Amikor webáruház alapítását határozzuk el, a kínált árukon kívül a marketing, esetleg a keresőoptimalizálás szokott felmerülni megoldandó problémaként az új e-kereskedők fejében.
A valóságban viszont jó webshop logisztika nélkül olyan az online kereskedelem, mint egy nívós étterem kiszolgáló személyzet nélkül: hiába mesteri a szakács, remek az étel és hangulatos a hely, mégse tud senki elvárásai szerint étkezni benne, mert hiányos a felszolgálás vagy késik az étel, esetleg meg sem érkezik, mert az elkészítéséhez szükséges alapanyag eltűnt a konyhában.
Térjünk vissza az e-kereskedelemhez és vegyük górcső alá a webshop logisztika szerepét, működését és fontosságát!
Mi a webshop logisztika célja?
A webshop logisztika célja, hogy a webáruházban hirdetett termékek valóban rendelkezésre álljanak, megrendelés esetén azok közül a megfelelőket kiválasztva, a lehető leggyorsabban a vásárlóhoz legyenek szállítva. A webshop logisztika mindazon tevékenységek összessége, amelyek a webáruház készletének tárolásával és szállításával foglalkoznak, akár raktáron belül, akár azon kívül.
A webshop logisztika az esetek többségében nem spórolható meg a kisebb e-kereskedelmi szereplők számára sem. Létezik ugyan a dropshipping modell, ami ezt kínálja, de ez a tapasztalatok szerint csak ritkán, meghatározott feltételek mellett használható jól. A dropshipping modell logikája az, hogy megrendelés esetén a gyártótól közvetlenül a vásárlóhoz történjen a szállítás köztes raktározás nélkül, a webáruház ügynökként árulja a gyártó termékét. Ez azt is jelenti, hogy a modell korlátozott termékkínálattal működőképes, vagy egy erre szakosodott központi termékkínálattal, amit rengetegen próbálnak értékesíteni.
Néhány speciális esetet leszámítva ne arra törekedjünk, hogy megspóroljuk a webshop logisztikát, hanem arra, hogy jól csináljuk.
Milyen tevékenységekből áll a webshop logisztika?
A webshop logisztika több egymáshoz kötődő és egymásra épülő részfolyamatból áll. A terméket annak beszerzése után a raktárba kell szállítani, majd ha szükséges valamilyen dokumentumot pótolni, fordítani (pl.: használati utasítás), akkor azt el kell végezni. A webáruházba befutó megrendeléseket fel kell dolgozni és rendelésenként a termékeket össze kell gyűjteni (komissiózás) és szakszerűen csomagolni, mielőtt kiszállításra kerül a vevőhöz. A folyamat során vezetni kell a készletnyilvántartást, a hibák elkerüléséért időközönként leltárt kell végezni. Gondoskodni kell arról, hogy a termékek a tárolás során ne károsodjanak.
A fentiekhez további kiegészítő tevékenységek is csatlakozhatnak, egyes esetekben a csomagolás környezetvédelmi termékdíját meg kell fizetni, kezelni kell az utánvétes fizetéseket és az esetleges visszárut.
A webshop logisztika egy munkaerő- és munkaidő-igényes folyamat, ami a rendelések gyors feldolgozásának igénye miatt állandó jelenlétet követel. A munkafolyamat legidőigényesebb része az árugyűjtés, ami egyben a legtöbb hibázási lehetőséget is magában rejti. A webshop logisztika feladatainak megfelelő ellátása az egyik kulcskérdése a sikeres webáruház-üzemeltetésnek.
Profi webshop logisztika, elégedett ügyfél
Amikor egy vevő leadja megrendelését, az az elvárása a webshop irányába, hogy a kívánt termék a lehető leggyorsabban érkezzen meg hozzá, megfelelő minőségben. A vevő tehát akkor elégedett, ha azt kapja kézhez, amit szeretne, és gyorsan. Miután ezért a folyamatért a webshop logisztika a felelős, a folyamat minősége közvetlen hatással van a vásárlói elégedettségre. Vegyük sorra azokat a legfontosabb lépéseket, amiket a webshop logisztika kapcsán el kell végezni, és hogy azokat hogyan lehet jól csinálni.
Termékek megfelelő tárolása és nyilvántartása
A termékeket úgy kell tárolni, hogy azok ne károsodjanak, ne veszítsenek a raktározás során értékükből. A termékek épségének megőrzése és a folyamatos és pontos készletnyilvántartás az alapja annak, hogy ne tároljunk feleslegesen termékeket, és a vevő által kért áruk megfelelő mennyiségben és minőségben rendelkezésre álljanak. Ha ez nem történik meg, el sem tudnak indulni a későbbi folyamatok.
