A koronavírus-világjárvány átalakította az internetes kereskedelmet. Új vásárlók jelentek meg, a piacok pedig nemcsak az alapszükségleteket kielégítő termékeket tekintve váltak lényegében keresletivé.
Sokan olyan dolgot vesznek online, amiket eddig nem, hiszen az internetes vásárlás jelentősen csökkenti a megfertőződés kockázatát. Minderre a kereskedők és a logisztikával foglalkozó cégek is reagáltak, sokan érintkezésmentes átvételi lehetőségeket vezettek be, mások pedig árukínálatukat alakították át a vírus miatt.
Egyértelmű a növekedés az e-kereskedelemben
A Bazaarvoice Network heti szinten vizsgálja a világméretű e-vásárlási és értékesítési mintákat. Legújabb kutatási jelentésük válaszokat ad nekünk, hogyan befolyásolja a fogyasztókat és a vásárlási magatartást a világjárvány, sőt, trendeket és mintázatokat is feltár. A legfontosabb megállapításaik 2020 márciusában:
- Az egy évvel korábbihoz képest 21 százalékos növekedés látszik a rendelésszámban
március 11-ével a rendelések kiugró emelkedése figyelhető meg, ezen a napon nyilvánította az Egészségügyi Világszervezet (WHO) világjárvánnyá a koronavírus okozta fertőzést. - Az élelmiszerek, italok és dohánytermékek rendelési mennyisége 85 százalékkal nőtt, mert sokkal többen vesznek élelmiszer jellegű termékeket online.
- Az előbbi kategóriában 66 százalékkal nőtt az oldalmegtekintések, 87 százalékkal az ajánlások és értékelések száma.
- A sportszerek terén 86 százalékos az emelkedés rendelésszámban, 47 százalék oldalmegtekintésben.
- A gyermekeknek és felnőtteknek szánt játékoknál 90 százalék a rendelések számának növekedése, még az oldalletöltések 60 százalékos növekedést mutatnak.
- A ruházat és kiegészítő kategória oldalmegtekintései enyhén növekedtek, a rendelések azonban enyhén csökkentek (4-4 százalékkal).
Azt is vásárolják, ami nem létfontosságú
A Dynata a CGS megbízásából azt vizsgálta, hogyan alakulnak az online vásárlások a nem létfontosságú termékkategóriákban. 1000 amerikait kérdeztek meg kérdőíves módszerrel arról, hogy élelmiszeren, gyógyszeren és higiéniai termékeken kívül mit vásárolnak. A legfontosabb megállapításaik 2020 márciusában:
- A fogyasztók megértőnek bizonyulnak a szolgáltatásban tapasztalt kisebb zavarokkal kapcsolatban, de elengedhetetlennek tartják az átláthatóságot.
- A hűségprogramok jelentősen előnyére váltak a kiskereskedőknek: a fogyasztók 90 százalékának az a véleménye, hogy hűségének jutalmazása befolyásolja későbbi vásárlási hajlandóságát. Ez különösen a kisebb/lokális webáruházak esetében létfontosságú.
- A fogyasztók továbbra is vásárolják a nem létfontosságú termékeket, a forgalom érdemben nem csökkent: csaknem 70 százalék az Amazonon intézte ezeket, 13 százalék nagy webáruházakban, 10 százalék közvetlenül a márkák oldalain.
A vásárlók alkalmazkodnak, elvárásaik megváltoznak
A Bazaarvoice-felmérés válaszadóinak 58 százaléka azt mondta, hogy jelentős mértékű áruhiányt tapasztal az üzletekben. 44 százalék úgy érezte, hogy hozzáférhetők mind az alapvető, mind a nem létfontosságú termékek, ám ezek megszerzése bonyolultabb lett. Csak 24 százalékuk mondta azt, hogy hagyományos módon megszerezte mindazt, amire szüksége volt.
