Az előfizetéses modelleket, különösen ezek termékalapú verzióját itthon még sokan nem ismerik, miközben külföldön már nagy népszerűségnek örvendenek. Egy hazai példán keresztül bemutatjuk, hogyan működhetnek jól. Ismerd meg Csorba Anita és az InspiKid Klub történetét!
“Több időt tölt a képernyő előtt gyermeked, mint veled? Félsz, hogy nem tudsz annyira érdekes lenni számára, mint az online világ?” – teszi fel a kérdéseket Csorba Anita, az InspiKid Klub tulajdonosa. Anita vállalkozása segítséget nyújt azoknak az elfoglalt szülőknek, akik úgy érzik, nehezen tudják felvenni a versenyt az online térrel, amikor gyermekük szabadidejéről van szó.
Anita 13 éve foglalkozik gyerekeknek szóló kreatív, digitális tartalmak készítésével. YouTube csatornát is üzemeltet, ahol közel 1000 videóból válogathatnak a nézők, az ötletekhez pedig saját webshopjából tudják beszerezni az alapanyagokat. Anita missziójának tartja a gyermekek kreativitásának fejlesztését, ezért továbbgondolta a hagyományos webshopmodellt, és megalkotta az InspiKid Klubot, hogy a kreativitás tartósan a mindennapok részévé válhasson. Napjainkban már több százezren követik munkásságát a YouTube-on és Facebookon, ezenfelül pedig az Instagram és a TikTok követőtábora is jelentős.
Hogyan működik az InspiKid Klub?
Anita 6 és 14 év közötti gyerekek számára készít kreatív fejlesztőcsomagokat, miközben a szülőknek is segít, hogy több időt tölthessenek együtt gyermekeikkel. A vállalkozás tulajdonosa előfizetésben, azon belül pedig fizikai termék-előfizetéses szolgáltatásban is gondolkodik. Anita azért választotta ezt a módszert, mert az előfizetés rendszeressége miatt az előfizető szülők képesek lesznek mindennapossá tenni a kreativitást, azaz szokásokat kialakítani a gyermekeik életében, miközben az online térben eltöltött idő is csökken. Az online kreatív csomagok havonta újulnak meg, a fizikai terméket tartalmazó, prémium kreatív csomag pedig negyedévente érkezik. A kreatív csomag nagy népszerűségnek örvend: megérkezését a gyerkőcök izgatottan várják, és amint elkészültek vele, lelkesen mutatják be Anitának az elkészült alkotásokat.
Az előfizetésen alapuló bevételi modellek mind a vállalat, mind pedig a vásárlók számára előnyösek. A vásárlónak lehetősége nyílik arra, hogy automatikusan hozzájusson olyan termékekhez vagy szolgáltatásokhoz, amelyekre időszakosan szüksége van, így megszabadul a kötelező, rutinszerű vásárlások nyűgjétől. A webshopoknál pedig ez havi ismétlődő bevételként (MRR – Monthly Recurring Revenue) jelentkezik, amely a legrosszabb időkben is életben tarthatja vállalkozást.
Hogyan találta meg Anita azokat az értékajánlatokat, melyek megannyi gyermek és szülő együtt töltött idejét teszi jobbá hónapról hónapra? Hogy megértsük a folyamatot, a Humanize Studio által tervezett előfizetésimodell-sablont hívtuk segítségül, és megkértük Anitát, töltse ki velünk az üzleti sablont.
Az Előfizetési Üzleti Modell sablon segít eldönteni, melyik előfizetési típus kapcsolódik a legjobban a vállalkozásodhoz, és segít megtalálni az induláshoz szükséges lépéseket, információt.
Hogyan kezdjünk neki?
Egy szolgáltatás megtervezése ideális esetben a vásárlók és a piac megismerésével kezdődik. Az előfizetéses szolgáltatások tervezésekor egy lépéssel tovább kell mennünk: mindenképp fontos tudnunk, melyek azok a termékek, amiket a célcsoportunk rendszeresen visszatérve vesz tőlünk. Anita e szempontból kivételes helyzetben van: mivel eleve klubtagságban gondolkodott, lehetősége volt már az elején az előfizetéses koncepcióhoz igazítani szolgáltatása értékajánlatát. Anita célcsoportja kettős, mivel a szolgáltatás a 6 és 14 év közötti gyerekeknek szól, azonban őket szüleiken keresztül éri el, akik szerinte jellemzően 35 év feletti, tudatos, városi nők vagy férfiak, akiknek gyerekük van.
