Az e-kereskedelem fejlődése és növekedése töretlen volt az elmúlt évtizedben, egyre több termék talált gazdára az online térben. Ezzel egy időben azonban az iparág is rendre nagyobb karbonlábnyomot hagyott maga után. Az online kereskedelem komoly hatással van környezetünkre, éppen ezért nem mindegy, megteszünk-e mindent annak érdekében, hogy minél kisebb ökológiai kárral járjon tevékenységünk.

De melyek azok az apró, első pillantásra talán jelentéktelennek tűnő változtatások, amelyek révén e-kereskedőként tudatosan tehetünk valamit a környezetvédelemért? Bár a hagyományos boltoknál valóban kisebb az e-kereskedelem ökológiai lábnyoma, ez azonban még nem jelenti azt, hogy nem kell foglalkoznunk azzal a kérdéssel, hogy mit tehetünk üzleti folyamataink zöldebbé tételéért.

Mi is pontosan a zöld e-kereskedelem?

A zöld e-kereskedelem azt jelenti, hogy az online kereskedelmi folyamatok során a környezetre gyakorolt hatásunkat igyekszünk minimálisra csökkenteni. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklése szempontjából máris több lépést tett az e-kereskedelem, hiszen:

  • megspóroljuk a vásárlás helyszínére történő személyes utazást,
    a termékek boltba szállítása során keletkező kibocsátást,
  • a bizonylatok és számlák nyomtatását az eladás helyén (Position of Sale),
    az ezekhez szükséges nyomdaipari termékek legyártását.

Az e-commerce iparágnak azonban a fentiek ellenére sem árt odafigyelni arra, hogyan tehetnek ezeken túl is a környezetvédelem érdekében – különösen, amikor az egyre klímatudatosabb, fiatalabb generációkat próbálják megszólítani.

A Greta Thunberg generáció tagjai, akik többek között az Extinction Rebellionhoz hasonló, radikális klímavédő mozgalmakat is létrehozták, egyértelműen kifejezésre juttatják, hogy számukra korántsem mindegy mit teszünk a környezet védelme érdekében. De hogyan vehetünk fel zöldebb szokásokat? Íme néhány tipp ahhoz, mire ügyeljünk, ha el akarjuk nyerni az igazán klímatudatos fogyasztók szimpátiáját.

Környezetbarát termékek árusítása

A környezettudatosan előállított termékek kereskedelme során a gyártás és logisztika minden lépésének is környezettudatosan kell történnie. A zöld márkák listáján megtalálható az összes brand, aki elkötelezte magát a környezetvédelem mellett, de számos ilyen jellegű kezdeményezés is indult mostanában.

Ezen termékek gyártói továbbá földrészről földrészre és országról országra különböző szövetségekbe tömörülnek. Erről többnyire megfelelő tájékoztatást is adnak annak érdekében, hogy a lehető legjobban kihasználják a zöld kommunikációban rejlő lehetőségeket. Azokat a cégeket szokták a nem túl pozitív “greenwasher” kifejezéssel illetni, amelyek ezt a kommunikációt kissé túlzásba viszik.

A kiszállítási mód

A legkomolyabb károsanyag-kibocsátást a házhoz szállítás jelenti, éppen ezért nem csoda, hogy környezetvédelmi szempontból talán a legfontosabb lépésről van szó. A jelenségre rávilágító kereskedők egyik úttörője az Amazon volt, amely a Prime Air drónos megoldásával az utóbbi években egyre nagyobb szeletet hasít ki az utolsó mérföldes házhozszállítások piacából.

Az elektromos meghajtásnak köszönhetően a drónok szinte teljes egészében feltölthetőek megújuló energiaforrásokból, és a kiszállítás közben keletkező károsanyag-kibocsátás is minimálisnak mondható. A drónos kiszállítás azonban nem minden áru vagy termék esetében vethető be – elég ha csak a súlybeli korlátozásokra gondolunk, vagy arra, hogy bizonyos területeken egyáltalán nem megengedett drónok használata.

Az aznapi kiszállítás szintén az Amazon Prime által népszerűvé vált szolgáltatás, és annak ellenére, hogy nagy az igény rá, rendkívül környezetszennyező. Több lehetőségünk is rendelkezésre áll a probléma feloldására:

  • egyrészt nyilvánvalóvá kell tennünk, hogy az aznapi/következő napi szállítás mekkora ökológiai lábnyommal jár, de vállalva a költségek megtérítését, ingyenes kiszállítást is felajánlhatunk cserébe a vásárló türelméért.
  • kereshetünk olyan, megújuló vagy környezetbarát házhoz szállítási módokat, mint az előbb említett drónos vagy a biciklis futárral történő szállítás, amelyek révén minimalizálhatjuk a környezeti károkat.

Hatékony csomagolás újrahasznosított anyagokból

A biológiailag lebomló és az újrahasznosított anyagok felhasználása a csomagolás terén már egy komoly elvárás a vásárlók részéről. Nem árt azonban még ennél is nagyobb hangsúlyt fektetni ennek tudatosítására, amelyet jól kommunikálhatunk a potenciális vásárlók felé is.

Beszéljünk nyíltan a környezetvédelmi megfontolásainkról

Mint minden céges kommunikáció esetében, a környezetvédelem során is az a legfontosabb, hogy felelősségteljesen és átláthatóan vezessük be az intézkedéseket. A modern eszközök segítségével könnyedén kiszámolhatjuk karbonlábnyomunkat, és ennek tudatában megfelelően kommunikálhatunk a környezetvédelmi célkitűzéseinkről.

Fontos felelősségünk, hogy a kevésbé környezettudatos vásárlóinkat is a helyes irányba tereljük, és változtassuk zöldebbé fogyasztási szokásaikat. Egy megfelelően összeállított folyamatábrával finoman rá tudunk világítani arra, hogy milyen intézkedéseket vezettünk be tevékenységünk során a környezet védelme érdekében.

Használjunk kevesebb papírt

A papírfelhasználás csökkentése nemcsak az e-kereskedelemben, de szinte az élet minden területén alapvető fontosságú. A világon évente 399 millió tonna papírt használunk fel, nagyon sok olyan esetben is, amikor már ésszerűen helyettesíthető lenne elektronikus megoldásokkal.

A számlák, garancialevelek és egyéb, a tranzakció folyamán létrejövő dokumentumok kinyomtatása helyett manapság már választhatunk tisztán elektronikus megoldásokat, de szinte a teljes üzleti tevékenység során törekedhetünk a digitalizációra. A papír nélküli működés annak ellenére is zöldebb megoldás, hogy mára már a Föld teljes energiaszükségletének 1 százalékát az adatközpontok teszik ki.

Vezessük be a sötét módot weboldalunkon

A sötét mód különösen nagy népszerűségnek örvend a mobilfelhasználók körében, de szinte bármilyen felületen bevezethető. A lehetőség már adott, hogy a közösségi oldalakon, vagy a böngészőben is beállíthassuk sötét módot, amellyel energiát és üzemidőt spórolhatunk meg laptopról vagy asztali számítógépről érkező felhasználóink számára is.

Az energiatakarékosságon túl további érv a sötét mód mellett, hogy lényegesen jobban kíméli a vásárlók szemét is, így hatékonyabb felhasználói élményben részesülnek, mindemellett pedig környezetvédelmi szempontból is tettünk valamit a fenntartható fejlődés érdekében.