Március vége óta kötelező az MPL-t mint szállítási opciót feltüntetni, ám ezt még nem tette meg mindenki. Meg is érkeztek az első, kissé fenyegető hangvételű figyelmeztető levelek a Magyar Postától. De vajon biztos megéri a szélmalomharc?
Túl vagyunk az első hónapon, amióta a nagy port kavart, az MPL szolgáltatásaira kötelező kormányrendelet életbe lépett. A webshopos fórumokon azóta is forró a téma: a webáruház-üzemeltetők különböző tapasztalatokról számolnak be a Postával kapcsolatban. Kezdetben sokan találgatták, hogy a szűkszavúan fogalmazó rendeletet hogyan kell értelmezni. Például azt, hogy valóban vonatkozik-e szinte minden kisker értékesítést végző hazai webáruházra, illetve milyen módon kell feltüntetni a szolgáltatást a weboldalon. Ezekre a kérdésekre főként a posta.hu-n publikált Webáruházi GYIK adta meg a választ, amelyet nem sokkal a rendeletben megszabott határidő (március 28-a) előtt tettek közzé.
A retorziókat az MPL nem részletezi
Az viszont sem a rendeletben, sem pedig az említett GYIK-ben nincs részletezve, hogy pontosan milyen retorzióra számíthat az, aki az előírások ellenére nem, vagy nem megfelelő módon jeleníti meg az MPL-t. A közelmúltban nyilvánosságra került ezügyben egy hivatalos levél. Olyan, amelyet állítások szerint olyan webshopok kaptak, akik az előírást kifogásolható módon (vagy egyáltalán nem) teljesítették. A levél nem hatóságtól vagy felügyeleti szervtől érkezett, hanem a Magyar Postától, és a következők állnak benne:
Eleve szokatlan, hogy nem a fogyasztóvédelem vagy a versenyhivatal figyelmeztet egy, az értelmezésük szerint jogsértő állapot meglétére, de egyéb részletek is szemet szúrnak a levélben:
- nincs feltüntetve, hogy melyik webshopnál áll fenn a jogsértő állapot,
- nemcsak az említett rendeletre, de a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal kapcsolatos jogszabályra is hivatkozik,
- habár említi, hogy a retorziók kiszabása a hatóság feladata, de mégis következményekkel fenyeget. (vagyis nem kizárt, hogy az MPL továbbítja az információt a Fogyasztóvédelem felé.
A figyelmeztetést egyébként egy olyan webáruház vezető beosztású munkatársa osztotta meg, ahol egyáltalán nem szerepel az MPL a szállítási opciók között. Próbáltuk vele felvenni a kapcsolatot, mivel kíváncsiak voltunk az indokokra és a tervezett további lépéseikre, de a megkereséseinkre eddig nem reagált. Ha ez mégis megtörténik, a cikket frissíteni fogjuk.
Tényleg a fogyasztók érdekei indokolják?
A levél kapcsán megkerestük a Magyar Posta sajtóosztályát is. Azt kérdeztük tőlük, hogy miért problémás versenyjogilag, ha a webshop az MPL-t nem, vagy nem megfelelően jeleníti meg. A következő választ kaptuk:
“Ha egy webáruház a Magyar Posta szolgáltatásának elérhetőségét nem vagy nem megfelelően biztosítja, akkor tisztességtelen (és ezen belül is megtévesztő) kereskedelmi gyakorlatot alkalmaz. A Magyar Posta szolgáltatásának nem megfelelő elérhetővé tétele alatt értendő az is, ha a webáruház a szolgáltatáshoz olyan indokolatlan díjelemeket kapcsol, pl. túláraz, melyek gyakorlatilag kizárttá teszik azt, hogy bármely gondolkodó fogyasztó igénybe kívánja venni a Magyar Posta szolgáltatását.
Az Magyar Posta szolgáltatásának nem megfelelő elérhetővé tétele esetén a webáruház csak formálisan felel meg a kormányrendelet előírásainak, a jogszabály valós céljának a teljesítését – ami a fogyasztók védelmének erősítése volt, mint ahogyan azt a postai kormányrendelet 2024. május 8-tól hatályos 32/A. §-a is alátámasztja – nem szolgálja. Ha a webáruház nem (vagy nem megfelelően, pl. túlárazva) biztosítja a Magyar Posta szolgáltatásának elérhetőségét, akkor a fogyasztó a rendelkezésre álló szállítási módok közül a Magyar Posta általi szállítást nem tudja reálisan választani, pedig lehet, hogy költség oldalról, vagy pedig kényelmi szempontból neki a Magyar Posta szolgáltatása lett volna az ideális. A Magyar Posta szolgáltatásának elérhetővé tétele jogszabályi kötelezettség, az e kötelezettségnek való megfelelés hiánya objektív alapú jogsértés, a tisztességtelen gyakorlat (megtévesztés) ténye nem vitatható.”
