, azaz interakcióra ösztönzik a nézőket.

Tippek:

  • Már a leírás első mondatában szerepeljen a kulcsszavaid egyike!
  • Egy-egy kulcsszót legalább négy alkalommal használj valamilyen formában!
  • Használj fel legalább 2.000 karaktert az engedélyezett 5.000 karakteres terjedelemből!
  • Jelöld a leírásban az egyes fejezetek kezdetét!

4. Használj hatásos címkéket!

Bár a tartalomhoz hozzáadható leíró kulcsszavak, azaz a címkék nem elengedhetetlen kellékei a sikeres YouTube-videóknak, az e-kereskedelmi oldalak anyagai esetében különösen hasznosak lehetnek. Az is nagy segítséget jelent, ha megvizsgálod, milyen címkéket használnak a versenytársaid – bár az oldal alapbeállításban nem kínálja fel ezt az információt, a Vid IQ vagy a Tube Buddy segítségével könnyen választ kaphatsz erre a kérdésre.

Tekintve, hogy egy-egy videóhoz csak korlátozott számú kulcsszó csatolható (mivel túl sok címke alkalmazásával megsértenéd a YouTube megtévesztő gyakorlatra vonatkozó irányelveit), ajánlatos megadni néhány, a videó témájához alapvetően kapcsoló, több szóból álló kifejezést, valamint egy-két rövid, általánosabb kulcsszót is.

Tippek:

  • Használd kiindulópontul a legfontosabb kulcsszavakat és azok különböző változatait!
  • Ha valamennyi releváns kulcsszót felhasználód címkeként, a videóid nagyobb eséllyel jelennek meg a kapcsolódó videók között.

5. Használj kártyákat!

Az úgynevezett kártyák, azaz a videók jobb felső sarkában megjelenő, egyéb videókra mutató linkek szintén hasznosnak bizonyulhatnak. Ha nemrég indítottad el a YouTube-csatornádat, úgy érezheted, hogy ezek a linkek nem igazán szolgálják az érdekeidet, mivel elvonják a nézőid figyelmét az anyagaidtól. A YouTube elsődleges célja azonban az, hogy az oldalon tartsa a látogatókat, így ha arra ösztönzöd a nézőidet, hogy több időt töltsenek az oldalon, az felértékelheti a videóidat az algoritmus számára.

Tipp: ha új tartalmat töltesz fel, bármikor megváltoztathatod ezeket a kártyákat.

6. Használd a feliratozási opciót!

Mivel a YouTube keresőmotorja nem képes értelmezni a videós illetve audio tartalmat, a feliratozás roppant hasznos lehet a keresőoptimalizálás szempontjából. Mint arról már szó volt, a videóidhoz manuálisan is hozzáadhatsz feliratot, vagy feltölthetsz hozzájuk időkóddal ellátott vagy anélküli szövegfájlokat is.

Bár eltarthat egy darabig, mire telepíted és beállítod, a Descript alkalmazás hasznodra lehet. Ha manuálisan akarod feliratozni az anyagaidat, az alábbi videóból megtudhatod, hogyan teheted meg a Canva használatával:

Ha nem csak magyarul, hanem más nyelveken is feltöltesz feliratokat a videóidhoz, az segít abban, hogy külföldi vásárlókhoz is eljuttasd a termékedet, illetve szolgáltatásodat. Ha pedig továbbra sem érzed úgy, hogy a feliratozás megérné a fáradtságot, gondolj csak bele abba, hogy mekkora segítséget jelent a halláskárosult nézők számára, vagy azokban az esetekben, amikor a nézőid nem tudják hanggal együtt megtekinteni a videóidat!

7. Válaszd meg jól az indexképeket!

Először is ejtsünk néhány szót a CTR, azaz a „click-through rate” fogalmáról! A CTR egy mutatószám, ami azt jelzi, hogy a felhasználók hány százaléka kattint rá valóban a YouTube-os keresésben megjelenő anyagaidra. A platform gondosan monitorozza ezt az adatot, és a magasabb CTR-rel bíró videókat előnyösebb helyre rangsorolja. Ezért érdemes arra törekednünk, hogy a videónk bélyegképe kitűnjön a tömegből, hogy a felhasználók rákattintsanak, és megnézzék az anyagunkat.

Az alábbi képen látható példák közül a harmadik videót a színválasztása miatt ugrik ki már első pillantásra is, a negyediket pedig egy emberi arc teszi személyessé.

Így optimalizáld tartalmaidat a YouTube-ra

Tippek:

  • Használj egyedi színeket!
  • Az arcok személyesebbé teszik az indexképeket, használd őket bátran!
  • Az indexkép szövegében foglald össze röviden a videó témáját!
  • Kerüld a kattintásvadász szövegeket!
  • Használd a záróképernyő opciót!

A videóid végén van 5-20 másodperced arra, hogy további kattintási lehetőségeket kínálj a nézőid számára, azaz interakcióra ösztönözd őket. A YouTube öt lehetőség közül enged választani: Videó, Lejátszási lista, Feliratkozás, Csatorna, illetve Jóváhagyott webhelyek. A Videó és a Lejátszási lista opciókkal a további anyagaidat mutathatod meg, a Feliratkozás használatával a nézők feliratkozhatnak a YouTube-csatornádra, a Csatorna opcióval pedig megtekinthetik az ott közzétett tartalmakat. Jóváhagyott webhelyekre mutató linket kizárólag a YouTube Partnerprogram résztvevői használhatnak; ahhoz, hogy egy csatorna bekerüljön a programba, legalább 1.000 feliratkozóra van szükség, illetve arra, hogy az ott közzétett videók legalább 4.000 megtekintést érjenek el a csatlakozási kérelem elbírálását megelőző tizenkét hónap során.

