Közösségi érékesítés során a fókusz a kapcsolatteremtésen és közösségépítésen van, miközben a végső cél a felhasználók ügyféllé konvertálása. Ha közösségi média jelenlétünket sikerült professzionális formába öntenünk, a következő lépés lehet a közösségi értékesítés lehetőségeinek kiaknázása.

A LinkedIn szerint például azok a vállalatok, akik elegendő hangsúlyt fordítanak közösségi értékesítésükre, 45%-kal többet értékesíthetnek és 78%-kal túlszárnyalhatják azokat a versenytársaikat, akik még nem fókuszálnak az eladás ezen formájára. Még ha némi marketinget is szimatolunk a LinkedIn számai körül, aki szeretne minél nagyobb szeletet kihasítani felhasználói marketing büdzséjéből, akkor is nyilvánvalónak tűnik, hogy érdemes foglalkozni az értékesítés ezen új lehetőségével. Miért is?

A kézenfekvő piactér

Ha a hegy nem megy Mohamedhez…

Potenciális vásárlóink nagy része feltehetőleg akár napi több órát is tölt a közösségi platformokon, ahol rengeteg információt elárul magáról aktivitásai által. Azok a felhasználók például, akik a márkánk követőbázisához, közösségéhez tartoznak, nem csak hogy tisztában vannak cégünk létezésével, de feltehetően szimpatikusnak is találnak minket vagy érdeklődnek termékeink iránt, így sokkal könnyebb vásárlásra bírnunk őket.

Reklám? Lehetőségek tárháza!

Legyen szó egy adott termék promótálásáról vagy hosszú távú márkaépítésről, a közösségi platformok rengeteg fajta lehetőséget kínálnak a közösségünkkel való interakcióra. A statikus képeknél jobb elérést és engagementet érhetünk el rövid videók vagy kérdőívek által.  Illetve a Facebookon és az Instagramon arra is van lehetőségünk, hogy átmeneti tartalmat osszunk meg, amelyek kiváló lehetőséget biztosítanak egy-egy villám akció közzétételére.

Közösség és bizalom

Míg az online marketing gyakorta egyetlen értékesítés létrejöttére fókuszál, addig a közösségi platformok lehetőséget biztosítanak értékes, hosszú távú ügyfélkapcsolatok építésére. Ennek pedig rengeteg haszna van, a lojális visszajáró ügyfelek ugyanis nem csak többször és nagyobb értékben vásárolnak, de szívesebben ajánlják márkánkat és termékeinket ismerőseiknek is, ami a social media felületeken szintén csak egy karnyújtásnyira van.

Párbeszéd

Vállalatként a social media jelenlétünk egyik legnagyobb előnye, hogy sok más marketing csatornával ellentétben a közösségi platformokon történő kommunikáció nem egyirányú, hanem interaktív. Így könnyedén kaphatunk pontos, sokrétű visszajelzéseket vásárlóinktól, valamint közelebbről megismerhetjük az ügyfeleink igényeit, problémáit. Ezek az információk pedig hatalmas segítséget jelenthetnek termékeink és folyamataink fejlesztésében és valódi versenyelőnyt jelenthetnek cégünk számára versenytársainkkal szemben.

Hogy csináljuk jól?

Mutassuk meg a személyiségünket!

Pontosabban márkánk személyiségét. A közösségi platformokon történő interakciók során megengedett egy kis lazaság vagy humor. Elengedhetjük a hivatalos, céges kommunikációt, hiszen ügyfeleink is jobban fognak tudni kapcsolódni brandünkhöz, ha az ő nyelvükön szólunk hozzájuk. Figyeljünk azonban arra, hogy mondandónkat úgy csomagoljunk, hogy ne legyenek bántóak, kirekesztőek, ugyanis egy félrement mondat vagy ízléstelen vicc komoly kárt tehet márkánk megítélésében.

Nyitott fülekkel

Ahogy már említettük, a közösségi média egyik legnagyobb előnye, hogy a felhasználók és a cégek között valódi párbeszéd jöhet létre. Nem elég azonban megkérdezni ügyfeleink véleményét, arról is biztosítanunk kell őket, hogy hallgatunk rájuk. A social medián beérkező információkat használjuk fel a folyamataink pain-pointjainak beazonosítására és fogadjuk meg vásárlóink tanácsát, amikor elmondják, mit szeretnének másképp. Ezáltal nem csak a lemorzsolódást csökkenthetjük, de ügyfeleinket is megörvendeztethetjük azzal, hogy valóban fontosnak érezhetik magukat, ami márkaépítésünk szempontjából kiemelten fontos.

