A Google Trends egy mindenki számára szabadon hozzáférhető, Google kereséseken alapuló szolgáltatás, amelyet többféleképp is használhatunk a SEO és tartalommarketing fejlesztéséhez. A valós idejű keresési trendektől – bár ez a magyarországi régióban nem érhető el – a kapcsolódó lekérdezéseken át a kategóriák szerinti szűrésig – több funkciója is érdekes lehet.
Az alábbiakban megnézzük, miben különbözik ez az eszköz a hagyományos SEO szoftverektől, illetve milyen módszerekkel nyerhetjük ki a legértékesebb adatokat az organikus forgalmunk növeléséhez.
A Google Trends legfontosabb szolgáltatása, hogy folyamatosan elemzi és vizualizálja a Google keresési trendeket egy adott időszakra vonatkozóan. Emellett az aktuálisan felkapott keresésekről is tájékozódhatunk a felületén.
A Felfedezés (Explore) fül alatt például akár 5 kulcsszó keresési adatait is összehasonlíthatjuk egyszerre, az eredményeket pedig földrajzi hely, időszak, téma kategória és keresőfelület (webes kereső, Hírkereső, Képkereső, Google Shopping, Youtube kereső) alapján is tovább bonthatjuk. Sőt a kapcsolódó lekérdezéseket és témákat is megtaláljuk a tendenciákat mutató vonaldiagram alatt.
Mi a Google Trends előnye?
Arra figyeljünk, hogy a kategória szűrő többszintű, a kategória melletti jobb oldali nyilacska mutatja, ha további altémák is elérhetők az adott kategórián belül.
A Felfedezés funkció hátránya egy hagyományos SEO szotfverhez képest, hogy konkrét keresési volumeneket (vagyis, hogy hányszor kerestek az adott kifejezésre egy adott intervallumban) nem mutatja meg egy kulcsszóra vonatkozóan, hanem százalékos értékekkel dolgozik egy 0-100 közötti skálán. A 100 itt azt jelenti, hogy a leszűrt időszak alatt az adott időpillanatban volt a legkeresettebb a kulcsszó. A Trends előnye viszont (az ingyenessége mellett), hogy a keresettségi adatok nem egy harmadik féltől származnak. A SEO szoftverek jellemzően (de nem mindegyikük, kivétel pl. az Ahref) egy szolgáltatótól szerzik be a keresési adatokat, majd ebből készítenek egy becslést statisztikai alapon a volumenekről. Ezzel ellentétben a Google Trendsben a Google saját adatbázisból ismerhetünk meg egy reprezentatív mintát a keresésekről.
A felkapott keresések megtekintéséhez a Felfedezés fül mellett a Jelenleg felkapott (Trending Now) fülre kell kattintanunk. Itt a Napi keresési trendek fül alatt az egy napra vonatkozó top 15-20 találatot láthatjuk a megközelítőleges keresettségi számokkal. Egy-egy találatra kattintva a kapcsolódó lekérdezések és kapcsolódó hírekből is kapunk egy áttekintést.
Magyarországra vonatkozóan nem, de más területekre a valós idejű keresési trendek is lekérhetők akár témakör szerint leszűrve, 24 órára visszamenőleg. Egy találatra kattintva itt is láthatunk egy összesítést a keresési adatokról (százalékosan megadva) és a témában megjelenő újságcikkekről.
A napi és valós idejű keresési trendek természetesen elsősorban rövid távon aknázhatók ki, és főleg a blog és hírportálok kezelőinek hasznosak. Ezek alapján azonosíthatjuk a jelenleg népszerű témákat, friss tartalmat készíthetünk róluk, amelyekkel a jelentős forgalmat terelhetünk az oldalunkra.
Google Trends használati tippek SEO-hoz és tartalommarketinghez
Számos módon használhatjuk a különböző filtereket a Felfedezés lapon, hogy értékes keresési adatokat nyerjünk ki a Trendsből. Még új kulcsszavakat is felfedezhetünk, amelyeket érdemes targetálnunk.
1. Használj keresőoprátookat
Négyféle keresőoperátort alkalmazhatunk:
- Idézőjel
Használat: „kulcsszó1 kulcsszó2”
Ezzel a módszerrel azokat az eredményeket láthatjuk, amelyekben a megadott kulcsszavak pontosan és ebben a sorrendben szerepelnek.
- + (plusz) jel
Használat: kulcsszó1 + kulcsszó2
Ez a módszer azokat a kereséseket mutatja meg, amelyekben az egyik VAGY a másik kulcsszó szerepel.
- – (mínusz) jel
Használat: kulcsszó1 -kulcszó2
Ez a módszer azokat a találatokat adja eredményül, amelyekben az első kulcsszó szerepel, de a második nem.
- Több kulcsszó operátor nélkül
Használat: kulcsszó1 kulcsszó2
Ha nem használunk semmilyen operátort, és így írunk be egy többtagú keresőkifejezést, akkor azokat a kereséseket láthatjuk, amelyekben a megadott kulcsszavak szerepelnek a sorrend figyelembe vétele nélkül.
2. Szűrj különböző intervallumokra
A Trends 2004-ig visszamenőleg szolgáltat keresési adatokat. Amennyiben azt látod, hogy egy iparágadnak releváns kulcsszó népszerűsége folyamatosan nő, érdemes rá tartalmat targetálni.
