Hogy a marketingnek 2019-ben az értékesítési csatorna (funnel) helyett a vásárló útjára (journey) kell koncentrálnia, azt már sokan, sok helyütt elmondták, és talán még ennél is többen megmagyarázták. Ezért csak röviden és kifejezetten az aktuális helyzetre vonatkozóan: mivel a vásárlót ma már sokkal jobban érdekli, hogy milyen könnyen szerezheti meg a vágyott terméket, mint az, hogy kitől veszi meg, az online boltoknak nem magukat érdemes reklámozniuk, hanem a terméket hirdetve azt kell megmutatniuk, mennyire jó tőlük vásárolni. A jóságnak persze sok összetevője van, az egyszerűségtől az olcsóságon át a gyorsaságig – és természetesen minden a jelenléttel kezdődik.

Ma az online vásárlások felének kiindulópontja a közösségi média, azon belül pedig egyre nagyobb teret hódít az Instagram. A több mint kétmillió magyar felhasználóval rendelkező közösségi médium központi eleme a kép- és videómegosztás, a vizualitás fontossága itt messze megelőz minden más szempontot, a felhasználói elköteleződés (user engagement) pedig jóval meghaladja a Facebook-ét. Egyszerűen fogalmazva a használók könnyebben lájkolják és jobban szeretik, amit az Instagramon látnak. Ez számos lehetőséget rejt az e-kereskedők számára, hiszen eredményesebb lehet az a kampány, ahol a leendő vevő először az Instán találkozik a termékkel. A magyar vásárlókra egyébként a globális átlaghoz képest erősebben hatnak a közösségi platformok vásárlói döntéseiknél.

Az elmúlt években a 2012. óta a Facebook tulajdonában álló Instagram gazdasági potenciálja folyamatosan nőtt, globális hirdetési bevételei 2015. óta minden évben megduplázódtak, és a becslés szerint 2018-ban nagyjából 7 milliárd dollárra rúgtak. Ezzel párhuzamosan a fejlesztő egyre több e-kereskedelmi funkciót telepített az alkalmazásba. Nemcsak a márkák és termékek tegeléséről van szó a feedben és a storyban is, hanem nemrég bemutatták a közvetlen eladási funkciót, vagyis az Instagram képessé vált a márka Facebook-boltjába felvitt termékek közvetlen értékesítésére.

Az erős vizuális profilból eredően az Instagram a divat, a smink és a fitnesz világában mozgó brandekkel működik a legegyértelműbben, de valójában szinte nincs olyan iparág, amit ne lenne érdemes megmutatni. A felhasználók 70 százaléka követ márkákat, és 80 százalékuk keres rá márkákra a képmegosztóban, a keresőcimkék (hashtag) pedig kétharmadrészt valamilyen brandhez tartoznak. A ruhamárkák például tartalommarketing-tevékenységük részeként hétköznapinak tűnő helyzetekben fotózzák modelljeiket, ezek a képek az Instán megjelennek és inspirációként szolgálnak a leendő vásárlóknak. A képeken a termékek tagelhetők, vagyis rájuk koppintva akár azonnal meg is lehet őket rendelni.

A tipikus vásárlói út az Instagramon nagyjából a következőképpen néz ki:

Eszter huszonéves városi lány, követ pár influenszert, divatcéget, szépségápolási márkát, talán néhány divatbloggert és életmódmagazint is. Ő egy átlagos felhasználónak tekinthető, esetünkben ő lesz a vásárlói perszóna.

De mi érdekli, mit szeret és mire vágyik? Természetesen szereti a divatot, csinos akar lenni, követni akarja a trendeket és vágyik ezt másoknak is megmutatni, sőt talán influenszeri ambíciói is vannak. Erősen vágyik mások visszacsatolására, szeretne megerősítést kapni, divatos és menő emberként láttatni magát.

Egy nap kedvenc influenszere kitesz egy szelfit, amiben megmutatja, mit visel épp aznap – többek közt egy trendi platformcipőt. Eszter elalél a látványtól, követi a cipőmárka tag-jét a képről, ahonnan gyakorlatilag rögtön a brand webáruházába jut, és már a kosarában is van álmai cipője, amit kedvenc influenszere viselt aznap. Mellesleg a webbolt hasonló stílusú kiegészítőket is rögtön felajánl neki. De végül megveszi Eszter a cipőt?

Valószínűleg igen, de ehhez az kell, hogy ne álljanak a vásárlói útjába mindenféle akadályok: a webshop legyen mobiloptimalizált, gyors, egyszerűen és biztonságosan lehessen rendelni és fizetni. Azok a benyomások, amelyeket a journey során szerez, jelentős mértékben meghatározzák, elköteleződik-e a márka irányába hosszabb távon is.

Mára az egész internet az okostelefonok felé fordult, a készülékek pedig folyamatosan kapcsolódnak a közösségi hálózatokhoz. Ne feledjük, ha az Instagramtól várunk forgalmat a webáruházunkba, annak 100 százaléka mobileszközről érkezik majd, tehát ez jelöli ki az optimalizáció irányát.

És mik a legfontosabb felhasználói benyomási tényezők? Vagyis mire kell optimalizálni? Elsőként, hogy tökéletesen működik-e a webshop mobilon. A gyors, könnyű és intuitív navigáció lényeges összetevői a felhasználói élménynek (UX) és a remekül megírt szövegek és szép képek mellett ezek ösztönzik vásárlásra a vevőt.