Online versenytárselemzés: így csináld lépésről-lépésre

Online versenytárselemzés: így csináld lépésről-lépésre

Az online bevásárlás lassan már évtizedes múltra tekint vissza hazánkban, azonban az igazi fellendülést a koronavírus-járvány miatti korlátozások hozták el számára. Napjainkban egyre több élelmiszerbolt vállal házhozszállítást, a kisebb családi vállalkozásoktól a multinacionális hipermarketekig.

A verseny kifejezetten nagy az online térben és nem valószínű, hogy a közeljövőben csökkenne a kereslet a szolgáltatás felé. Mindenki a találati lista élére vágyik, hiszen egy előkelő pozíció hosszú távon kecsegtet magas organikus forgalommal. Bejegyzésünk ezt a témakört igyekszik körbejárni: egy rövid versenytárselemzés keretében megnézzük, kikkel kell versenyeznünk, milyen lehetőségeink vannak, és mire kell figyelnünk, ha a találati lista élmezőnyébe vágyunk az online bevásárlás témakörében.

A versenytárselemzés lépései

A versenytárselemzés egy többlépcsős, egymásra épülő folyamat, ahol minden lépésnek megvan a maga szerepe és fontossága.

  • Első a versenytársak azonosítása. Biztosan vannak elképzeléseid, hogy kikkel kell felvenned a versenyt az élelmiszerpiacon. Még ha ezek valószínűleg többségében helytálló megállapítások is, egy-egy célzott Google keresés bármikor tartogathat meglepetéseket.
  • Ha a versenytársakat meghatároztuk, a következőkben minél több hasznos információt kell összegyűjtenünk róluk. Milyen kulcsszavakra építik fel SEO stratégiájukat, honnan származik organikus forgalmuk vagy milyen tartalom található weboldalaikon.
  • Végül pedig backlink profiljuk, azaz az oldalukra mutató hivatkozások elemzése szolgálhat értékes adatokkal.

A versenytárselemzés végső célja saját stratégiánk felépítése, így minden lépést kellő körültekintéssel kell elvégezni. Fel kell fedezni versenytársaink erősségeit ugyanúgy, mint gyengébb pontjait. Mi az, amit tanulni tudunk tőlük, milyen területeken nem érdemes (egyelőre) versenyezni velük, illetve hol tudunk lépéselőnybe kerülni? Nézzünk is meg kicsit közelebbről!

Hogyan azonosítsuk versenytársainkat?

Az élelmiszer-kereskedelem témakörében szinte mindenki tud legalább öt olyan vállalatot, amelyek piacvezetőknek számítanak. Azonban közel sem biztos, hogy a megállapítás helytálló az internetes kereskedelem vonatkozásában, hiszen nem ugyanazokkal versenyzünk offline, mint online.

Online versenytársainkat a megfelelő kulcsszavak alapján tudjuk megtalálni, amelyek meghatározásában két szempont lehet nagy segítségünkre. Egyik a keresési mennyiség, amely azt mutatja meg, hogy havonta mennyi felhasználói lekérdezés érkezik az adott kulcsszóra. A másik pedig a kulcsszó nehézsége, ami lényegében arra utal, hogy mekkora rá a verseny. Így jelen témakör két legrelevánsabb kulcsszava az „élelmiszer házhozszállítás” és az „online bevásárlás”. Mind a kettőre nagy a verseny és több ezer keresés érkezik rájuk havonta.

Az organikus találati lista az „élelmiszer házhozszállítás” kulcsszóra így alakul:

Online versenytárselemzés: így csináld lépésről-lépésre

Az „online bevásárlás” kifejezésre pedig így:

Online versenytárselemzés: így csináld lépésről-lépésre

Hogyan alakult a találati lista az elmúlt időszakban?

A vizsgált kulcsszavakra érkező felhasználói lekérdezések száma a tavalyi évben két alkalommal volt kiugróan magas: márciusban (ekkor toronymagasan), illetve novemberben – abban a két hónapban, amikor a járványhelyzet miatti aktuális korlátozások bejelentésére sor került.

Az elmúlt másfél év eseményei erőteljesen befolyásolták a találati listát. Az Auchan, a GRoby vagy a CBA Príma amellett, hogy sok éve elindította házhozszállítási szolgáltatását, a SEO-ra is nagy hangsúlyt fektetett, hiszen már jó ideje az élmezőnyben szerepelnek, jelentős forgalmat generálva az organikus keresésekből.