Ha megvan a célcsoportunk, a következő lépés a helyzetük megértése, különös tekintettel a fájdalompontjaikra. Érdemes feltérképeznünk, mi akadályozza őket céljaik elérésében, mik az elakadásaik, félelmeik, vagy éppen mi az, amit kockázatosnak tartanak. Bár elsőre bonyolultnak tűnhet, ezeket a kérdéseket könnyebb megválaszolni, mint hinnénk: csupán meg kell ismerni közelebbről a célcsoportunkat. Anitáék beszélgettek a célcsoporttal (a szülőkkel) saját helyzetükről, és arra jutottak, a legtöbb szülőnek nehézséget okoz kontrollálni a gyermeke “kütyühasználatát” és az online térben eltöltött idejének mennyiségét (a kütyüzés hozzájárul az együtt töltött, minőségi idő lecsökkenéséhez is). A szülők lelkiismeretfurdalást és tehetetlenséget éreznek, mert ötlettelennek érzik magukat, és úgy gondolják, az egyébként is szűkös minőségi időkeretet képtelenek jól kihasználni. Összességében nem érzik azt, hogy versenybe tudnának szállni az online kütyükkel és játékokkal, ami egyeseknek különösen nagy fájdalmat okoz, vagy egyenesen kudarcélményt jelent.
El is érkeztünk a fájdalomcsillapítás szakaszába, ahol azt kell eldöntenünk, hogyan tudjuk a feltérképezett fájdalmakat csökkenteni, vagy éppen kiiktatni. Ha ez nem lehetséges, tegyük fel magunknak a kérdést: hogyan tudjuk megkönnyíteni a vásárlók életét? Miként tudjuk csökkenteni a félelmeiket, bizalmat építeni? Az InspiKid a felmerült nehézségekre először is megértő kommunikációval reagál: elismeri a szülők nehéz helyzetét, és azt üzeni: nem vagy rossz szülő, amiért sokat dolgozol, és kevesebb idő jut a gyerekedre.
A fájdalomcsillapítás után következhet a vágyak és nyereségek azonosítása, vagyis a kívánt végeredmény és olyan értékek felismerése, amire előfizetéses szolgáltatásunkkal megoldást tudunk kínálni. Hogyan tudja a szolgáltatásunk hozzásegíteni a célcsoportunkat ahhoz, hogy boldogabb, egyszerűbb, sikeresebb vagy tartalmasabb életet éljenek nap mint nap?
Anita úgy vélte, a szülők annak örülnének a legjobban, ha gyermekük szemében mint “jófej szülő” jelennének meg, akik az offline, képernyőn eltöltött időn kívül szeretnének kapcsolódni gyermekeikhez. A csomagba ezért olyan tartalmakat tett, amiket a gyerekek a szülőkkel közösen nézhetnek át: például kreatív feladatlapokat, vagy ismeretterjesztő anyagokat. A havonta megújuló tartalom rendszeressé teszi a kreatív gondolkodást a gyerekek életében, ezáltal képességeik fejlődnek, a szülők pedig elégedettek.
Az alábbi három terület (célcsoport felderítése, megismerése, és megoldás nyújtása) csupán a működőképes előfizetéses modell kialakításának a kezdete. Ahhoz, hogy valóban célcsoportunk igényeire szabva tudjunk szolgáltatást tervezni, az előbbieken túl szükséges megismernünk, mitől leszünk hitelesek vásárlóink szemében, milyen elemekből épül fel a márkaidentitásunk (amivel igazán azonosulni tudnak), hogyan kezeljük és hogyan tartsuk meg ügyfeleinket hatékonyan, és hogyan árazzunk profitábilisan. Mindezt úgy, hogy a folyamat végén ügyfeleink is elégedetten távozzanak, hogy aztán újra és újra visszatérhessenek hozzánk. Megszerezni és megtartani a vásárlóinkat mindig kihívást jelent, azonban egy gondosan megtervezett előfizetéses modellből egyaránt profitálhat a vállalkozás, és a vásárló is – méghozzá hosszútávon.
Anita ezt már megoldotta: alaposan megtervezett előfizetéses szolgáltatásának hála egyre több gyermek és szülő képes felvenni a versenyt az online világgal, miközben elsajátítják a kreatív gondolkodást, és átélik a közös szórakozás örömét.
Mi az előfizetési modell?
Az előfizetéses üzleti modellben a vásárlók heti, havi vagy éves díjat fizetnek a termékeidért vagy szolgáltatásaidért, és bizonyos idő elteltével megújíthatják előfizetésüket. Ez a keretrendszer lehetővé teszi a meglévő vásárlói bázisok jobb kihasználását oly módon, hogy állandó bevételt hozunk létre.
Ha te is megnéznéd, hogyan tudsz termékértékesítés mellett előfizetést kialakítani, próbáld ki a Humanize studio ingyenes előfizetésimodell-sablonját! A sablont innen tudod letölteni.