Megrendelések fogadása
A webshopmotorok általában képesek bármikor fogadni a rendeléseket, de azok feldolgozása az üzemeltető feladata. A megrendelés beérkezése után az árunak a lehető legrövidebb időn belül útjára kell indulnia a fogyasztó felé. Számlázni kell, majd frissíteni a készletnyilvántartást. Ha nem tudjuk folyamatosan figyelni a beérkező megrendeléseket, azok feldolgozása késve indul meg, és a termék lassabban érkezik a fogyasztóhoz.
Komissiózás
A megrendelt árukat a raktárban ki kell keresni és össze kell készíteni. Ez a folyamat a kulcsa a gyors teljesítésnek: minél rövidebb idő alatt, minél kevesebb hibával kell összeállítani azt a kosarat, amit a vásárló szeretne. Ez a lépés éppen ezért munkaerőigényes és sok hibázási lehetőséget rejt. Ha a vevő nem azt kapja, amit kért, vagy hiányos a csomag, a hiba további munkát generál, miközben a vásárló elégedettsége csökken. A gyors komissiózás alapja a rendezett raktár, amiben könnyű megtalálni a termékeket, és azok hozzáférhetően vannak tárolva.
Csomagolás
A csomagolásnak védenie kell a terméket a kiszolgálás folyamán, hiszen annak az utolsó lépésben történő sérülése nem csak a vásárló elégedetlenségét okozza, hanem a korábbi folyamatok is elértéktelenednek. Éppen ezért a csomagolásnak szakszerűnek kell lennie, aminek feltétele, hogy az általunk értékesített termékek eltérő csomagolási szükségleteit ki tudjuk elégíteni.
Kiszállítás
A pontosan összekészített, szakszerűen csomagolt árut a vevő által kiválasztott módon el kell juttatni hozzá. Ha mást nem is, ezt a lépést a legtöbb webáruház kiszervezi futároknak, és nem saját maga oldja meg a házhozszállítást.
Gyorsabban, pontosabban, olcsóbban: fulfillment
A webshop logisztika feladatait kiszervezhetjük erre szakosodott cégeknek. Egy profi raktárban jóval kevesebb helyet foglal el ugyanaz az árumennyiség, a bérraktározó felel az áru épségéért és mennyiségéért, éppen ezért naprakész lesz a készletnyilvántartás is. Szakszerű rendszerekkel gyorsabb és pontosabb a komissiózás, a kiszállítás kedvezőbb feltételek mellett történhet. Amennyiben a teljes logisztikai folyamatot kiszervezzük, fulfillmentről beszélünk. A webshopmotorok összeköthetőek a fulfillment szolgáltató rendszerével, így a megrendelés beérkezését követően azonnal elindulhat a teljesítés logisztikai folyamata.
A fulfillment szolgáltatók előre számítható, a konkrétan elvégzett munkához igazodó díj ellenében átveszik a webshopok logisztikai feladatait. Ezáltal rengeteg munkaidő szabadul fel, ami a webáruház-üzemeltetés más területein kamatoztatható. Mivel a fulfillment szolgáltató egyszerre több webáruházat szolgál ki, a méretgazdaságosság miatt kedvezőbb árat tud kínálni, mint ha a webshop logisztikát magunk látnánk el. Elmondható, hogy fulfillment igénybevételével általában 30%-os, vagy ezt meghaladó megtakarítás érhető el.
A fulfillment szolgáltató érdekelt abban, hogy minél hatékonyabb szolgáltatást nyújtson ügyfelei számára. Újdonság a fulfillment szektorban a robotizáció, amivel tovább lehet növelni a raktárbázisok hatékonyságát. Tökéletesedik a helykihasználás és egyszerre növekszik a pontosság és a gyorsaság is. A robotizáció szolgálatba állításával új dimenzió nyílhat meg a webshop logisztikában. Mivel a szolgáltatás a kisebb webshopok részére is elérhető, így versenyelőnyre tehetnek szert az új technológiát választó vállalkozók, üzletük méretétől függetlenül.
Csináljuk jól!
A webáruház-üzemeltetés egyik legfontosabb területe a webshop logisztika, ami nélkül nem tud jól működni üzletünk, azonban akkor sem kell megriadnunk a feladattól, ha nem ezzel szeretnénk tölteni napjainkat. A fulfillment szolgáltatást kifejezetten a webáruházak logisztikai igényeinek kielégítésére tervezték, költsége alacsonyabb, mint ha magunk látnánk el ezen feladatokat. Miután szakemberre bíztuk a logisztikát, koncentrálhatunk a webshop forgalmának növekedésére. A fulfillment nem csak pontosabb, gyorsabb és olcsóbb, de kényelmesebb is.
(Támogatott tartalom)