Talán úgy érzed, túlzás a záróképernyőn is felhívni a nézőket arra, hogy iratkozzanak fel a csatornádra, de hidd el, működik a dolog!

A záróképernyő elkészítésében a Canva és az alábbi videó segíthet.

8. Már a videók feltöltésénél figyelj oda a keresőoptimalizálási szempontokra!

A YouTube-videók sikeressége szempontjából a feltöltést követő 48 óra a legfontosabb. Ha a feltöltés után a keresőmotor nem értékeli kedvezően az anyagaid metaadatait, a videóid rosszabb értékelést kapnak, és kevesebben fogják látni őket. Természetesen később is megváltoztathatod az adott tartalmak leírását, címkéit és egyéb jellemzőit, de egy már „lecsúszott” videót sokkal nehezebb feljebb hozni a népszerűségi listán.

9. Használj profi bannereket!

Mivel a YouTube-csatornádat felkereső potenciális vásárlók valószínűleg a banneredet, azaz a szalaghirdetésedet látják meg először, a professzionálisan kivitelezett, megfelelő méretű és a kulcsszavaidat alkalmazó banner használata nagyban növeli az általad feltöltött videók megtekintésének számát. Hadd mutassunk be két nagyszerű példát:

Így optimalizáld tartalmaidat a YouTube-ra

A fényképek személyesebbé teszik a YouTube-csatornákat, a nyilak pedig segítenek, hogy a nézők rákattintsanak a feltüntetett linkekre. Mindkét banneren szerepelnek a csatorna legfontosabb kulcsszavai, ami szintén megkönnyíti a felhasználók dolgát.

10. Használj linkeket a videóidban!

Javasoljuk, hogy a bannereddel összhangban linkeket is ágyazz be a videóidba. Ezek a linkek a csak desktop módban lesznek láthatók a képernyő jobb alsó sarkában – számos YouTube-csatorna a közösségimédia-oldalaira mutató hivatkozásokat helyez el itt, de a link vezethet akár közvetlenül a márkád vagy szolgáltatásod weboldalára is.

11. Fogalmazd meg jól a csatornád leírását!

A csatornád érthetően és célratörően megfogalmazott leírása támpontul szolgál a nézőknek, és értékes metaadatokat biztosít a keresőmotor számára. Foglald össze röviden, mivel foglalkozol, mi a célod; használd a leginkább jellemző kulcsszavakat, és írd le, kik vettek részt a tartalom készítésében – ezek az információk feliratkozásra ösztönzik a nézőket.

12. Állíts össze lejátszási listákat!

A lejátszási listák is fontos szerepet játszanak a YouTube-csatornád keresőoptimalizálásában. A listáidat használó nézők több időt töltenek a csatornádon, így magán a platformon, a keresőmotor pedig ennek köszönhetően jobb helyre rangsorolja a csatornádat. A jól megszerkesztett, áttekinthető lejátszási listák egyben az új nézőidet is tájékoztatják, milyen tartalmakra számíthatnak a csatornádon, és milyen szolgáltatásokat vagy termékeket kínálsz számukra.

13. Hozd ki a legtöbbet a videóidból!

Bár az eddig felsorolt módszerek legfőbb célja a keresőoptimalizálás, sose feledkezz meg a YouTube két legfontosabb mérőszámáról: a közönségmegtartásról és az egyes videók megtekintésével eltöltött időről.

Íme, még 3 tipp ezen mérőszámok növelésére:

  • Tartsd fent a nézők érdeklődését! Mindig tudasd a nézőiddel a videóidban, hogy milyen anyagokra számíthatnak tőled a közeljövőben, és ha lehet, oszd több részre az egyes tartalmakat! Az azonos témakörről szóló videóidat számozd meg, lásd el az adott részre jellemző alcímmel, és (a sorozatok utolsó darabjának kivételével) mindig közöld bennük a nézőkkel, hogy hamarosan érkezik a következő rész.
  • Ösztönözd interakcióra a nézőidet! Bár már többször elhangzott, hadd hangsúlyozzuk ismét, milyen fontos szerepe van a CTA-nak a YouTube-videók esetében is. Emlékeztesd a nézőidet arra, hogy lájkolják a nekik tetsző tartalmakat, kommenteljenek, és iratkozzanak fel a csatornádra – ezt megteheted szóban és a videó során felugró apró, szöveges ablakok segítségével is.
  • Monitorozd a videóid, illetve a csatornád teljesítményét! Ahhoz, hogy tudd, sikeres-e a keresőoptimalizálási stratégiád, folyamatosan figyelned kell a videóiddal generált forgalmat. Ehhez nyújt segítséget a YouTube Analytics alkalmazás, ami megmutatja, milyen arányban lájkolták, illetve diszlájkolták a nézők a videóidat, mennyi ideig nézték az általad feltöltött tartalmakat, milyen a közönségmegtartásod, vagy hányan kattintottak az adott videóban szereplő linkekre.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.