Nemrég írtunk arról, hogyan érdemes kezelni, ha egy adott termékből átmenetileg nincs készleten. De mit tegyen egy webáruház, ha az áru véglegesen elfogyott, például a gyártója beszüntette tevékenységét? Ha a webshop egyszerűen törli a termékoldalt, 404-es hibát eredményez a rámutató linkeknél, ami esetleg csalódottsággal tölti el az odatévedő látogatót. Némely esetekben lehet ez jó megoldás, de a teljes eltávolításon kívül azért vannak más eszközök is.

1. Használjuk az URL-t helyettesítő termékhez

Ha a véglegesen kifogyott árucikknek van közeli helyettesítő terméke, megfontolandó újrahasznosítani URL-jét és a linkek megtartását. Ez a megoldás a legjobb, ha az új termék csaknem teljesen megegyezik a megszűnő áruval: műszaki paramétereik némileg eltérnek, de funkciójuk és használatuk módja tökéletesen azonos, esetleg egy modell életciklusa lejárt, és a gyártó helyette egy újabb változattal jelentkezik. Ugyanez a helyes eljárás, ha valamilyen alapanyagról van szó, amelynek a beszállítója vagy a márkaneve változik meg.

2. Átirányítás másik termékre

Ez a megfelelő eljárás, ha két, általunk eddig forgalmazott, némileg azonos termék közül az egyik megszűnik. 301-es átirányítást alkalmazzunk, és tüntessük fel a terméklapon, hogy a terméknek mely változata nem érhető el a továbbiakban. Klasszikus példa lehet a csontszínű és a tojáshéj színű férfiing. Mindkettő fehér.

3. A termékoldal használata a továbbiaknak landing page-ként

Ha több szorosan kapcsolódó terméket forgalmazunk, amik közül az egyik megszűnik, jó megoldás lehet az adott termékoldalból olyan érkező oldalt készíteni, amely a termék történetével, tulajdonságaival, használatával foglalkozik, benne pedig linkelni a kapcsolódó árukat. Képzeljünk el például egy vetőmagokat árusító webboltot. Az egyik fajta paradicsom magja többé nem elérhető, de 6 másik fajtáé igen. Gyűjtsünk össze néhány érdekességet a kifutó fajtáról, írjunk a továbbra is kapható cikkek különböző tulajdonságairól, és linkeljük őket.

4. Tüntessük el a kategóriából és a keresőből

Ha nem töröljük a termékoldalt, az számos előnnyel jár. Ebben az esetben viszont mindenképpen vegyük ki a kategóriaoldalról és zárjuk ki a belső kereső eredményei közül is. Vagy legalább mozgassuk a listák legaljára, hogy senkinek se legyen feltűnő.

5. Végképp eltörölni

Ha nem akarsz sem landingoldalt készíteni belőle, sem átirányítani, a legjobb megoldás az lehet, ha ténylegesen törlöd az oldalt a webhelyedről. Ez 404-es hibát eredményez ugyan, de azért az sem a világvége.

Termékek jönnek és mennek, ez a kereskedelemben megszokott dolog. Hogy hogyan érdemes ezt kezelni, az jelentős mértékben az adott helyzet függvénye. Érdemes előre tervezni: a megfelelő stratégia kialakításával biztosíthatod, hogy csak a ténylegesen eladható, így bevételt hozó termékeket ajánlod vevőidnek. Ha csak kevés terméket árulsz, a fentiek közül a landing page létrehozása a legjobb megoldás, ha viszont több tízezret kínálsz, akkor ennek egyáltalán semmi értelme. Ebben az utóbbi esetben egyszerűen végy egy levegőt, töröld az oldalt és többé ne is gondolj rá.