Aki webáruházat akar létrehozni és üzemeltetni, annak alapból egy erős, legalább hat (de inkább hét) számjegyű kiadással kell számolnia. A legnagyobb fejfájást nem is a kiadások nagysága jelenti, hanem azok alig követhető sokfélesége. A webáruház indításról szóló sorozatunk új részében ésszerű, eredményes költséggazdálkodási megoldásokat vettünk sorra.

Milyen költségei vannak egy webáruháznak? – tették fel a kérdést a Shoprenter szakértői egyik tanulmányukban. Az egyik csoportba az indítás költségei tartoznak. A szükséges infrastruktúra kialakítása (számítógép-beszerzés, internetkapcsolat, esetleg szállító eszközök), a webáruház elkészítésére fordított pénz, az áruellátás megszervezésével járó kiadások és a cégalapítás költségei.

A kiadások második blokkja a webáruház üzemeltetéséből fakad. A lényeg: egy élő webáruházzal foglalkozni kell, ami idő és pénz. Akár a saját idejét szánja erre valaki, akár alkalmazottakat foglalkoztat. Egy webáruházat informatikailag is fenn kell tartani. Ennek része, hogy az internet és a piacok is rendkívüli ütemben változnak, amivel a webáruházaknak is lépést kell tartaniuk

A fejlesztés sokba kerül, kivéve, ha az e-kereskedő bérelhető webáruházrendszert választ, amelynek fejlődése automatikus.

A másik nagy kiadási csomag a marketing. Enélkül az ismeretlenség vár a webáruházra. Szakmai szabály, hogy minél többet áldoz egy webáruház árbevételéből marketingre, annál nagyobb az esélye, hogy nyereséges lesz. Ez persze feltételezi a marketingre fordított pénz okos elköltését.

 Barcsay Erik, a BigFish CEO-ja:
Az e-kereskedelem lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy ne csak lokális, sőt akár globális vásárlói bázist érjenek el, miközben a hagyományos boltokhoz képest alacsonyabb kezdeti beruházási és üzemeltetési költségekkel kell számolni. A webáruházak gyorsabban és rugalmasabban tudnak alkalmazkodni a piaci változásokhoz és a vásárlói igényekhez, valamint könnyebben skálázhatók a termékek és szolgáltatások tekintetében is. Jól célzott és személyre szabott értékesítési- és marketing stratégiát tudnak alkalmazni, amelyek alapját a látogatók viselkedéséből és a vásárlók visszajelzéseiből nyert adatok képezhetik. A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás egyre jelentősebb mértékben fogja tudni támogatni a személyre szabást, az automatizációs lehetőségeket, a gyorsabb és hatékonyabb logisztikát, valamint az ügyfélszolgálatot is.”

Érvényes a vállalkozások gazdaságtana

Az e-kereskedők visszatérő kérdése, hogy mennyi pénzt érdemes egy webáruház elkészítésére és hosszú távú fenntartására fordítani?

Erre nem egyszerű a válasz. Ez függ a vállalkozó pénztárcájától és céljaitól is. A régi közgazdasági szabály erre is vonatkozik. E szerint egy befektetés hasznossága annak megtérülésével mérhető. A kérdés az, mennyi bevételt hoz egységnyi befektetett forint?

Egy webáruház nyelvére fordítva ez így hangzik: az a webáruház sikeresebb anyagilag, amely esetén

  • alacsonyabb az egy vevő megszerzésére fordított kiadás, illetve
  • magasabb az egy vevőre eső bevétel. 

Konkrétabban szemügyre véve a költségéket kiderül, hogy sokan követik el azt a hibát, hogy kevésbé fontos dolgokra sok pénzt szórnak el, miközben azon spórolnak, amint nem kéne – írta Diószegi Nóra a Shoprenter szakértője blogbejegyzésében.

A kezdő vállalkozók könnyen gondolhatják, hogy az idejük ingyen van, de ez nem igaz. Az időnk legalább annyit ér, amennyit egyébként (ha nem a webáruházunkkal foglalkoznánk) meg tudnánk keresni adott idő alatt. Ha például 2000 forintos óradíjjal számolunk, és a vállalkozó heti tíz órát foglalkozik a webshopjával, akkor havonta körülbelül 80 ezer forint a munkabére. Ha ezen felül 100 ezer forintot fordít az áruházra, akkor már 180 ezer forint a havi kiadási keret.