Online versenytárselemzés: így csináld lépésről-lépésre

A Tesco versenytársai közül elsőként indította el házhozszállítási szolgáltatását, korábban mégis elsősorban a „Tesco online” és hasonló kulcsszavakra rangsorolt előkelő helyeken. Valószínűleg szolgáltatási területük bővítésével együtt fontosnak tartották a további kulcsszavakra való optimalizálást is, hiszen az „online bevásárlás” kifejezésre idén tavasszal jelentek meg a találati lista elején, ahol azóta is őrzik vezető helyüket. A legnagyobb organikus forgalmat azonban még mindig a „Tesco-specifikus” keresések hozzák számukra, mint a „tesco bevásárlás”, a „tesco webshop” vagy a „tesco házhozszállítás”.

A Kifli.hu Csehország egyik legnagyobb kereskedelmi vállalataként kezdte meg működését 2019 végén Magyarországon is. Nagy reményekkel szállt be egy kiélezett versenybe, ahol nem okozott csalódást. Nem csak a legrelevánsabb keresések találati listájában foglal el jó helyet, hanem különböző kulcsszavak, mint a szállítás, ételfutár vagy online vásárlás is szép számban hozzák számára a látogatókat.

Online versenytárselemzés: így csináld lépésről-lépésre

A Netpincér szintén új szereplő a piacon: a tavalyi év végén indított NetPincér market az elsősorban „élelmiszer házhozszállítás” kulcsszóra optimalizált (erre utal az URL is), majd folyamatosan lépdelve felfelé a találati listán foglalta el jelenlegi vezető pozícióját.

A ROKSH pedig egy magyar startup, ahol nem saját termékeik, hanem a legnagyobb online élelmiszerboltok kínálatából (akár Tesco vagy GRoby) válogathatunk. Tekintettel arra, hogy az idei évben együttműködést kötöttek a házhozszállítást saját tevékenységként nem végző Aldival, az „Aldi házhozszállítás” kulcsszó szállítja organikus forgalmuk egy jelentős részét.

Milyen backlink profillal rendelkeznek a versenytársak?

Röviden: erőssel, ahogy ezt a következő táblázat is szemlélteti.

Domain Domain Hitelesség (1-100) Hivatkozó domainek száma Backlinkek száma Kulcsszavak száma Havi organikus forgalom
netpincer.hu 72 1208 2 404 934 24 371 346 396
tesco.hu 69 2 194 265 598 135 263 946 924
auchan.hu 63 1 260 182 587 21 884 347 697
coop.hu 54 637 1 935 721 6 667 32 657
kifli.hu 48 423 2 025 22 800 18 660
groby.hu 43 342 9 299 14 322 21 506
roksh.com 18 80 52 264 13 590 6 694

Nem csak a hivatkozó domainek és backlinkek száma, hanem azok minősége is kiemelkedő. Az elmúlt időszakban rendre témát szolgáltatott az online bevásárlás, így nem csak a legnagyobb, magas hitelességgel rendelkező internetes portálokról, hanem bizonyos tájékoztató jellegű (például külföldi egyetemistáknak szóló) oldalakról származó linkek is mutatnak rájuk. Emellett különböző katalógusok és receptgyűjtemények hivatkozásai is erősítik nemcsak a főoldalukat, hanem egyes termékoldalaikat egyaránt.

Hogyan kerülj a találati lista elejére?

A legfontosabb, hogy reális célokat tűzzünk ki magunk elé. A fentebb vizsgált két kulcsszóra nagyon nagy a verseny, kifejezetten erős mezőnyben. Ha szeretnél a találati lista elejére kerülni, nem biztos, hogy elsősorban ezekre a kulcsszavakra kell stratégiát építened.

Legyen egy megfelelően felépített weboldalad!

A weboldal technikai felépítése SEO szempontból is nagyon fontos. Hiába vannak rajta egyedi tartalmak és kiváló termékek, ha rossz technikai beállítások miatt a Google nem tudja megfelelően feltérképezni, akkor a felhasználókhoz sem fog eljutni. Olyan fontos a jó weboldal, mint egy hegedűművésznek egy mesterhegedű vagy egy autóversenyzőnek a gyors versenyautó.

SEO szempontból nem elsősorban a dizájnon van a hangsúly (bár a visszafordulási arány csökkentése szempontjából jelentőséggel bírhat), sokkal inkább a sebességen és a technikai optimalizáláson. Annak vizsgálatára, hogy egy oldalt mennyire kedvel a Google algoritmusa, kiváló módszer a PageSpeed Insights. Az eszköz nagy előnye nemcsak az, hogy a felhasználói élményt szem előtt tartva értékeli az oldal teljesítményét és méri az úgynevezett Core Web Vitals értékeket, hanem javaslatokat is megfogalmaz a teljesítmény javítására és jelzi a fejlesztendő területeket.

