Az elektronikus kereskedelem erősen technológiaigényes tevékenység, ezért elkerülhetetlenül, állandó változásokkal, helyenként a korábbi megoldásokat leromboló újításokkal jár. Így lesz ez 2024-ben is. Sőt!
A zűrzavaros gazdasági helyzet és a technológia bosszantóan gyors változása – ezen belül 2023-ban a generatív mesterséges intelligencia megjelenése – megnehezíti a 2024-es év várható fejleményeire vonatkozó jóslásokat – derül ki az Elastic Path cikkéből. A nehéz gazdasági körülmények, a magas infláció és az emiatt megemelkedett hitelköltségek ellenére 2023 erős év volt az e-kereskedelemben.
A fekete péntek például az Egyesült Államokban 7,5 százalékkal magasabb fogalmat hozott az online kereskedőknek, mint 2022-ben – jelentette a CNBC. Az amerikai vevők mit sem törődve az inflációval 9,8 millió dollárt hagytak a boltosok virtuális kasszáiban. Az árérzékenyebbé vált fogyasztók jó eséllyel az internetes áruházakban találták meg a legjobb ajánlatokat.
A szakértők a következő hónapok fejleményeit találgatva nem spórolnak a jóslatokkal. A konkrét tippek mellett – amelyekből olvasóink a Kosárérték rövid híreiben találhatnak egy csokorra valót – általános jó tanácsokat is igyekeznek megfogalmazni. Az Elastic Path hétpontos listát állított össze ezekből:
- Ki kell javítani az e-boltok elrontott elemeit, például a kusza keresési lehetőséget!
- Meg kell találni az egyensúlyt a személyre szabás és az adatvédelem között!
- Ki kell használni a generatív MI kínálta lehetőségeket az e-kereskedelemben!
- A háttér-infrastruktúra elemeinek simán kell egymáshoz illeszkedniük!
- Az üzleti folyamatoknak egységesnek kell lenniük!
- A felhasználói élményen mindig lehet javítani.
- A B2B együttműködések B2B2C folyamattá bővülnek.
Az első négyet Bryan House, a hírportál vásárlási élménnyel foglalkozó szakértője fogalmazta meg a vmBlogon megjelent posztjában.
Sokat lehet javítani a kereskedelem IT-háttér kihasználásán
Az elektronikus áruházak hibáin gyakran fennakadnak a vásárlók. Például a „shop the look” kínálatban sokszor számos kattintáson kell keresztülverekednie magát felhasználónak, mire eljut a kiszemelt terméknek ahhoz a színéhez és méretéhez, amit meg szeretne venni. Az ilyen élmény enyhén szólva nem kedvez annak, hogy hűséges, visszatérő vásárlókat szerezzen az érintett webshop.
Az árukatalógusok összeállításának alapja a vállalatirányítási (ERP) szoftver lehet, amely lehetővé teszi a termékek egyéni kezelését is. Ezt kell kihasználni! Az e-kereskedők ehhez igazíthatják értékesítési stratégiájukat, és az azokhoz kapcsolódó médiakampányokat. Különösebb informatikai fejlesztés nélkül ki lehet alakítani a készleten lévő termékek legjobb árazását.
Sok márka erősíti D2C képességeit, azaz közvetlen kapcsolatát a fogyasztóval. Ezzel saját kezükbe veszik vásárlói adataik kezelését, ami találkozik a személyes adataikra egyre kényesebb ügyfeleik elvárásával. Végső soron új szintre emelkedhet a vevő, a kereskedő és a gyártó bizalmi viszonya 2024-ben. Ebbe még az is belefér, hogy valamivel szűkebbé válik a kereskedelem törzsvásárlói köre, ugyanis arról viszont jóval többet megtudhatnak a kereskedők és a gyártók. Jobban megérthetik elvárásaikat és viselkedési szokásaikat.
Alig érkezett meg, máris változik az MI
A generatív mesterséges intelligencia csak 2022 őszén lépett színre az első fecske az OpenAI ChatGPT-jének megjelenésével, ám máris továbbfejlődött. Elérhetővé váltak az egyedi GPT-k, amelyek a fejlesztő cég blogja szerint a háztartási tudnivalóktól a tudományos konzultációig egy-egy problémára fókuszálva adhatnak segítséget felhasználóiknak. Mindezt anélkül, hogy speciális kódolásra lenne szükség. Legyen szó a vásárlói élményről vagy a hirdetések optimalizálásáról, vagy a vásárlási lehetőséget kínáló oldalak megtalálásáról, az MI generálta alkalmazások jelentős hatással lehetnek arra, ki lesz sikeres az elektronikus kereskedelemben 2024-ben és ki nem.
Az e-boltok és így az e-kereskedelem hátterében lévő technológia jobb összefonása 2024-ben a korábbinál is fontosabbnak bizonyulhat. Ez a titka a rendszerek áttekinthetőségének és folyamatos fejlesztésének. Emellett minden új összetevő, például az MI beillesztését is megkönnyítheti.
Az integrált értékesítési csatornák – online, in-store, piacterek, mobilalkalmazások – megkönnyítik a vásárlást. Ha ezek jól működnek, akkor a kereskedő jutalma 2024-ben is a fogyasztók hűségének erősödése lesz. Például amikor az elektronikus áruházban megvásárolt termék átvételét ugyanazon az oldalon szervezheti meg a vevő, az joggal tartható számon a jó vásárlói élmények között.
A B2B és s B2C portálok közti különbség, 2023-ban egyre jobban csökkent. Ma már B2B2C ellátási láncokról beszélnek a szakértők.
Összességében 2024-ben az az e-kereskedő kínálja majd fogyasztóinak a legjobb kiszolgálást és vásárlási élményt, amely láthatatlanul össze tudja kapcsolni a termék gyártójától az áru átadásáig a teljes beszerzési és értékesítési láncot, legyenek azok bármilyen bonyolultak.