Az időszakosan megjelenő kiugrásokra szintén érdemes figyelni, hiszen az éves szezonális trendek azonosítása kulcsfontosságú az e-kereskedelmi készlet tervezésében. Ezek az adatok segítenek abban is, hogy pontosan időzítsük a marketing kampányokat. A Trends adatai is igazolják 5 éves távlatban, hogy pl. a karácsonyi ajándék lekérdezések már október elejétől drasztikusan elkezdenek megszaporodni, így szeptembertől már érdemes megkezdeni a karácsonyi kampányok előkészítését.
A jó ideje csökkenő trendek ellenben a közönséged változó igényét jelentik, és érdemes lesz az adott kulcsszóra készített tartalmakat átszabni vagy levenni az oldalról.
3. Aknázd ki többszörösen a kapcsolódó témákat és lekérdezéseket
Ahogy említettük, a Felfedezés fülön az adott kulcsszóra vonatkozó trendek alatt a kapcsolódó témakörök és kulcsszavak is megtekinthetők. Mindkettőnél beállíthatjuk, hogy a kulcsszóhoz kapcsolódó legnépszerűbb vagy növekvő tendenciát mutató találatokat lássuk.
A legalább 90 napja növekvő népszerűségű témák és kulcsszavak kiváló ötleteket adhatnak tartalomgyártáshoz, termékválogatásokhoz vagy a termékkínálatunk bővítéséhez is. Amennyiben a kapcsolódó kifejezések kellően specifikusak, akár long-tail kulcsszóként tartalmakat is készíthetünk rájuk, illetve felfedezhetjük, milyen népszerű témakörökben hiányoznak még tartalmak az oldalunkról (content gap). A top tendenciákat követve a így versenytársakkal szemben is előnybe kerülhetünk, hamarabb reagálhatunk a piaci történésekre és a felhasználók igényeire, kérdéseire.
Rövidebb periódusra (pl. 30 napra) szűrve azokat a témákat, kifejezéseket azonosíthatjuk, melyek jelenleg nagy forgalmat hozhatnak a weboldalunkra. Természetesen érdemes használni a kategória szűrőt, hogy az iparágunk számára releváns kapcsolódó találatokat lássuk.
4. Lokális keresési trendek figyelése
A választott országon belül az alrégiók szerinti érdeklődést is érdemes szemügyre venni, amennyiben a lokális tendenciákra vagyunk kíváncsiak. Itt alrégióra és városra is szűrhetünk. Ezt a szűrőt használva azt kaphatjuk meg, hogy melyek azok a kisebb lokációk, ahol érdemes növelni a reklámtevékenységet, a hirdetési büdzsét és a lokális kulcsszavakra targetált tartalomgyártást.
Ahhoz is használhatjuk ezt a funkciót, hogy elkezdjük felmérni a piacralépés és terjeszkedés legfontosabb helyszíneit, irányait. Akár a linképítő tevékenységüket is érdemes ide, azaz helyi portálokra koncentrálni, hiszen ezeken a helyeken jobban érdeklődnek és több információt keresnek a számunkra releváns kulcsszavakról.
5. Keresési szándék azonosítása a keresőfelület szűrővel
Ahogy említettük, azt is meghatározhatjuk a Google Trendsben, hogy milyen keresési funkciót vegyen figyelembe a rendszer. 5 típus közül választhatunk: webes kereső, Hírkereső, Képkereső, Google Shopping, Youtube-kereső. Például hasznos lehet a “hogyan” trendek figyeléséhez a Youtube-keresőt kiválasztani, hiszen az emberek gyakran a videós tartalmak között keresnek információt egy számukra új tevékenység kivitelezéséhez.
A Trends adatai alapján ez a leggyakoribb kérdőszó, amivel a Youtube-felhasználók lekérdezést indítanak. A Hírkeresőben pedig a “mi” és “hogyan” kérdések dominálnak, így a hírportálokon érdemes kiemelten fókuszálni ezekre ezekre a típusú címekre. SEO szakértők szerint a Youtube keresési adatai relevánsabb kapcsolódó témákat és keresőkifejezéseket jelenít meg, érdemes tehát kísérletezni a platform szerinti szűrővel is.
6. Versenytársak figyelése és brand monitoring
A Trendsben akár márka kulcsszavak keresési trendjeit is lekérhetjük és összehasonlíthatjuk (pl. Samsung tv vs. LG tv). Ez alapján könnyebb felfedezni, ha egy adott márka vagy terméktípus iránt megindul a kereslet, így költséghatékonyabb és profitábilisabb akciókat vagy promóciókat tervezhetünk az adott márkája termékeire, továbbá a tartalomstratégiáját is ezekre az adatokra alapozhatjuk, például összehasonlító cikkek vagy termékajánlók formájában.
Összegzésül
A Google Trends természetesen nem helyettesíti a hagyományos SEO szoftvereket, de sok hasznos információt nyerhetünk ki az aktuális és tartós trendekről ingyenesen, ráadásul az adatok közvetlenül a világ legnagyobb keresőjétől származnak, amelyet valószínűleg a célközönségünk jelentős többsége is használ. A SEO eredményeink nyomon követéséhez elengedhetetlen egy profi szoftver, azonban iparági trendek, márkák és terméktípusok népszerűségének monitorozásához, valamint témaötletek gyűjtéséhez és a marketing kampányok időzítéséhez abszolút jól használható az e-kereskedők számára is ez a Google eszköz.
Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?
Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!
"*" a kötelező mezőket jelöli