Hosszú egy webáruház kiadásainak listája

A webáruház indításának kezdeti költségei négy csoportba sorolhatók.

  • Licencdíj. A szoftver ára, amennyiben licencdíjas szoftvert vásárolunk. Aki a Shoprenter platformját választja, annak nem kell számolnia ezzel a kiadással.
  • Fejlesztéssel járó költségek. Ez a webáruház informatikai hátterének díja, ami bérelt rendszer esetén szintén nulla. 
  • Testreszabási költségek. Idetartoznak a webáruház megtervezésével (vásárlási folyamat, grafika stb.) és az egyedi igények megvalósításával (egyedi fejlesztések, integráció stb.) járó költségek.
  • Feltöltéssel járó költségek. Sokan alábecsülik, a minőségi termékadatbázis kialakítását, pedig ez több ezer terméknél nagy munkával és ehhez illő kiadással jár.

A webshopok folyamatos üzemeltetésének költségei az alábbiak szerint csoportosíthatók:

  1. A domainnév fenntartása. Az egyedi domain elengedhetetlen a webáruház üzemeltetéséhez. Szerencsére ennek költsége jelentéktelen.
  2.  A tárhely/szerver költsége. Mivel az e-kereskedők szinte mindig bérlik az informatikai háttértárat és a szervert, amin webshopjuk fut, nem kell beruházási költséggel számolni, csak bérleti díjjal.
  3. Informatikai karbantartás. Hosszabb távon ez kerülhet a legtöbbe, mert a gyorsan változó online környezetben sűrűn kell felújítani a webáruház tartalmát és dizájnját. Aki a Shoprentert választja, az ezt a feladatot a szolgáltatóra bízza, így ennek költsége része a bérleti díjjal járt kiadásnak. 

Hosszú a spórolási lehetőségek listája is

 A webshopok kialakításának költsége, ahogy láttuk, általában a következőkből áll össze: licencköltség, az egyedi dizájn költsége és az egyedi fejlesztések költségei. Ezek mindegyikén lehet spórolni, sőt igazából mindegyik el is hagyható – írja a Shoprender szakértője.

A licenckiadásokon úgy lehet a legjobban spórolni, ha a webshopot bérli az e-kereskedő, mert ez esetben a webshop szolgáltató díjának kifizetésével ezt is letudja. A kezdeti termékfeltöltést nem lehet kihagyni és minőségén (például a pontos termékleírásokon) sem érdemes spórolni. Ugyanakkor választhatunk olyan webáruházrendszert, amely gyors tömeges feltöltési lehetőséget kínál, ami megkönnyíti ezt a munkát.

A folyamatos üzemeltetést megint csak nem lehet elhagyni, de választhatunk olyan rendszert, amely a folyamatok nagy részét automatizálja. Nagy könnyítés lehet, ha a webáruház integrálása automatikusan történik a webáruházat létrehozó vállalkozás meglévő ügyviteli rendszerével.

A webshopok informatikai karbantartása terén a legjobb spórolási megoldás a felhőalapú, bérelhető webáruházak, például a Shoprenter platformjának alkalmazása. Az egyedi dizájn és az egyedi funkciók sokba kerülnek, ezért mindig érdemes végiggondolni, mire van feltétlenül szüksége ezek közül egy-egy webáruháznak.

Egy webáruház = cca. 3 millió

A blogbejegyzés végén a Shoprenter munkatársa végzett egy hozzávetőleges számítást egy webáruház indításának költségeivel kapcsolatban. Számolt a webshop kialakításának, kezdeti termék feltöltésének, üzemeltetésének, informatikai karbantartásának, kereső optimalizálásának és marketingjének kiadásaival.

Az inflációt nehéz figyelembe venni, de az látszik, hogy a teljes kiadáson belül a legnagyobb tételek a termékfeltöltés, az üzemeltetés és a keresőoptimalizáció. Ezek egyenként a teljes kiadás több mint ötödét teszik ki. Összességében úgy tűnik, hogy egy webshop indításának első évét inkább nem lehet megúszni hárommillió forint alatti összegből.

20 webshop buktató
Ismerj meg 20 buktatót, amelyek a te vállalkozásodat is gátolhatják a növekedésben. Tanulj meg olyan megoldásokat, amelyekkel ezek könnyedén áthidalhatók!