Hogyan növelheted tovább a konverziót a webáruházadban? Először végeztess auditot, amelynek során megtudod, hol érdemes javítani a szolgáltatást és a kommunikációt.

Gyakori tévhit, hogy csak akkor kell konverziós auditot végeztetni, ha valami nem stimmel a weboldalunkon. Sokkal inkább érdemes erről úgy gondolkozni, mint az egészségünkről: a rendszeres állapotfelmérés megelőzheti a nagyobb bajt, és hosszabb távon kiegyensúlyozottabb eredménnyel kecsegtet.

A világ egyik vezető, konverzióoptimalizálással foglalkozó szakértő ügynöksége, az Invesp hosszú posztban gyűjtötte össze, mire érdemes figyelniük azoknak, akik a további bevételi lehetőségekben, a folyamatosan javuló felhasználói élményben és az alacsonyabb kosárelhagyási arányban érdekeltek 2022-ben.

A CRO-audit lényege

A konverzióoptimalizálás (Conversion Rate Optimization, CRO) audit során átvilágítják a honlapot, és megbizonyosodnak arról, hogy milyen teljesítményt nyújt a konverziók terén. A szigorúan adatalapú vizsgálatot követően fény derülhet többek között analitikai problémákra, a felhasználói élményt rontó hiányosságokra, de akár kiaknázatlan bevételi lehetőségekre is. Annál jobb egy konverzióoptimalizálás-audit, minél több adat (Google Analytics, hőtérképek, ügyfélinterjúk, A/B tesztek stb.) áll rendelkezésre a felhasználókról.

Milyen oldalak teljesítményét mérik a CRO-audit során?

Az audit megkezdéséhez legalább egy olyan kiválasztott landing page-re van szükség, amely kellő mennyiségű forgalmat bonyolít. Ez az oldal lehet akár a honlapunk főoldala, de bármely más aloldal is, beleértve akár a checkout oldalt is. A teljes webhely átvizsgálása esetén a CRO-auditot érdemes inkább több kategóriára és etapra bontani, mivel ez lényegesen lassabb és több erőforrást igénylő folyamat.

A teljes honlap auditálása esetén célszerű azokkal az aloldalakkal kezdeni, melyek a legnagyobb hatással vannak az általános konverzióra. Vagyis semmiképpen sem a kezdőlappal indítsuk a vizsgálatot, sokkal érdekesebb lehet a végeredmény szempontjából a termék aloldal, a kosár oldal vagy a fizetési folyamat fázisai. Ettől függetlenül egyáltalán ne hagyjuk ki a kezdőlap auditálását, csak vegyük előre azokat az oldalakat, amelyek közvetlen hatással vannak a bevételekre. Ezek közül az első a termékoldal.

Hogyan javítható a konverzió a webáruházban?

Leginkább a termékoldalon dől el, hogy a látogató vásárol vagy sem. Érdemes tehát úgy gondolkozni, hogy ennek az aloldal-típusnak a változtatása konverziót eredményezhet, vagy megszakíthatja a vásárlási folyamatot. Itt négy elemre érdemes összpontosítani: a termékre, a márkára, a felhasználói élményre és a szövegre.

A fotók és videók legyenek kifogástalan minőségűek, melyek önmagukban válaszolnak a vásárló néhány kérdésére. Minél több a kép, és minél több szögből mutatja meg a termékeket, annál jobb. Ha például több színben kaphatók az árucikkek, akkor lehetőleg mindegyik típusról legyen felvételünk. Törekedjünk a termékoldal minden elemével a látogatók aggályainak eloszlatására.

A márka bemutatása ugyancsak létfontosságú ezen az oldaltípuson is, hogy a vásárlónak ne kelljen elhagynia bővebb céginformációkért a kiválasztott termék oldalát. Legalább ennyire lényeges az oldal elrendezése és egyéb jellemzői – ilyen például a CTA-gomb megfelelő, jól látható elhelyezése -, amelyek befolyásolhatják a döntést.

Hiába tökéletes minden, de a vásárlásról végül úgyis a szöveg győzi meg a látogatót. A mai napig rengeteg e-kereskedelmi vállalkozás folytatja azt a gyakorlatot, hogy egyszerűen átmásolja a beszállítók leírásait, ez pedig komoly hiba. Az egyedi termékbemutató szövegek kiváló lehetőséget biztosítanak arra, hogy saját stílusunkban a lehető legtöbb információt adjuk át a látogatóknak.

Egy kutatás szerint az emberek hatszor gyakrabban vásárolnak olyan terméket, amelynek bemutató oldalán közösségi aktivitás szerepel. Ez lehet néhány fotó, vagy akár mások véleménye és értékelése is. Utóbbiak számát lehetőleg még a hajtás felett érdemes elhelyezni, míg magukat a visszajelzéseket valamivel lejjebb. Ugyanígy eredményre vezethet a szakértők véleménye, valamint az árucikk esetleges díjainak részletezése is.

Végül néhány szó a kosár oldalról. Egy jó kosár oldal három fontos tulajdonsággal rendelkezik: egyértelmű, egyszerű és gyors. Egyértelmű, mert semmilyen zavaró elem nem vonja el a látogató figyelmét. Hasonló megfontolásból érdemes egyszerű felépítéssel és szöveggel operálni, így nem lesz helye a félreértésnek. Végezetül a gyors kosár oldalak jobb ügyfélélményt jelentenek, míg a lassúak megölik a konverziókat. Statisztikák szerint az ügyfelek 40 százaléka elhagyja a weboldalt, ha annak betöltése 3 másodpercnél tovább tart.

Érdemes tehát konverziós auditot végeztetni a honlapon, ha az a megszokottól eltérő, vagy a versenytársaktól elmaradó eredményeket produkál. Aki viszont nem egyszeri, hanem a hosszú távú sikerekben érdekelt, mindenképpen tervezzen rendszeres átvizsgálásokkal, melyek eredményessége a bevételekben is könnyen megmutatkozhat.