A virtuális próbafülke, avagy VTO szolgáltatások fejlesztése idén az e-kereskedelmi cégek számára lehet az egyik legfőbb kihívás. Viszont tény, a legmodernebb technológiák stratégiai integrációját igénylik, ha a cégek ténylegesen forradalmasítani is akarják majd az online vásárlási élményüket. A kiterjesztett valóság (AR) és virtuális valóság (VR) lehetőségeit kihasználva ez a jövőtechnológia viszont már lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy ténylegesen a fizikai vásárlás előtt is, „virtuálisan” kipróbálhassák a termékeket. Ezzel növelve a bizalmat és csökkentve a visszaküldések számát.
A virtuális próbafülke egy olyan technológia, mely lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy még a vásárlás előtt meg is nézzék, hogyan mutatna rajtuk egy-egy adott termék anélkül, hogy fizikailag fel is kellene próbálniuk vagy be kellene lépniük egy öltözőfülkébe. Legyen szó órákról, cipőkről, ruházatról, kiegészítőkről, ékszerekről vagy sminkről: a virtuális próbafülke lehetőségei szinte már határtalanok.
A ruházati termékekhez készült virtuális próbafülke általában számítógépes látást, mesterséges intelligenciát, algoritmusokat és kiterjesztett valóságot (AR) kombinál, hogy egy immerzív felhasználói élményt biztosítson. Bár elsőre ez bonyolultnak hangzik, a virtuális próbafülke alkalmazások mára rendkívül felhasználóbarátokká váltak. Annyira, hogy az egész folyamat mindössze néhány másodpercet vesz igénybe.
Egy kamera (okostelefon vagy tablet) segítségével a rendszer több mint 99 pontot azonosít az emberi testen, és ez lehetővé teszi, hogy az alkalmazás valós időben nyomon is kövesse a test mozgását. Így a 3D-s termék még akkor is a helyén marad, ha a felhasználó éppen elfordítja a fejét vagy megmozdítja a testét. A The Business research Company adatai szerint már 2023-ban (a technológia tesztévében) több mint 5 milliárd AR-alapú ilyen próbát hajtottak végre világszerte, és ez a szám várhatóan 2025-re megduplázódhat. Ez nem csak egy múló trend, mondják a kereskedők, ez lesz a vásárlás jövője.
Három forma
A virtuális próbafülke általában ma három formában érhető el:
- Bolti virtuális öltözők: az AR és MI-technológia segítségével a termékeket valós időben vetítik rá a felhasználóra, így ellenőrizhető azok mérete, stílusa és illeszkedése. Okostükrök (smart mirrors) formájában is elérhető a VTO, melyek gesztusfelismerést alkalmazva vetíti rá a ruhákat vagy kiegészítőket a vásárlók képére.
- Mobil virtuális próbafülke: AR-alapú vizualizáló alkalmazásokkal (Wanna, Threedium, Aryel) okostelefonon keresztül lehet ruhákat, sminkeket, cipőket vagy akár bútorokat kipróbálni egy saját térben.
- Asztali számítógépen működő virtuális próbafülke bővítmények: online vásárlás közben webkamerával vagy egy feltöltött fotóval ellenőrizhető, hogyan mutatna rajtunk egy-egy termék.
Bár a megvalósítás módjai eltérhetnek, az összes változat ugyanazt a célt szolgálja: szórakoztató és interaktív módon segítik a vásárlókat a döntéshozatalban.
A működés alapjai:
- Arc- és testtérképezés: a mesterséges intelligencia által vezérelt számítógépes látás szkenneli és modellezi az arcvonásokat vagy a testméreteket.
- Termék ráhelyezés: a digitális termékmodellek (például szemüvegek, rúzs vagy ruhák) a 3D modellen jelennek meg.
- Valós idejű interakció: az AR lehetővé teszi a mozgást, így a felhasználók különböző szögekből nézhetik meg a terméket.
- Személyre szabott ajánlások: a gépi tanulás elemzi a felhasználói preferenciákat és javaslatokat tesz.
A Sephora Virtual Artist pontosan feltérképezi a felhasználók arcvonásait, lehetővé téve így a sminkárnyalatok virtuális kipróbálását, növelve ezzel az ügyfél-elköteleződést és a vásárlási arányt.
Miért jobb a virtuális próbafülke, mint az analóg változata?
A virtuális próbafülke alkalmazások óriási előnyöket kínálnak mind a vásárlók, mind a vállalkozások számára.
- Előnyök a vásárlók számára
Biztosabb vásárlás: Látható, hogyan áll egy adott termék, így kevesebb lesz a bizonytalanság. Személyre szabott élmény nyújt, vagyis egyedi ajánlásokat tehetnek a kereskedők a felhasználói meglévő preferenciák alapján. Kényelmet és időmegtakarítás nyújt, hiszen nem kell sorban állni a próbafülkéknél vagy visszaküldeni a nem megfelelő termékeket.
