Bombaként robbant a hír, hogy az Amazon csaknem 14 milliárd dollárért megvásárolja az amerikai Whole Foods bioélelmiszer-üzletláncot. Azonnal találgatások indultak minden fórumon: vajon az internetes kereskedelmi szegmens királya az egészséges élelmiszerek kereskedelmébe akar beszállni? Esetleg az üzlet- és ellátási hálózatra vetett szemet? Bizonyára mindkét megfejtés helyes.
Többek szerint az Amazon azt a stratégiát követi, hogy olyan üzletekbe fektet, amelyben saját célcsoportjai a legtöbbet költik. Ezek pedig a ruházkodás és az élelmiszerek, amelyek közül az elsőben a cég már jelen volt, most pedig a másodikba is beszállt. Ráadásul a Whole Foods vásárlói bázisa nagyjából megegyezik az Amazonéval: képzettebb, városi vagy elővárosi, nagy vásárlóerejű vevők elsősorban.
Az elemzők többsége szerint az Amazon taktikája jóval inkább a Whole Foods elosztási hálózatára koncentrál, mint az élelmiszerkereskedelemre. Szinte borítékolható, hogy az e-kereskedő a meglevő bolthálózatot logisztikai raktárként és átvételi helyként használja majd a tőle rendelt termékeknél. Egyesek azt is feltételezik, hogy az üzletek többségét átalakítják majd az Amazon Go technológiának megfelelően, ami a pénztárosok elbocsátásával és automata okoskasszák üzembe helyezésével járhat.
Az Amazonnak közvetlenül nem kell pénzt csinálni az üzletből, a lényeg a háttérben van: a Whole Foods marketingadatai, ingatlanjai és közvetlen hozzáférés a legértékesebb vevőkhöz. Az akvizíció értéke 14 milliárd dollár, ami első hallásra soknak tűnhet, valójában az Amazon tőkéjének mindössze 3 százalékáról van szó, az ugyanis több mint 477 milliárd dollár.