Készíts magas minőségű tartalmat!

A nagy üzletláncok már rendelkeznek egy elismert branddel. Nem feltétlenül szükséges a hitelességüket igazolni: az évek alatt bárki meggyőződhetett szolgáltatásuk minőségéről.
Egy tartalmas, informatív és színvonalas blog vezetése jelenthet olyan nüanszot, amellyel képes lehetsz versenybe szállni. Mivel az online élelmiszer rendelés Magyarországon még mindig viszonylag újkeletű dolog, a témában készült, hasznos információkat tartalmazó tartalmak felkelthetik potenciális vásárlóid érdeklődését. A tartalommarketing azonban precíz előkészítést és tervezést igényel, amiben célszerű egy SEO ügynökség segítéségét kérned, hogy ne csak érdekes, hanem egyben releváns tartalommal tudj megjelenni.

Hangsúlyozd szolgáltatásod különlegességét, sajátosságait!

A vizsgált kulcsszavakra minden üzletlánc szeretne a találati lista elején lenni. Azonban, ha a szolgáltatásod bármiben is egyedi – legyen kézműves, hazai, vagy bio -, akkor érdemes hangsúlyt fektetni rá és optimalizálásnál is szem előtt tartani.

Megoldás lehet a lokális SEO, azaz a helyi keresőoptimalizálás is. Ennek a lényege, hogy kifejezetten egy adott területre fókuszálunk az optimalizálás során. Például, ha plusz kulcsszóval specifikáljuk lekérdezésünket, és az „online bevásárlás kaposvár” összetételre keresünk, akkor az organikus találati lista első helyén a Netdiszkontot, egy kifejezetten Kaposvárra szállító online szupermarketet találjuk.

Egy Google keresésnél a keresőmotor figyelembe veszi aktuális lokációnkat is. Azaz, ha esetünkben Kaposvárról indítunk lekérdezést, akkor a földrajzi helyzetünk befolyásolni fogja a találatokat és jó eséllyel érhetünk el hasonló eredményt, mint amikor a Kaposvár szóval pontosítottunk.

Szerezz minél több, az oldaladra mutató hivatkozást!

Versenytársaid erős, jó minőségű backlinkekkel rendelkeznek, így számodra is elkerülhetetlen lesz ezek megszerzése. A backlinkek az egyik legfontosabb rangsorolási szempontok, ezért neked is szükséged lesz egy linkszerzési stratégiára. Nemcsak a linkek száma, hanem azok minősége, de még a horgonyszövegek megfogalmazása is számít. A stratégia kidolgozásával szintén érdemes egy SEO ügynökséget megbíznod, de pár tippet az általánosság szintjén azért számba vehetünk.

  • Az online bevásárlás továbbra is felkapott téma. Ha vannak jó minőségű, szakmai tartalmaid, érdemes lehet a vendégposztok lehetőségének keresése.
  • Egyszerre szerezhetsz hivatkozásokat és értékeléseket, ha támogatsz valamilyen eseményt vagy segítesz valamilyen rendezvény lebonyolításában.
  • A linkkatalógusokkal óvatosan kell bánni, hiszen a Google bünteti ezek visszaélésszerű használatát. Azonban léteznek olyan, magas hitelességű oldalak, amelyekre bekerülve javíthatod oldalad pozícióját.

Összegzés

Az online bevásárlás terén kétségkívül nagy a verseny, de mivel egyre növekszik a piaca is, így jócskán tartogat még lehetőségeket. A mezőny erős, ezért nem feltétlen a legnehezebb kulcsszavakra érdemes fókuszálni új belépőként. Minden üzlet és minden versenyhelyzet más és más, ezért mindig az adott eset dönti el, hogy mi szükséges ahhoz, hogy sikeresek lehessünk az online térben. Mindenesetre, egy jól felépített SEO stratégiával lépésről lépésre haladva juthatsz feljebb a találati listában, bárhol is állsz jelenleg, és jelentős mértékben növelheted oldalad organikus forgalmát.

mm
Szesztay Péter

Online marketing szakember, a BP Digital SEO ügynökség társtulajdonosa és ügyvezetője. Az online marketing mellett vállalkozás- és üzletfejlesztéssel foglalkozik - a Hiventures kockázati tőkealap mentoraként segíti innovatív vállalkozások fejlődését.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!