- Előnyök a vállalkozások számára
Jobb vásárlói élményt nyújt, hiszen az elégedett ügyfelek hűségesebbek és nagyobb valószínűséggel térnek majd vissza a kereskedőkhöz. Kevesebb visszaküldést eredményez, mivel a vásárlók pontosabb döntéseket hoznak, így csökken a termékvisszaküldések száma. Növeli az eladásokat, mert a nagyobb valószínűséggel döntenek így vásárlás mellett egy-egy vizuális próba után.
A kiskereskedők úgy tűnik már rajonganak érte, a Market Research Future felmérése szerint a vásárlók 61%-a előnyben részesíti azokat az üzleteket, melyek AR élményt kínálnak, és 40%-uk hajlandó is lenne többet fizetni egy olyan termékért, amit előzőleg virtuálisan kipróbálhatott.
Példák a virtuális próbafülke technológiára
Wanna: a startup egy sneaker-próbáló alkalmazást indított, ahol a felhasználók az AR segítségével láthatják, hogyan mutatna egy cipő a lábukon.
Farfetch: a luxus divatóriás 2020-ban AR-alapú sneaker- és órapróba funkciót vezetett be. Az akkor tesztjelési jelleggel indított funkciót felesztették, azóta Snapchattel együttműködve ruhapróbát is kínálnak.
Prada: a Snapchat kézmozdulat-felismerő technológiáját használja, hogy a vásárlók különböző táskákat próbálhassanak ki egy-egy mozdulattal.
L’Oréal: az Instagram Shopping és a ModiFace AR segítségével olyan sminkpróbáló eszközt hozott létre, mely NYX, Urban Decay és más márkák termékeit teszi kipróbálhatóvá.
IKEA: Az egyik első márka volt, mely AR-alapú bútorvizualizációt vezetett be. Ezzel lehetővé tette, hogy a vásárlók megnézzék, hogyan illik majd egy bútor az otthonukba.
Miért is kellene a márkáknak beépíteniük a VTO-t a jövőbeni stratégiájukba?
Felvetődik a kérdés, hogy ez a trend műló divat, vagy tényleg szüksége is lesz rá 2025-ben egy kereskedőnek? Növel(het)i az eladásokat, mert az élő AR-próbák meggyőzőbbé teszik a vásárlási döntéseket. Interaktív és magával ragadó avagy immerzív élményt nyújtanak, hiszen az online vásárlás így egy szórakoztató kalanddá válik. Mellesleg fokozza a márkaismertséget, hiszen a vásárlók szívesen osztják meg a VTO-s élményeiket a közösségi médiában újdonsága és egyedisége miatt. Másrészt javítja a vásárlói elégedettséget, hiszen kevesebb visszaküldést és pontosabb vásárlási döntéseket eredményez.
-
Hogyan kezdjenek hozzá a vállalkozások?
A virtuális próbafülke bevezetéséhez a legelső lépés a 3D-s modellek létrehozása az adott termékekről. Ez azonban költséges és időigényes lehet, különösen egy nagy katalógussal rendelkező online bolt számára. Szerencsére a piacon már találunk számos olyan platformot, ami segíthet ebben. Az egyik legnépszerűbb az Alpha AR által fejlesztett megoldás, mely automatizálja a 3D digitális eszközök létrehozását mesterséges intelligencia segítségével. Az Alpha megoldásával a vállalkozások egyszerűen feltölthetnek termékképeket, és perceken belül megkapják azok AR- és VR-kompatibilis digitális modelljeit.
Stratégiák a VTO technológia és a közösségi média integrálásához
A VTO technológia közösségi médiával való integrálása átgondolt stratégiát igényel a zökkenőmentes és magával ragadó felhasználói élmény biztosítása érdekében. Az alábbi kulcsfontosságú stratégiák segíthetnek ebben:
- Felhasználóbarát felületek és zökkenőmentes integráció: az intuitív és könnyen használható felületek megtervezése kulcsfontosságú a sikeres VTO élményhez a közösségi médiában. A kiskereskedőknek arra kell összpontosítaniuk, hogy a VTO technológia beépüljön a közösségi médiás posztokba, történetekbe és hirdetésekbe. Ezzel ugyanis az ügyfelek könnyedén elérhetik és használhatják azt.
- Adatelemzés alkalmazása a személyre szabott vásárlási élmények érdekében: az adatelemzés kulcsszerepet játszik a VTO technológia hatékonyságának növelésében a közösségi médiában. Az ügyféladatok elemzésével a kiskereskedők perszonalizált termékajánlásokat kínálhatnak, ezáltal javítva a vásárlási élményt.
- Felhasználók által generált tartalom ösztönzése: a VTO technológia és a közösségi média kombinációja lehetőséget teremt a felhasználók által generált tartalom kiaknázására. Az ügyfelek ösztönzése arra, hogy megosszák virtuális próbafülke-élményeiket, nemcsak a márka ismertségét növeli, hanem az interaktívabb vásárlási élményt is erősíti.