Tukmálni nem érdemes

A social media közösségünk nem az a hely, ahol agresszív marketinggel operálhatunk. A túlságosan értékesítésre fókuszáló marketing stratégia irritálhatja ügyfeleinket és követőtáborunk megcsappanásához vezethet. Az unalmasan ismétlődő reklámok helyett igyekezzünk minden posztunkkal valamilyen értéket adni közösségünknek. Osszunk meg inspiráló tartalmakat vagy edukáljuk őket valamilyen termékünkhöz kapcsolódó témakörben, esetleg hívjuk őket játékra vagy kérdezzük a véleményüket. A tartalmas interakciót meghálálja a közösség, és egyre erősebb és profitábilisabb ügyfélkapcsolatokat építhetünk általa.

Folyamatos fejlődésben

A közösségi média platformok szinte hetente állnak elő változtatásokkal, új funkciókkal amelyeket érdemes kiaknáznunk konverziónk maximalizálása érdekében. Bár nem könnyű, de kiemelten fontos, hogy mindig naprakészek maradjunk az új technológiák területén hiszen biztosak lehetünk benne hogy legerősebb versenytársaink is ezt teszik. Szerencsére sok blogger és tanácsadó oszt meg ingyenesen elérhető videókat, tréning anyagokat amelyekből tájékozódhatunk az új lehetőségek használatáról. Ha pedig házon belül nem jut erre energiánk, érdemes szakértő segítségét kérnünk.

Minden platform más

Az üzleties LinkedIn

Ha B2B-ben utazunk, akkor a LinkedIn lehet az egyik fő csatornánk közösségi jelenlét tekintetében. A platform minden tekintetben igyekszik kedvezni az üzleti felhasználóknak, így rengeteg organikus és fizetett lehetőséget kínál a közösségi értékesítésre, lead gyűjtésre. A LinkedIn 562 millió felhasználóval rendelkezik, és saját felmérésük szerint az üzleti döntéshozók 50%-a használja a felületet, hogy informálódjon egy vásárlási döntés meghozatala előtt.

Ha itt szeretnénk értékesíteni, érdemes:

  • Termékünkhöz, szolgáltatásunkhoz kapcsolódó témájú csoportokhoz csatlakoznunk, és saját csoportokat létrehoznunk.
  • Legalább heti szinten releváns saját tartalmat generálnunk – a legjobb elérést a natív, közvetlenül a LinkedInre feltöltött tartalmak generálják.
  • Folyamatosan bővítenünk kapcsolataink listáját, lehetőleg ajánlások alapján, azonban a LinkedIn kultúrába a hideg megkeresések is beleférnek.

A mindenes Facebook

A Facebook a maga 2,3 milliárdos felhasználói bázisával azt üzeni: itt mindenkit elérhetsz! És valóban, nagyon kevés olyan márka van, aki napjainkban megengedhetné magának, hogy ne legyen jelen a Facebookon.

Bár a gyakori algoritmus változásoknak köszönhetően nehéz kiszámítani, hogy egy-egy posztunk követőink mekkora százalékához jut el, az alábbi stratégiákkal biztosan sikereket érünk majd el:

  • Hozzunk létre Facebook store-t, ahol a felhasználók közvetlenül is megvásárolhatják termékeinket.
  • Hozzunk létre saját csoportot, ahol felhasználóink számára folyamatosan értékes tartalmat biztosítunk a termékeinkkel kapcsolatos témakörökben.
  • Buzdítsuk követőinket, hogy beállításaikban is jelezzék a Facebook számára, hogy fontos márka vagyunk számukra, azaz állítsák be, hogy priorizálva jelenjenek meg posztjaink a hírfolyamunkban.
  • Bíztassuk közösségünk tagjait minél több interakcióra: indítsunk szavazásokat, tegyünk fel kérdéseket, osszunk meg vicces, inspiráló, erős érzelmi töltetű tartalmakat.

A felületes Instagram

1 milliárd felhasználója van a kép és videó megosztásra fókuszáló, Facebook családba tartozó platformnak. Főként a fiatalabb generációkat érhetjük el általa, azonban segítve üzleti felhasználóit, az Instagram nagy teret biztosít az impulzus vásárlásnak. Nem hiába a állítja a mondás, hogy egy kép többet ér ezer szónál. Az Instagramon egy-egy jól megszerkesztett képpel könnyen vágyat kelthetünk követőinkben termékeink iránt, az alábbi technikákkal pedig biztosra mehetünk a vásárlásokat illetően is:

  • Készítsünk professzionális üzleti profilt és építsünk egységes, esztétikus galériát
  • Hozzunk létre a Facebook Store-unkból betaggelt posztokat, amelyekre kattintva azonnal vásárolhatnak követőink.
  • Osszunk meg rövid, de figyelemfelkeltő videókat, amelyeket felirattal is ellátunk, hiszen követőink sok élethelyzetben hang nélkül pörgetik az Instagramot.
  • Használjuk a Történetek funkciót interakciók kiváltására: osszunk meg kvízt, szavazást termékeinkkel kapcsolatban, vagy játsszunk kérdezz-feleleket vásárlóinkkal.