Alaposan fel kell kötnie a nadrágját annak, aki el akar igazodni a legjobb e-kereskedelmi platformok között, főként azért, mert mindegyik másban jó. Ez derül ki a szoftverek összehasonlításából.
Amikor valaki úgy dönt, hogy elektronikus (digitális / online) áruházat épít, a következő kérdés az, melyik standard – régi informatikusi zsargonban szólva „dobozos” – szoftvert válassza ehhez. Természetesen a platformok mindegyikének fejlesztője azt állítja, hogy az ő termékével lehet a legkönnyebben, a legegyszerűbb, leggyorsabb navigációt és fizetési lehetőségeket kínáló webshopot létrehozni a lehető legkedvezőbb áron. A végeredmény még szép is lesz.
Tény, hogy az ismert platformok között minimális különbségek vannak – derül ki Darren DeMatas e-kereskedelemmel foglalkozó szakértő cikkéből. Az Ecommerce CEO tanácsadó portálon megjelent írás szerint a sok céggel kapcsolatba kerülő tanácsadók előnye, hogy gyakorlati tapasztalatok alapján tudnak véleményt mondani a termékekről. A sajtóorgánumok, például a Forbes magazin vagy a CNN szakírói viszont sok tanácsadó véleményét figyelembe vehetik – ráadásul: elfogultság nélkül.
Az biztos, hogy ha valaki összehasonlításokat keres a platformokról az interneten, akkor a bőség zavarával kell megküzdenie. A cikkünkben idézett három listában azonban közös, hogy vannak olyan termékek az e-kereskedelmi platformok piacán, amelyek lényegében minden listán szerepelnek. Minden valamirevaló összehasonlítás ad egy rövid, egymondatos jellemzést a termékekről, és egy bővebbet, ami kicsit többet árul el a részletekről. Ugyanakkor már a rövidekből is kiderül, milyen nehéz „belőni”, hogy egy-egy platform miben a legjobb. Ugyanarról a szoftverről például így egészen más jellemzések készülnek.
Az Ecommerce CEO rövid listája:
- Shopify: a legjobb platform a startup vállalkozásoknak és a többcsatornás értékesítést végzőknek.
- BigCommerce: a nagyobb áruházak, vállalkozások legjobb szoftvere.
- Wix: a legjobb ár/érték arányú megoldás a kisebb boltoknak.
- Shift4Shop: a legjobb integrációs lehetőségeket kínáló szoftver, kiváló menedzsmenteszközökkel.
- Squarespace: a legjobb lehetőség azoknak, akik egyszerű felépítésű boltot akarnak.
- WooCommerce: a legjobb egycsatornás platform.
- Nexcess Store Buider: a tartalom vezérelte márkák és a SEO-ra koncentráló cégek legjobb platformja.
A Forbes rövid listája:
- Shopify: a legjobb platform a mesterséges intelligencia támogatására.
- BigCommerce: a legjobb megoldás az értékesítések felfuttatására.
- Wix: a legkönnyebben kezelhető szoftver.
- Shift4Shop: a legjobb szabad e-kereskedelmi platform.
- Squarespace: a legjobb eszköz a kezdőknek.
- Square Online: a legjobb megoldás a többcsatornás értékesítéshez.
- Ecwid: a legjobb tranzakciódíj-mentes megoldás.
- CoreCommerce: a legjobb eszköz a meglévő weboldalak fejlesztésre.
- WooCommerce: a legjobb WordPress plugin szoftver.
- Weebly: a legjobb ár/érték arányú platform.
A CNN rövid listája:
- Shopify: a legjobb platform a kisvállalkozásoknak.
- BigCommerce: a legjobb megoldás a B2B értékesítések kezelésre.
- Wix: a startupok legjobb platformja.
- Shift4Shop: a legjobb megoldás a SEO szempontjából.
- Squarespace: a legjobb vizuális megoldást kínáló szoftver.
- Square Online: a legjobb lehetőség a hagyományos bolttal is rendelkezőknek.
- Ecwid: a legjobb szoftver a többcsatornás értékesítésre.
- CoreCommerce: a legjobb platform a jelentések és az elemzések készítése szempontjából.
Darren DeMatas azt tanácsolja a webáruházat indítóknak, hogy ne repüljenek rá a platformok nagyon széles skálán mozgó tudására. A költségeket vegyék figyelembe az első helyen, akár havi, akár éves díjról, akár más kiadásokról van szó. A kezdőknek az ár mellett fontosak a szoftver marketing és integrációs képességei. Fontos az is, hogy olyan megoldást kell választani, amit a bolt saját erejéből képes üzemeltetni. Kerülni kell, hogy a munkatársak kénytelenek legyenek minden problémával az informatikai támogatójához fordulni. A lehető „legdobozosabb” szoftvert érdemes választani, amelynek használata nem igényel egyedi programozást. Ez a szempont szólt amellett, hogy a Shopify és a BigCommerce került a szakértő listájának első két helyére.
Meg kell teremteni a népszerű fizetési rendszerek, például a PayPal használatának lehetőségét. Erre százas nagyságrendben kínálnak lehetőséget a platformok, például a WooCommerce vagy a Shopify. A CNN szakírói felhívják a figyelmet arra, hogy a pénzügyi művelek kezelését nagyon eltérő áron kínálják a platformok. Mindegyik sokféle lehetőséget ajánl fel, ám egyik sem univerzális. Egyik sem felel meg mindenkinek.
Az ügyfélszolgálatnak folyamatosan elérhetőnek kell lennie, nem csupán a nyitvatartási időben. Az Ecommerce CEO szakértője és munkatársai tesztjeik során a Shopfyt találták ebben a legjobbnak.
A lehetőségek tehát nagyon tág határok között mozognak. Hozzáértő segítők nélkül aligha igazodnak el bennük az e-kereskedők. Ugyanakkor úgy tűnik megéri belevágni a bizniszbe. Az USA-ban 2023-ban már az online boltok eladásai képviselték az összes kiskereskedelmi forgalom 15,4 százalékát. Ez egy százalékponttal magasabb, mint 2022-ben.