A Magyar Posta abban érdekelt…
Két kérdést tettünk még fel. Az egyikben azt tudakoltuk, hogy miként deríti fel a Magyar Posta a kötelezettségeit nem teljesítő webáruházakat. A másikban azt, hogy az értesüléseket továbbítják-e a hatóságok felé. Ezt a választ kaptuk:
“A Magyar Posta a beérkezett ügyfélpanaszok alapján és az értékesítők napi ügyfélkapcsolati munkájából szerez tudomást azokról a partnerekről, akik nem tüntették fel szolgáltatásainkat a weboldalukon. Ugyanakkor a Posta nem köteles jelezni az ilyen tárgyú jogsértéseket az eljáró hatóságok felé. A Magyar Posta abban érdekelt, hogy valamennyi webáruház megfeleljen a kormányrendelet előírásának, egyenlő esélyeket teremtve lakóhelytől függetlenül mindenkinek, aki online rendelne.”
Extrém drágán és hosszú határidőre kínált MPL
Ahogyan az várható volt, szép számmal vannak, akik a határidő ellenére sem teszik lehetővé a Posta szolgáltatásainak igénybe vételét. A névsor hosszú, még nagy nemzetközi szereplők is találhatók közöttük. Az sem ritka, hogy az MPL ugyan szerepel a szállítási opciók között, de a Postai szolgáltatást a webshop extrém drágán és hosszú határidőre kínálja. Ezt a képernyőképet egyikük honlapján rögzítettük:
Itt arra is figyeltek, hogy ne a szállítási díjat árazzák túl, hanem a postára szállítás költségét, amire a rendelet külön nem tér ki, habár a postai GYIK erről a következőket írja:
“A csomagszállítási díjakhoz indokolatlan felárat hozzákapcsolni megtévesztő lehet, mert az a webáruház vásárlóinak az érdekeit sérti. Természetesen a kiszállításnak a Magyar Posta díjain kívüli egyéb összetevői is lehetnek (küldemény összerendezése, csomagolás, IT, utánvét stb.). Ezek a költségek továbbra is felszámíthatóak, azonban elvárás, hogy ezen költségek a Magyar Posta díjain felül jelenjenek meg, vagyis külön tételként.”
Vannak akiknek van, ami bejött
Persze azért az MPL-rők is eltérőek a vélemények, és a fórumos hozzászólások közt szép számmal vannak pozitívak is. Csányi Zoltán, a Dressa.hu vezetője többször is elmondta az Ecommerce Heti kettesben, hogy a kezdetektől dolgoznak a Postával. Ezért megkértük, hogy ossza meg velünk ezirányú tapasztalatait. A szakember összegzése az, hogy a rendelet érvénybe lépése óta nem tapasztaltak semmiféle kiszállítási vagy szolgáltatói lassulást, de a kiszállítások pontosságával sincsen alapvető probléma.
Szerinte érdemes volna inkább lehetőségként tekinteni a mesterségesen kialakított helyzetre. A Posta a kiterjedt, országos hivatali hálózatán keresztül ugyanis remek opció tud lenni például átvételi pontként. Emellett a vásárlók még mindig nagy bizalommal vannak iránta, mivel rengetegen dolgoznak a vállalatnál, így szinte mindenkinek van olyan rokona, aki postai alkalmazott.
Azt is elmondta, hogy amikor ők rövid ideig nem dolgoztak a Postával, azt több vevőjük is kifogásolta. Volt ismerős a cégnél, aki elhozta nekik a csomagot a hivatalból – ilyne egyszerű a magyarázat. Az is igaz szerinte, hogy amikor megjelentek a futárcégek, azok igyekeztek kissé negatív színben feltüntetni a Postát a webshoposok felé. Ez is az egyik oka lehet szerinte a negatív hozzáállásnak. A megrendelők és vásárlók között viszont „igenis népszerű a jó öreg állami vállalat”- tette hozzá. Annak ellenére is így van, hogy korábban azért előfordult néhány nagyobb fiaskó. Az egyik ilyen emlékezetes blama az vol, amikor az AliExpress csomagjait tömegével voltak képtelenek időben kiszállítani.
“Az újat elfogadni sosem könnyű, de jobb, ha inkább lehetőségként tekintünk a helyzetre. Nem logikus, hogy az egyik legnagyobb lefedettséggel rendelkező szolgáltatót ne használjuk” – tette hozzá Csányi Zoltán.