A webáruházak üzemeltetőinek sikereiről és kudarcairól a tanácsadók tudnak a legtöbbet, mert számos vállalkozással találkoznak, így esettanulmányokból tudják leszűrni az általános tapasztalatokat. A webáruház indítási folyamatnak ez is a része – akkor is, ha a már gyakorló cégek erről gyakran megfeledkeznek.
A webáruházak tulajdonosai gyakran fordulnak tanácsadókhoz, hogy segítsenek megállapítani, miért nem megy úgy az áruházuk, ahogy szeretnék. Akik még csak most indítanák el a saját online boltjukat, sok más hasznos tudás mellett ezt is jó, ha észben tartják, mert előbb-utóbb szembesülni fognak vele. A tanácsadók tapasztalatai alapján az biztosan elmondható, hogy sokszor nagyon hasonló problémák állnak a háttérben. Először azonban álljon itt egy aranyszabály:
Ez is érdekelhet
- A webáruház napi szintű kihívást, de azonnali sikerélményt is jelent a tulajdonosnak
- Minden e-kereskedő örök kérdése: mitől jobb az egyik webáruház, mint a másik?
- Milliókba kerül egy webáruház, de okos gazdálkodással kézben tarthatók a kiadások
- Nem mindegy, milyen marketinggel válik a webáruház láthatóvá
Nem csupán a kezdőknél fordulnak elő bakik!
Akár díjakat nyert webáruházak is fennakadhatnak alapvető problémákon az e-kereskedelem szélsebesen változó világában – írta korábban Temesvári Richárd online-marketing-tanácsadó egy tanulmányban.
Ha egyetlen tanácsot adhatna, a szakértő azt mondaná a webáruházak üzemeltetőinek, hogy szerezzenek online marketing ismereteket. Hozzák fel magukat olyan szintre, hogy kontrollálni (legfőképpen: érteni) tudják, amit vállalkozásuknál az ezzel a feladattal foglalkozó szakértők tanácsolnak nekik.
Hasonló a helyzet a könyvelő vagy az adótanácsadó és a cégvezető viszonyához, amelyben természetesnek vesszük, hogy az utóbbi érti az előbbiek “nyelvét”. Pontosan fel tudja mérni, hogy amit hall, azt „hova tegye”.
Amikor valaki autószerelőhöz megy vagy mesterembert hív a csőrepedés megjavításához, akkor persze nincs tisztában ezeknek a szakmáknak a tudnivalóival. A munkájuk végeredményről azonban el tudja dönteni, hogy elfogadhatónak tartja-e vagy sem. Az online marketing esetén azonban a rossz végeredmény olyan kellemetlen meglepetés lehet, amit utólag nagyon nehéz és sokba kerül korrigálni.
A jó hír az, hogy a szakértő tapasztalatai szerint néhány nap alatt el lehet sajátítani az online marketing legfontosabb tudnivalóit.
Bőgel György elnök, Ecommerce Hungary Egyesület
“Annak érdemes [webáruházat indítania], aki meggyőződött róla, hogy a termékeinek van piaca. Akinek az online boltja jól elérhető, aki a vevők számára biztosítani tudja, hogy az online vásárlás kényelmes és előnyös megoldás legyen. Annak érdemes, aki valamivel (minőséggel, gyorsasággal, árral, innovációval stb.) ki tud tűnni a tömegből, és ezt a előnyét tartani tudja. Annak, aki készen áll agilis, kísérletező jellegű fejlesztésre, megbízható szolgáltatást tud nyújtani akár extrém körülmények között is. Annak érdemes, aki a kezdeti nehézségeket bírja tőkével, türelemmel és idegekkel egy későbbi nagyobb haszon reményében”.
Profilozóvá kell válnia az e-kereskedőnek
A tanácsadó egyik legmeghökkentőbb tapasztalata, hogy sok webáruház üzemeltetőjének fogalma sincs a vevőiről. Addig eljutnak, hogy szűkítik a célcsoportot: például babaruhák érzékeny bőrű kisbabáknak, de arról a vásárlóról, aki ilyen terméket keres – mert persze nem a babák vásárolnak –, fogalma sincs.
A szakértő úgy véli, hogy olyanná kell válnia az online kereskedőnek, mint a nyomozók munkáját támogató profilozóknak. Tudnia kell:
- ki lehet a vevő, például egy nagymama,
- miért vásárol, például ajándékot keres az unokájának,
- milyen gondra keres megoldást, például kipirosodik a baba bőre,
- mennyit költhet, például a nyugdíjából,
- miért utasíthatja el a vásárlást, például nem lát garanciát a termék jó minőségére,
- milyen érzelmi állapotban vásárol, például biztatást vár,
- milyen haszna lehet abból, ha beválik a termék.
Ha a webáruház-tulajdonosnak kétségei vannak a vevő profiljával kapcsolatban, akkor a legjobb, ha piackutatást szervez. Ezzel kapcsolatban a tanácsadó egy olyan ügyfele példáját említi, aki női alsóneműket akart árulni. Nem tudta, mit gondolnak erről a nők, milyen fehérneműt szeretnének. Az biztos, hogy nagy hibát követett volna el, ha abból indul ki, amit ő gondol ezekről az árukról. Ki kellett sakkoznia, mit várnak a nők az alsóneműiktől, mennyit érdemes szerintük erre áldozni és milyen gondjaik akadtak más kereskedők kínálatával. Ehhez piackutatást kellett végeznie.
A webáruház alapszabálya…
A webáruházak alapszabálya, hogy az oldal bonyolultsága elbizonytalanítja az érdeklődőt. Nem fog vásárolni, ha nincs elég információja az áruról, amivel „szemezik”. Ezen lehet segíteni jó blogbejegyzésekkel, amelyek mások tapasztalatát osztják meg a potenciális vásárlóval a termékről, remélhetően eloszlatva félelmeit.
Hasznos segédeszközök az olyan hirdetési platformok, amelyek megjegyzik a látogatókat, hátha vissza lehet őket csábítani egy másik ajánlattal (remarketing). Vagy olyan szoftverek, amelyek figyelik a kilépési szándékukat. Utóbbi esetben felkínálhatják például egy blogbejegyzés olvasását, hogy visszaszerezzék az érdeklődését.