A keresés és az ehhez kapcsolódó autocomplete elég evidens funkciók, amennyiben termékkeresésről van szó – az viszont már kevésbé egyértelmű, hogyan könnyíthetjük meg ezek segítségével a felhasználó vásárlási folyamatát és navigációját az oldalon.
A keresőmező nem más, mint egy – általában a webshop tetejére pozicionált -szövegdoboz és egy ehhez kapcsolódó keresés gomb. Nyilván annak is megvan a jelentősége, hogy ezt hová és milyen formában helyezzük el, de ami ez esetben igazán érdekessé teszi a funkciót, az a gépelés, vagy esetleg már belekattintás hatására megjelenő doboz, amely alapesetben a javasolt kulcsszavakat és keresési javaslatokat tartalmazza.
A keresőmező funkciójáról, valamint az ezt használó felhasználók e-kereskedelmi jelentőségéről nemrég írtunk. Ebben a cikkben lehet továbbá tájékozódni a kereső találati oldalán használható funkciókról – viszont az ezt megelőző lépésnek, a keresőmező használatának fontosságát sem szabad elhanyagolni.
A keresőmező több szempontból is hálás elem. Semmilyen elköteleződést nem feltételez, általában nem szükséges regisztrálni vagy belépni a használatához, és segíti a tájékozódást a webáruház termékei és egyéb tartalmai között. Mivel emellett sok esetben az első benyomások egyike is egy adott oldalon, érdemes betekintést nyújtani vele abba, hogy mennyire felhasználóbarát élményre számíthat a vásárló a továbbiakban. Ezzel kapcsolatban már készítettünk korábban egy összefoglalót, alább pedig szeretnénk kiegészíteni, felfrissíteni ezt a felsorolást néhány hazai példa segítségével.
A megjelenő listában lehetőség van több, különböző típusú javaslatot megjeleníteni. Ezek lehetnek keresési kulcsszójavaslatok, konkrét termékek, más hasznos tartalmak az oldalon, például cikkek, vagy akár termékkategóriák is. Akárhogy is döntünk, ezeket érdemes a listában vizuálisan is egyértelműen elkülöníteni, az esetleges félrevezetés és negatív felhasználói élmény elkerülése érdekében. A GRoby webshopban például – ahogy a lenti példán is látszik – egyértelműen elkülönülnek az ajánlott keresési kulcsszavak, az ajánlott termékek és a kategóriák.
Az IKEA webáruházában vizuálisan máshogy működik az elkülönítés, mégis hasonlóan egyértelmű. Ebben az esetben egy egyszerű lista nézetet látunk, viszont a listaelemek elejére beszúrt, letisztult ikonok vagy termékképek segítségével lehet megkülönböztetni az adott találati javaslat típusát. Bármelyiket is választjuk, a lényeg, hogy minél több javaslat álljon a user rendelkezésére – azzal az alap feltétellel, hogy nem szabad zsúfoltság érzetet, zavart kelteni velük. Minél egyértelműbbek a megkülönböztetések, annál egyszerűbb lesz eldönteni, hogy mire kattintson a vásárló a javasolt találati listán. Ugyanígy egy esetleges félreértés sem célravezető, hiszen amennyiben egy ajánlott kulcsszó azt a benyomást kelti a felhasználóban, hogy ezt a terméket meg fogja találni a webshopban, holott ez nincs így, a csalódottság érzése esetleg megszakítja a teljes vásárlási útvonalat.
A javasolt termékkategóriák feltüntetése az oldalon történő navigációt segítheti elő, valamint további böngészési kedvet hozhat egy olyan látogató számára, aki esetleg nem konkrét elképzeléssel nyitotta meg a szóban forgó webshopot – erre a kifli.hu-n láthatunk jó példát. Viszont itt is érdemes odafigyelni arra, hogy ne legyen félrevezető a vásárló számára a kategória felbukkanása, ne navigáljon el olyan irányba, amely adott esetben szintén csalódottságot kelthet benne.
A gyors vásárlást elősegíti az is, ha már a searchbox keresési találatai közül a kosárba lehet helyezni termékeket, így elkerülve a termékoldalra kattintást. Ezt csak tetézi, ha a kosárba kerülő mennyiséget is lehet növelni és csökkenteni ebben a nézetben. Az előző ötlettel ellentétben ez inkább a tudatos vásárlóknak kedvezhet, akik akár visszatérő, rendszeres vásárlásukat szeretnék minél gyorsabban elvégezni. Erre például a Rossmann webshopján is lehetőség van – és ahogy a lenti példán is látszik- érdemes az akciós árakat is kiemelni, kifejezetten a fent említett tudatos vásárlók érdekében.
Az, hogy végül melyik ötlet vagy ötletek mellett döntünk, nagyban függ a célcsoport vásárlási szokásaitól, így kiemelten javasolt user experience (UX) kutatást végezni egy ilyen típusú döntés meghozatala előtt.