A CGS szerint a fogyasztók harmincegy százaléka csalódott a kiskereskedőkben, mert a termékek nem voltak elérhetők. Ennek egyik oka biztosan a kínai gyártókapacitások leállása, és az ellátási láncok törékenységére hívhatja fel az e-kereskedők figyelmét, másrészt a webáruházak nagyobb raktárkapacitást allokáltak a nélkülözhetetlen árucikkekre, hogy igazodjanak a növekvő vásárlói igényekhez.
Nem a növekedés a meglepő
Nem önmagában az a meglepetés, hogy a vírusjárvány 21 százalékot emelt az e-kereskedelmi volumenen, hanem az, hogy a komoly növekedés gyakorlatilag szinte minden termékkategóriában megfigyelhető. Annak hatására, hogy sokan otthonról kezdtek dolgozni, és home office-okat szereltek fel, az irodaszerek forgalma 45, a hardvereké 65, a szoftvereké 61 százalékkal nőtt. A sport és játék kategória 86 és 60 százalékot nőtt, és rögtön világossá vált az is, hogy az emberek már élelmiszerért is az internethez fordulnak, ha megnehezítik számukra a boltba járást.
A csökkenés a ruhák terén jelentősebb, a vallási és kulturális programok törlése és a kijárási korlátozások miatt ezek természetesen csökkentek 32 százalékkal, a táskák és bőröndök az utazás leállítása miatt majdnem 40 százalékkal.
A prioritások is megváltoztak: míg a járvány előtti időszakban a minőség (48 százalék), ár (47 százalék) és a márka (24 százalék) voltak a legfontosabb prioritások, mostanra az elérhetőség (49 százalék), az ár (36 százalék) és a minőség (34 százalék) lettek a legfontosabbak – jelenti a Bazaarvoice.
Az online kereskedelem növekedése nem ellensúlyozza a bolti visszaesést
Sztupár Andrea, a GfK ügyvezető igazgatója szerint a jelenség egyik legérdekesebb, egyben nyugtalanságra okot adó része az, hogy hiába növekszik az e-kereskedelem volumene, az nem képes ellensúlyozni a bolti kiskereskedelem visszaesését. A szakember szerint érdemes ebben Kínára tekintenünk, ahol jó két hónappal előrébb járnak a járvány és a gazdasági válság elleni küzdelemben. Ott azt láthatjuk, hogy a karantén hónapjaiban a kereskedelem 80 százalékkal esett vissza, és a korlátozások feloldása után csak az eredeti volumen 77 százalékára tudott visszarendeződni.
A szakember által elmondottak egyébként egybeesnek a nemzetközi vizsgálatok tapasztalataival: ő is kiemelte a számítástechnikai eszközök eladásainak rakétaszerű emelkedését: “Március közepén egyetlen hét alatt annyi laptopot vásároltunk, mint máskor egy hónap alatt.”
A vírus után új normák jöhetnek
Pontosan még nem látszik, hogy a jelenlegi válság hogyan és mikor érhet véget, az azonban bizonyos, hogy nem múlik el nyomtalan. Már most rengeteg jel utal arra, hogy a járvány után más számít majd normának a kereskedelemben, és ez alól az online vásárlás nemhogy nem kivétel, hanem zászlóshajója lehet a változásnak. Az elemzők szerint az e-kereskedelem minden termékkategóriában és minden vásárlói csoportban megerősödik a válságban. Minden olyan kereskedő, aki eddig nem alapvető bevételi forrásként tekintett az e-commerce-re, most újra kell gondolja üzleti modelljét.
Nagy kérdés, hogy mennyire bizonyul kitartónak az a rengeteg új vásárló, aki életében először a koronavírus-világjárvány miatt vásárolt egyáltalán valami online. Az elemzők szerint nagy részük nem megy sehová, hiszen az e-kereskedők gyorsan alkalmazkodtak a megváltozott igényekhez világszerte. Egyelőre erre utal az elvégzett kutatások megállapításainak java.