Az emelkedő hirdetési költségek, a csökkenő organikus elérések, a gyakori problémák ellenére a cégek 78,1%-a szerint még mindig megéri a Facebookot üzleti célra használni.
Az adatvédelmi hiányosságok és főleg a közösségi platformokat övező botrányok problémákat okoznak a marketinggel foglalkozóknak. Többek között ezek derültek ki a Liftup 2021 novemberében készített nem reprezentatív kutatásából, amiben 260 magyar vállalkozás válaszolt a kérdésekre.
Miért használnak a cégek közösségi platformokat?
A legfontosabb cél az új ügyfelek szerzése (61,6%), amit a márkaépítés (50,8%) és a közvetlen értékesítés (27,7%) került, éppen csak egy hangyányit maradt le a dobogóról a kapcsolattartás a régi vevőkkel (25,4%)
2022: függetlenségi harc a cégeknek?
Egyre több cég érzi azt, hogy ideje jobban elszakadni a Facebooktól, hiszen a 2022-es terveik között első helyen szerepel az, hogy több platformot használjanak üzleti célra (45,4%), ettől éppen csak a hibahatáron belül van lemaradva került a második helyre a saját adatbázis építés (44,2%), mint új évei feladat. Ez jelentősen beelőzte az értékesítés növelését a nagy platformokon, ami 33,1%-kal került a harmadik helyre.
„A Facebook változásai, és a közösségi platformokat övező botrányok egyre több cége ösztönöznek arra, hogy erősítsék a saját felületeiket” – Mondta el Lévai Richárd, a Liftup ügyvezetője – „Ez egy nagyon jó irány, hiszen így nem csak a lehetőségeiket tudják növelni, akár a marketing költségeiket is tudják csökkenteni.”
Mi a bajunk a Facebook-kal?
A legnagyobb platform és az azt üzemeltető Meta cég sok okot adott a marketingeseknek az elégedetlenségre. A legnagyobb probléma, hogy fizetni kell (sőt egyre többet kell fizetni) azért, hogy az összegyűjtött követőtábort újra el tudják érni a vállalkozások.
A gyakori változások és az idő igény is egyre nagyobb probléma. Az pedig egyértelműen kiderül, hogy a platform már unalmas sokaknak.
Botrányok, botrányok, botrányok…
A Facebookot övező botrányok ellenérzéseket váltanak ki a platformmal foglalkozó vállalkozók egy részében. A kitöltők 6,5%-a az adatvédelmi hiányosságok miatt elégedetlen, 14,6%-a pedig a platform körüli botrányokkal. Érdekes, hogy a marketinggel foglalkozó szakemberek esetében ez utóbbi még magasabb: minden ötödik marketingesnek problémát jelentenek ezek a botrányok. „Ez akár azt is jelentheti, hogy sokaknak lelkiismeret-furdalást is okozhat az, hogy a munkájukkal a Facebookot is támogatják.” – egészítette ki Lévai Richárd.
Megéri Facebookozni?
Csökkenő elérések, emelkedő hirdetési költségek, problémák, botrányok… ilyen körülmények között vajon megéri még Facebookozni? A válaszadók szerint úgy tűnik, igen.
47,6% mondta azt, hogy igen, egyértelműen megéri, további 37,8% jelölte be, hogy inkább megéri. A csalódottak tábora ehhez képest bőven 10% alatt van, hiszen 8,5% mondta azt, hogy nem éri meg, de az elvárások miatt van jelen, és csak 1,2% adta meg azt, hogy el fogja hagyni a platformot.
„Az elégedettek aránya – a körülmények ismeretében- rendkívül magas” – fűzte hozzá, Lévai – „Ugyanakkor van némi elbizonytalanodás, hiszen azok, akik azt mondták, hogy egyértelműen megéri, kevesebben vannak, mint korábban, míg nőtt azok száma, akik azt mondták, hogy inkább megéri üzleti célra használni a Facebookot”
A kutatásról
A kutatást 2021 novemberében zajlott. Facebookon, LinkedIn-en, TikTok-on keresztül összesen 260 értékelhető válasz érkezett be. A válaszadók 31,5%-a jelölte meg, hogy marketinggel foglalkozó cégnél dolgozik, vagy marketing területen dolgozó egyéni vállalkozó. 53,1%-uk válaszolta azt, hogy nem marketing fókuszú területen dolgozik, 15,4% jelölte meg az egyéb lehetőséget.