A jó webáruházakat azt különbözteti meg a rosszaktól, hogy magasabb forgalmat érnek el. Eddig egyszerű a dolog. Az internet virtuális terében azonban egyebek mellett titokzatos algoritmusok is befolyásolják a sikert. Ez a webáruház indításhoz nyújtott muníciócsomagunk ötödik tétele.
A webáruházak nem egyszerű weboldalak. Önálló, automatizált üzleti egységek, amelyek jó működés esetén profitot termelnek a tulajdonosnak. Olyanok, mint egy jó értékesítő szakember. A webáruház minősége az internetes kereskedelemben döntő tényező lehet. Egy jó webáruházzal óriási előnyre tehet szert a tulajdonosa versenytársaival szemben. Egy rossz minden erőfeszítését hiábavalóvá teheti.
Ez is érdekelhet
- Nem titok, hogyan kerülhető el, hogy a megálmodott webshop rémálommá váljon
- Milliókba kerül egy webáruház, de okos gazdálkodással kézben tarthatók a kiadások
- A webáruház építése kicsit tudomány, kicsit művészet, de kicsit önkifejezés is
- Old School módon kommunikálnak, de az innovációkkal kacérkodnak a webshopok
A Shoprenter webáruház platform kézikönyve igyekszik feltárni, miben erősebb egy jó webáruház, mint egy rossz. Ezt vettük alapul az alábbiakhoz.
A jó webáruház egyszeregye pofonegyszerű
Tegyük fel, hogy egy frissen indított elektronikai eszközöket áruló webáruház elsősorban fizetett keresőhirdetésekkel szerzi látogatóit számos kulcsszavára hirdetve. E keresőhirdetések átlagos költsége mondjuk 40 forint. A kérdés az, hányan fognak vásárolni az így szerzett látogatókból? Szakmai zsargonban fogalmazva mekkora a konverziós ráta?
Alapszabály, hogy kétszázalékos ráta, azaz 100 látogatóból kettő tényleges vásárló már jónak mondható. A példában ez azt jelenti, hogy minden 50. látogató fog pénzt költeni a webáruházban. Ez 40 x 50, azaz 2000 forintba kerül. Ugyanakkor egy vagy fél százalékos konverziós ráta esetén a költség 4000 vagy 8000 ezer forint lenne.
A tanulság: bármilyen hatékony is a használt marketing eszköz, bármilyen jól kivitelezett is egy marketing kampány, dupla akkora konverziós ráta mellett fele annyiba kerül egy-egy vevő.
Ha veszünk egy webáruházat, amelynek átlagosan tíz forintjába kerül egy látogató, havonta 30-an vásárolnak rajta átlag 5000 forint értékben és magyar szinten átlagosnak mondható egyszázalékos a konverziós rátája, akkor a boltnak 30 ezer forintba került ez a 30 vevő (ez csak a marketingköltség), ami 150 ezer forint árbevételt hoz.
Egy jól átgondolt, értékesítés növelő funkciókkal ellátott webáruházzal az egy százalék felvihető két-három százalékra is, ami felére-harmadára csökkenti a 30 ezer forintos kiadást.
Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped ügyvezető igazgatója:
”Azért érdemes belevágni, mert most már elérhetőek olyan modern logisztikai szolgáltatók, melyek a teljes logisztikai folyamatot képesek kezelni az érkeztetéstől, a tároláson és a csomagoláson át a kiszállításig. Sőt már elérhető csomagolásmentes kiszállítás is, ami már önmagában megkülönböztető versenyelőnyt jelenthet a piacon már szereplő versenytársakhoz képest. Ezen felül elérhetőek a skálázódáshoz szükséges informatikai megoldások és kapacitások is. Így a webshop tulajdonosnak elegendő kizárólag a beszerzésre és az értékesítésre koncentrálnia. Ez sem kevés, de mostanra minden más, például a logisztikai folyamat is gyorsan, biztonságosan és fájdalommentesen átadható, kiszervezhető.”
A jó webáruház sok mindenre „figyel”
Az előbbi példa megmutatta az internetes értékesítés egyik alapszabályát, ám a jó webáruház sok húron játszik. Sok minden különbözteti meg a rossz online boltoktól.
- Hatékonyabban veszi rá a látogatókat a vásárlásra. Ezt mérhetjük az említett konverziós rátával. Ha ez magas, akkor gyakorlatilag töredékáron lehet megszerezni a vevőket. Ez éves szinten sok milliós vagy tízmilliós különbségeket jelenthet az árbevételben és a profitban.
- Nagyobb értékű árut ad el a vevőknek. Szaknyelven szólva magasabb az átlagos tranzakciós érték. Nem mindegy, hogy egy vevő átlagosan ötezer vagy tízezer forintot költ el a boltban. Egy jó áruház képes arra, hogy jól megtervezetten irányítva a vásárlókat olyan termékekkel rakja tele a virtuális bevásárlókosarukat, amelyeken magas a kereskedő nyeresége.
- Jobban ösztönzi a vevőket az ismételt vásárlásra. Ezt azzal érheti el, hogy például könnyebb navigálni rajta jobb képekkel, szövegekkel ad tájékoztatást a termékekről, egyszerűbb fizetési lehetőségeket kínál. A vevő ezek hatására elégedettebben távozik, és szívesen visszatér máskor is. Másrészt számos marketing eszközökkel lehet ösztönözni az újbóli vásárlást. Ilyenek a kuponok, a hűségpont rendszerek, az automatizált e-mailek és a termékelőfizetéses modell bevezetése.
A jó webáruház spórolni is képes…
- A jó webáruház jobban segít a látogatószerzésben. Képes arra, hogy mintegy önállóan is szerezzen látogatókat. Ezt például hatékonyabb keresőoptimalizációval, affiliate rendszerek, kuponok és vírusmarketing segítségével érheti el.
A webáruház tulajdonosának nyilvánvalóan nem mindegy, hogy fizetnie kell-e egy-egy látogató megszerzéséért, vagy a webáruház képes „meglovagolni” a keresők algoritmusait, amivel ingyen vagy majdnem ingyen szerezhet látogatókat.
- Olcsóbb üzemeltetni. Az olcsóbb üzemeltetésen egyszerűen a munkaerőigény értendő. Nem mindegy, hogy a webáruház kezelése, frissítése, a rendelések teljesítése mennyi emberi munkát igényel. Egy jó webáruház hatékonyan támogatja ezeknek a feladatoknak a megoldását, amivel jelentősen csökkenthető az adminisztráció munka- és időigénye.
… és még ezt is tudja
- Egyszerűbb továbbfejleszteni. Egy webáruház megújulása – akárcsak egy cég fejlődése – soha nem állhat le. Amelyik megáll valamilyen szinten, azt a versenytársak pillanatok alatt lekörözik. Állandóan keresni kell az egyre inkább vevőbarát megoldásokat.
Ugyanakkor sok webáruházrendszer nincs erre felkészítve. Fejlesztői nem gondolnak arra, hogy később módosítani kell, ezért minden változtatás sok programozói és egyéb költséges munkát igényel.
- Jobban integrálható, jobban skálázható. A webáruházak nemcsak technikailag fejlődnek, hanem bővül a termékkínálatuk és nő a vásárlások száma, amit ki kell szolgálniuk. Bírniuk kell a terhelés ebből fakadó növekedését. Üzleti szaknyelven szólva jól skálázhatónak kell lenniük.
Ennek része, hogy minél több változtatás automatikusan történjen. A módosítások mintegy maguktól megjelenjenek a vállalatirányítási, az ügyféltámogatási, a számlázó és a készletgazdálkodási szoftverekben.