A kiterjesztett valóság (AR) adta e-kereskedelmi lehetőségekről nemrégiben már írtunk itt a Kosárérték.hu oldalain. Több nagyvállalat is használ már AR-t értékesítéstámogatási céllal, de az IKEA svéd bútoróriás igazi úttörő a témában, ahogy a cégtől ezt technológiai területen már megszokhattuk. Az Apple-lel együttműködve és az új iOS-verzió megjelenésére időzítve most olyat léptek, ami alapjaiban változtathatja meg mindazt, amit az internetes vásárlásról gondoltunk.
Az IKEA Place mobilalkalmazás képes arra, hogy a bútorvállalat termékeit az ARKit technológiájának segítségével (az IKEA az alkalmazás alapjául szolgáló szoftver fejlesztésésében is részt vett) elhelyezze bármilyen térben, amit előtte az iPhone vagy iPad készülék kamerája feltérképezett. Vagyis:
Lefotózhatjuk a nappalink üres sarkát és abba beleilleszthetjük a kiválasztott kanapét. Méghozzá úgy, hogy az valós méretű, megközelíthető, körbejárható, árnyéka és a rajta tükröződő fények a valóságos környezettel igazi összhangban állnak.
Tehát nem csupán egy egyszerű képet teszünk rá egy másik képre. Egy 3 dimenziós, reszponzív modellt helyezünk el a valós térben, ami pontosan olyan kapcsolatban áll azzal, mintha igazi lenne. Megközelítve látjuk az anyag részleteit és textúráját, sőt azt is megfigyelhetjük, hogy mekkora és milyen sötét árnyékot vet az adott fényviszonyok között. A dolog élő és valósághű, a kamera élőképét nézve mozoghatunk körülötte, természetesen bármely pillanatban készíthetünk róla állóképet és persze ezt meg is oszthatjuk barátainkkal. Ráadásul a kanapé elé nyugodtan odatehetjük a lábtámaszt és a dohányzóasztalt, több objektummal is remekül működik.
Az egész applikáció teljesen gördülékenyen és olajozottan működik, semmi szaggatás, semmi várakozás, csak a nagybetűs Felhasználói Élmény.
Az IKEA Place eget rengető, de nem előzmények nélküli. A svéd cég évek óta készít 3 dimenziós modelleket bútoraiból, a katalógusokban látható elemek jelentős része sem hagyományos digitális fénykép, hanem renderelt, árnyékolt és fényelt modell. Az IKEA korábban a virtuális valóság (VR) terén is jelentős előrelépéseket tett, amikor megalkotta a virtuális konyhatervezőjét, aminek segítségével megtervezett új konyhánk VR-szemüveg használatával bejárható. A Place és az AR azonban ezekhez képest teljesen más, hiszen nem kell hozzá semmilyen különleges felszerelés, csak egy okostelefon és egy ingyenes alkalmazás, tehát többmilliárd ember számára hamarosan elérhető lehet.
Mivel az összes ARKites alkalmazás futtatásához iOS 11-re van szükség, így szükséges lesz az eszközök frissítése, azonban az IKEA Place jelenleg csak az USÁ-ban és Kanadában érhető el, ezért a magyar App Store-ban egyelőre hiába keressük.
Az IKEA szerint az augmented reality hatalmas változást hoz a bútoriparban és az e-kereskedelemben egyaránt. A kérdés szerintük nem az, hogy ez bekövetkezik-e, csak az, milyen gyorsan. Szerintük ha más cégek is követik a példájukat, és a technológiát úgy adaptálják, hogy ahhoz ne kelljenek különleges eszközök, az átalakulás gyors és átfogó lesz. Főleg ha a termékekkel a felhasználó képes tényleges interakcióba kerülni, és azt a saját szemével láthatja, az lesz az igazán nagy dobás.